Księga Psalmów
PSALM 68 (67 ) Ps 68 Hymn liturgiczny o motywach prorockich (ww. 12 nn; 23 nn). Tekst mocno skażony.
Triumfalny pochód Boga
1 Kierownikowi chóru. Dawidowy. Psalm. Pieśń.
2 Bóg powstaje, a rozpraszają się Jego wrogowie
i pierzchają przed Jego obliczem ci, co Go nienawidzą. 68 ,2 Por. Lb 10 ,35 ; Iz 33 ,3 .
3 Rozwiewają się, jak dym się rozwiewa,
jak wosk się rozpływa przy ogniu,
tak giną przed Bogiem grzesznicy.
4 A sprawiedliwi cieszą się i weselą
przed Bogiem, i radością się rozkoszują.
5 Śpiewajcie Bogu, grajcie Jego imieniu;
wyrównajcie drogę Temu, co cwałuje na obłokach! 68 ,5 Por. 18 [17 ],10 n; 68 [67 ],34 ; Pwt 33 ,26 ; Iz 19 ,1 .
Jahwe Mu na imię;
radujcie się przed Jego obliczem!
6 Ojcem dla sierot i dla wdów opiekunem
jest Bóg w swym świętym mieszkaniu.
7 Bóg przygotowuje dom dla opuszczonych,
a jeńców prowadzi wśród pieśni; 68 ,7 Tłum. przypuszczalne; inni: „ku pomyślności”.
na ziemi zeschłej zostają tylko oporni.
8 Boże, gdy szedłeś przed ludem Twoim,
gdy kroczyłeś przez pustynię,
9 ziemia zadrżała,
także niebo zesłało deszcz <przed Bogiem>,
przed obliczem Boga, Boga Izraela. 68 ,9 Tekst skażony, zawiera kilka dubletów (np. „przed Bogiem”) oraz glosę „tj. Synaj”, umieszczoną w hebr. po słowach „przed Bogiem” (dosł.: „przed obliczem Boga”, które w ten sposób występuje dwukrotnie w tekście).
10 Zesłałeś, Boże, obfity deszcz,
swe wyczerpane dziedzictwo Ty orzeźwiłeś 68 ,10 Por. przyp. do 65 [64 ],10 ..
11 Ziemię 68 ,11 Popr. wg tekstów ugaryckich; hebr.: „twoje zwierzęta”; inni popr. inaczej., w której zamieszkali,
przygotowałeś w dobroci Twej, Boże, dla biednego.
12 Pan wypowiada słowo
pomyślnych nowin: «Ogromne [jest] wojsko» 68 ,12 Tłum. przypuszczalne. Inni tłum.: „zwiastujących dobre wieści jest mnóstwo”..
13 68 ,13 n Aluzja do wojny z królami kananejskimi (Sdz 5 ,4 -30 ), zakończonej zwycięstwem i bogatymi łupami („srebro i złoto” – typowe łupy wojenne: Joz 22 ,8 ). «Uciekają królowie zastępów, uciekają;
a mieszkanka domu dzieli łupy.
14 Gdy odpoczywali między zagrodami trzody,
skrzydła gołębicy 68 ,14 „Gołębica” oznacza Izraela; por. 74 [73 ],19 ; Iz 60 ,8 ; Oz 7 ,11 ; 11 ,11 . srebrem się lśniły,
a jej pióra zielonkawym odcieniem złota.
15 Gdy tam Wszechmocny królów rozpraszał,
śniegi spadały na górę Salmon!» 68 ,15 Góra położona w pobliżu Sychem (por. Sdz 9 ,48 ); pokrycie jej śniegiem (bardzo rzadkie!) pozostało w pamięci Izraela jako znak Boży.Sela
16 Góry Baszanu – to góry wysokie,
góry Baszanu – to góry urwiste.
17 Czemu, góry urwiste 68 ,17 Masyw Hauranu w tych górach sięga 1800 m. Mimo to góra Syjon w Jerozolimie przewyższa go świetnością, bo mieszka na niej sam Bóg., patrzycie z zazdrością
na górę, gdzie się Bogu spodobało mieszkać,
na której też Bóg będzie mieszkał na zawsze?
