Czytaj Biblię

Księga Psalmów
Rozdział 110

Zmień rozdział
Wyszukaj

PSALM 110 (109 ) Ps 110 Psalm królewski o charakterze mesjańskim.

Chrystus Królem i Kapłanem

1 Dawidowy. Psalm.

Wyrocznia Boga dla Pana mego:

«Siądź po mojej prawicy,

aż Twych wrogów położę

jako podnóżek pod Twoje stopy» 110 ,1 Psalm zapowiada zajęcie zaszczytnego miejsca po prawicy Ojca przez Chrystusa zmartwychwstałego (Dz 2 ,34 n; Rz 8 ,34 ; Hbr 10 ,12 n; 1 P 3 ,22 ). Jezus stosuje ten wiersz do siebie, podkreślając swą godność Boską i mesjańską (Mt 22 ,44 ); przewyższa ona godność nie tylko jakiegokolwiek króla ziemskiego, ale i aniołów (Hbr 1 ,13 ). Podnóżki przy tronach były używane na Wschodzie (np. w Egipcie) i przedstawiały niekiedy wizerunki najbardziej znienawidzonych nieprzyjaciół; por. także 89 [88 ],11 ; Joz 10 ,24 ; Iz 51 ,23 ..

2 Twoje potężne berło

niech Pan rozciągnie z Syjonu:

«Panuj wśród swych nieprzyjaciół! 110 ,2 Boski król będzie panował na nowym, odrodzonym Syjonie, zwyciężając otaczających go nieprzyjaciół; zob. 2 Sm 8 ,1 nn.13 nn; Ps 21 [20 ],9 ; 45 [44 ],6 .

3 Przy Tobie panowanie

w dniu Twej potęgi.

W blaskach świętości,

z łona jutrzenki

jak rosę Cię zrodziłem» 110 ,3 Tekst wiersza skażony (hebr. dosł.: „Twój naród jest ochoczy [?] w dniu Twej potęgi w świętej ozdobie, z łona brzasku już rosa Twego dziecięctwa jest Twoja”) i niezrozumiały w przekazanej postaci. Proponowane brzmienie stanowi próbę odtworzenia myśli autora na podstawie przekł. staroż. i tradycji rękopisów. Chodzi zapewne o niewymowne zrodzenie Mesjasza-Króla, przedstawione obrazowo; por. Ps 2 ,7 ..

4 Pan przysiągł

i nie pożałuje:

«Tyś Kapłanem na wieki

na wzór Melchizedeka» 110 ,4 Starotestamentalna zapowiedź wiecznej godności arcykapłańskiej Chrystusa. Obszerny komentarz do tego daje Hbr (5 ,6 .10 ; 6 ,20 ; 7 ,1 -28 ). O samej postaci Melchizedeka zob. Rdz 14 ,17 -20 z przyp..

5 Pan po Twojej prawicy

zetrze na proch królów w dniu swego gniewu 110 ,5 Odmiennie niż w w. 1 , Pan znajduje się po prawicy Mesjasza-Króla, gromiąc Jego nieprzyjaciół (por. 2 ,9 ) lub wspomagając Go (jeśli podmiotem „zetrze” jest Mesjasz)..

6 Będzie sądził narody,

wzniesie stosy trupów,

zetrze głowy

jak ziemia szeroka 110 ,6 Sąd eschatologiczny nad światem nawiązuje do znanej tematyki prorockiej „dnia Pańskiego” (21 [20 ],10 ; Iz 13 ,9 .13 ; Jl 1 ,15 ; Mi 5 ,14 ; So 1 ,14 -18 )..

7 Po drodze będzie pił ze strumienia,

dlatego głowę podniesie 110 ,7 Tekst różnie wyjaśniany: jako aluzja do triumfu Gedeona (Sdz 7 ,4 nn.21 -25 ) lub przenośnie jako czerpanie przez Mesjasza łask Bożych z niewyczerpanego zdroju (Iz 35 ,6 )..

Polecamy naszą księgarnię katolicką dobroci.pl