Mądrość Syracha (Eklezjastyk)
Przemowa mądrości
24
1 Mądrość wychwala sama siebie,
chlubi się pośród swego ludu.
2 Otwiera usta na zgromadzeniu Najwyższego
i chlubi się przed Jego potęgą 24 ,2 Synonim Izraela, który w Piśmie Świętym jest nazywany też wojskiem Pana (np. 1 Sm 17 ,45 ).:
3 24,3-12 Por. Ps 92[91],2; 104[103],3; Prz 8,22-31. Ja wyszłam z ust Najwyższego
i niby mgła okryłam ziemię.
4 Rozbiłam namiot na wysokościach,
a tron mój na słupie obłoku 24 ,4 Por. Wj 33 ,9n ..
5 Okrąg nieba sama obeszłam
i przechadzałam się w głębi przepaści.
6 Na falach morza, na ziemi całej,
w każdym ludzie i narodzie zdobyłam <panowanie> 24 ,6 Za rkp i przekł. staroż.; gr.: „wzbogaciłam się”, co inni zatrzymują..
7 Pomiędzy nimi wszystkimi szukałam, gdzie by spocząć
i w czyim dziedzictwie mam się zatrzymać.
8 Wtedy przykazał mi Stwórca wszystkiego,
Ten, co mnie stworzył, wyznaczył mi mieszkanie
i rzekł: «W Jakubie rozbij namiot
i w Izraelu obejmij dziedzictwo!»
9 Przed wiekami, na samym początku mnie stworzył
i już nigdy istnieć nie przestanę.
10 W świętym przybytku, w Jego obecności, zaczęłam pełnić służbę 24 ,10 Liturgia świątynna jest więc dziełem mądrości.
i przez to na Syjonies mocno stanęłam.
11 Podobnie w mieście umiłowanym dał mi odpoczynek,
w Jeruzalem jest moja władza.
12 Zapuściłam korzenie w sławnym narodzie,
w posiadłości Pana, w Jego dziedzictwie.
13 Wyrosłam jak cedr na Libanies
i jak cyprys na górach Hermonus.
14 Wyrosłam jak palma w Engaddis,
jak krzewy róży w Jerychu,
jak wspaniała oliwka na równinie,
wyrosłam w górę jak platan.
15 Wszystko przepoiłam wonnością jak cynamon i aspalat 24 ,15 „Aspalat” – rodzaj balsamu; „mirra”, „galbanum” – odmiany wonnej żywicy; „onyks” – tutaj muszelki pewnego gatunku mięczaków, wchodzące w skład kadzidła używanego w przybytku; zob. Wj 30 ,34 . pachnący
i miłą woń wydałam jak mirra wyborna,
jak galbanum, onyks, wonna żywica
i obłok kadzidła w przybytku.
16 Jak terebints gałęzie swe rozłożyłam,
a gałęzie moje – to gałęzie chwały i wdzięku.
17 Jak szczep winny wypuściłam pełne krasy latorośle,
a kwiaty moje [wydają] owoc sławy i bogactwa 24 ,17 Wlg dodaje w. 18 : „Jam matka pięknej miłości i bogobojności, i poznania, i nadziei świętej. We mnie wszelka łaska drogi i prawdy, we mnie wszystka nadzieja żywota i cnoty”..
19 Przyjdźcie do mnie, którzy mnie pragniecie,
nasyćcie się moimi owocami!
20 Pamięć o mnie jest słodsza nad miód,
a posiadanie mnie – nad plaster miodu.
21 Którzy mnie spożywają, nadal łaknąć będą,
a którzy mnie piją, nadal będą pragnąć 24 ,21 Por. J 4 ,13n ..
22 Kto mi jest posłuszny, nie dozna wstydu,
a którzy ze mną 24 ,22 Inni tłum.: „dla mnie”, „przeze mnie”, „przez wzgląd na mnie”. działają, nie zgrzeszą.
Uwagi autora o mądrości i Prawie
23 Tym wszystkim jest księga przymierzas Boga Najwyższego,
Prawos, które dał nam Mojżesz,
jako dziedzictwo plemionom Jakuba 24 ,23 Por. Ba 4 ,1 . Kilka rkp ma w. 24 : „Nie przestawajcie być mocni w Panu, przylgnijcie do Niego, aby was umocnił. Pan wszechmogący jest Bogiem jedynym, a poza Nim nie ma Zbawcy”..
25 Zalewa ono mądrością jak Piszon 24 ,25 Zob. Rdz 2 ,11 .
i jak Tygrys w dniach nowych plonów;
26 obficie napełnia rozumem jak Eufrat
i jak Jordan w czasie żniw;
27 wylewa naukę jak Nil 24 ,27 „Nil” – popr. wg syr.; gr.: „światło”; „Gichon” – zob. Rdz 2 ,13 .
lub Gichon w czasie winobrania.
28 Pierwszy nie pozna jej 24 ,28 Tzn. mądrości księgi przymierza. do końca,
ostatni też do dna jej nie zgłębi,
29 gdyż myśl jej pełniejsza jest niż morze,
a rada głębsza niż wielka Otchłańs.
30 Ja zaś jestem jak odnoga rzeki
i jak wodociąg, co sprowadza wodę do ogrodu.
31 Powiedziałem: «Nawodnię mój ogród
i nasycę moją rolę».
Oto moja odnoga stała się rzeką,
a rzeka moja – morzem.
32 Nadto sprawię, że nauka świecić będzie jak jutrzenka,
i ukażę to jak najdalej.
33 Owszem, wyleję naukę jak proroctwo
i przekażę ją pokoleniom na wieki.
34 Patrzcie, że nie tylko dla siebie samego się natrudziłem,
lecz także i dla tych wszystkich, którzy jej szukają.
