18 Rydwanów Bożych jest tysiące tysięcy:
to Pan do świątyni przybywa z Synaju 68 ,18 Aluzja do uroczystego wprowadzenia Arki Przymierza do świątyni; por. w. 25 . Pan przedstawiony jest jako władca niebieski, wstępujący na tron w otoczeniu zastępów swego wojska; por. 47 [46 ],6 . Wiersz 19 przypomina może zdobycie Jebus, późniejszej Jerozolimy, przez Dawida: 2 Sm 5 ,6 n..
19 Wstąpiłeś na wyżynę, powiodłeś jeńców 68 ,19 Por. Ef 4 ,8 .,
przyjąłeś ludzi jako daninę,
nawet opornych – do Twej siedziby, Panie!
20 Pan niech będzie przez wszystkie dni błogosławiony,Sela
ciężary nasze dźwiga Bóg, zbawienie nasze.
21 Bóg nasz jest Bogiem, który wyzwala,
i Pan Bóg daje ujść przed śmiercią.
22 68 ,22 nn Obrazy zaczerpnięte z okrutnych walk zdobywczych w Kanaanie i z historii obu królestw (2 Krl 9 ,36 ; 10 ,11 .17 ). Podkreślają one nieograniczoną władzę Boga, przed którą nikt nie może uciec; skruszy ona bezwzględnie wrogów Izraela. Zaiste Bóg kruszy głowy swym wrogom,
kudłatą czaszkę tego, co postępuje grzesznie.
23 Pan powiedział: «Z Baszanu mogę [cię] wyprowadzić,
mogę wyprowadzić z głębiny morskiej,
24 byś stopę twą we krwi umoczył,
by języki psów twoich miały kęsek z wrogów».
25 68 ,25 -28 Procesja obrzędowa, związana ze wspomnieniem wprowadzenia arki do świątyni. Boże, widać Twoje wejście,
wejście mojego Boga, Króla mego, do świątyni.
26 Śpiewacy idą przodem, na końcu harfiarze,
w środku dziewczęta uderzają w bębenki.
27 «Na świętych zgromadzeniach błogosławcie Boga,
Pana – wy zrodzeni z Izraela!»
28 Tam Beniamin idzie na czele 68 ,28 Gdyż Jerozolima leżała na jego obszarze. Wymienione dwa pokolenia północne; por. Sdz 5 ,18 ; 2 Krn 30 ,10 n.,
książęta Judy wśród wrzawy swych okrzyków,
książęta Zabulona, książęta Neftalego.
29 O Boże, okaż Twoją potęgę,
potęgę Bożą, z jaką działałeś dla nas
30 z Twej świątyni nad Jeruzalem!
Niech królowie złożą Tobie dary!
31 Napełnij grozą dzikiego zwierza w sitowiu
i stada bawołów, wraz z cielcami narodów 68 ,31 Tekst skażony, tłum. przypuszczalne. Zwierzęta symbolizują potęgę Egiptu (por. Ez 29 ,2 n; Jr 46 ,20 n) wraz z poddanymi mu narodami..
Niech padną na twarz ze sztabami srebra;
rozprosz narody, co z wojen się cieszą.
32 Niechaj z Egiptu nadejdą możnowładcy,
niech Kusz wyciągnie swe ręce do Boga 68 ,32 Por. Iz 18 ,7 ; 19 ,21 -25 ; So 3 ,10 ; Za 14 ,18 n..
33 Śpiewajcie Bogu, królestwa ziemi,
zagrajcie Panu,Sela
34 który przemierza niebo 68 ,34 Por. przyp. do 65 [64 ],12 ., niebo odwieczne.
Oto wydał głos swój, głos potężny:
35 «Uznajcie moc Bożą!»
Jego majestat jest nad Izraelem,
a Jego potęga w obłokach.
36 Grozę sieje Bóg ze swej świątyni, Bóg Izraela;
On sam swojemu ludowi daje potęgę i siłę.
Niech będzie Bóg błogosławiony!