Mądrość Syracha (Eklezjastyk)
Strzeż się grzechu
21
1 Dziecko, zgrzeszyłeś? Nie czyń tego więcej
i za poprzednie swe [grzechy] proś o przebaczenie!
2 Uciekaj od grzechu jak na widok węża,
jeśli bowiem podejdziesz, ukąsi cię;
jego zęby – to zęby lwa,
co porywają dusze ludzkie.
3 Każde przekroczenie Prawas jest jak miecz obosieczny,
a na ranę przez nie zadaną nie ma lekarstwa.
4 Postrach i przemoc pustoszą bogactwo;
tak też dom pyszałka będzie spustoszony.
5 Prośba z ust ubogiego [dociera] do Jego uszu,
a sąd Jego prędko przychodzi.
6 Kto nienawidzi upomnienia, idzie śladem grzesznika,
ale kto Pana się boi, w sercu się nawróci.
7 Mocny w języku jest szeroko znany,
ale rozumny wie, kiedy on się potknął.
8 Kto buduje dom za cudze pieniądze,
podobny jest do gromadzącego kamienie w zimie 21 ,8 Kilka rkp: „na luźny stos”, co inni tłum.: „na grób”..
9 Stosem paździerzy jest zgromadzenie nieprawych,
a ich końcem – płomień ognia 21 ,9 Wiersz ten wskazuje na odpłatę po śmierci, na ogień piekielny; por. Iz 50 ,11 ; 66 ,24 ; Mt 5 ,22 .30 ..
10 Drogas grzeszników gładka, bez kamieni,
lecz u jej końca – przepaść Otchłanis.
Mędrzec i głupi
11 Kto zachowuje Prawo, opanowuje swe myślenie,
uwieńczeniem zaś bojaźni Pańskiej jest mądrość.
12 Nie może zdobyć wykształcenia ten, komu brak zdolności,
ale jest zdolność, która obfituje w gorycz.
13 Wiedza mędrca jak potop się wyleje,
a rada jego jak żywe źródło.
14 Jak naczynie stłuczone jest wnętrze głupiego –
nie zatrzyma żadnej wiedzy.
15 Jeśli rozumny człowiek usłyszy słowo mądre,
pochwali je i dorzuci do niego swoje;
gdy posłyszy je rozpustnik, nie spodoba mu się
i odrzuci je za siebie.
16 Wyjaśnienia głupiego są jak toboły w drodze,
na wargach zaś mądrego znajdzie się wdzięk 21 ,16 Inni tłum.: „łaska”..
17 Usta roztropnego będą poszukiwane na zgromadzeniu,
a mowy jego będą rozważać w sercu.
18 Jak dom zniszczony, tak mądrość głupiego,
a wiedza nierozumnego – to słowa nieskładne.
19 Karność dla nierozumnego – to pęta na nogi
i jakby więzy na prawej ręce.
20 Głupi przy śmiechu podnosi głos,
natomiast człowiek rozsądny ledwie się uśmiechnie w milczeniu.
21 Jakby ozdobą złotą jest dla roztropnego karność
i jakby bransoletą na prawym ramieniu.
22 Noga głupiego jest skora, by wejść do domu,
człowiek zaś doświadczony zachowa się skromnie 21 ,22 Stych różnie tłum.; dosł.: „zawstydzi się przed obliczem”; hebr.: „wzrok opuści na dół”..
23 Nierozumny przez drzwi zagląda do wnętrza,
natomiast mąż dobrze wychowany stać będzie na zewnątrz.
24 Jest brakiem wychowania podsłuchiwać pod drzwiami,
człowieka roztropnego okryłoby to hańbą.
25 Wargi obcych będą o tym opowiadać 21 ,25 Stych różnie popr.,
słowa zaś mądrych odważone będą na wadze.
26 Na ustach głupich jest ich serce,
w sercu mądrych są ich usta 21 ,26 Tzn. mówią po namyśle..
27 Bezbożny, kiedy przeklina swego przeciwnika,
przeklina siebie samego.
28 Potwarca ubliża sobie samemu,
i znienawidzą go sąsiedzi.
















