Zwrócił się Pan do Hioba i rzekł : « Niech przeciwnik Wszechmocnego odpowie . Niech zabrzmi głos krytyka Boga !» Pokorna odpowiedź Hioba A Hiob odpowiedział Panu : « Jam mały , cóż Ci odpowiem ? - Rękę przyłożę do ust . Raz przemówiłem , nie więcej , drugi raz niczego nie dodam » . Druga mowa Boga : Bóg panuje nad siłami zła Czy niesprawiedliwie rządzę ? I z wichru odpowiedział Pan Hiobowi : « Przepasz no biodra jak mocarz ! Będę cię pytał - pouczysz Mnie . Naprawdę chcesz złamać me prawa ? Wykażesz Mi zło ? Jesteś czysty ? Czy ramię masz mocne jak Bóg ? Czy głos twój rozbrzmiewa jak Jego ? Rzuć w proch niewiernych Przywdziej potęgę , wyniosłość , przystrój się pięknem i siłą ! Wylewaj pyszny twój gniew , spojrzyj na dumnych i poniż ich : Popatrz , upokórz pyszałka , zniwecz na miejscu grzesznika ! Zakop ich razem w piasku , w ukryciu zachowaj ich twarze ! Nawet cię za to pochwalę , że twa prawica przemogła . Moc hipopotama Oto hipopotama - [ jak ciebie go stworzyłem ] - jak wół on trawą się żywi . Siłę swoją ma w biodrach , a moc swą ma w mięśniach brzucha . Ogonem zawija jak cedrem , ścięgna bioder ma silnie związane , jego kości jak rury miedziane , jego nogi jak sztaby żelazne . Wyborne to dzieło Boże , Stwórca dał mu twardy miecz . Jego sposób życia Żywność przynoszą mu góry : zwierzyna , co tam się bawi . On leży pod krzewem lotosu , w ukryciu trzcin i trzęsawisk . Lotos dostarcza mu cienia , otoczeniem są wierzby potoku . Gdy rzeka wezbrana , niespieszny , spokojny , choć prąd sięga paszczy . Czy można go złapać za oczy , przez nozdrza przesunąć pętlicę ? Potęga krokodyla Czy krokodyla chwycisz na wędkę lub sznurem wyciągniesz mu język , czy przeciągniesz mu powróz przez nozdrza , a szczękę hakiem przewiercisz ? Może cię poprosi o łaskę ? czy powie ci dobre słowo ? Czy zawrze z tobą przymierze , czy wciągniesz go na stałe do służby ? Czy pobawisz się nim jak z wróblem , czy zwiążesz go dla swych córek ? Czy towarzysze go sprzedadzą , podzielą go między kupców ? Czy przebijesz mu skórę harpunem , głowę mu dzidą przeszyjesz ? Odważ się rękę nań włożyć , pamiętaj , nie wrócisz do walki .
Ten wiersz logicznie należy jeszcze do 39 jako jego konkluzja i Wlg tam go umieszcza. Bóg pyta Hioba, czy chce dalej jeszcze dyskusję prowadzić, czy ustępuje.
Hiob uznaje swą niezdolność do zrozumienia dzieł Bożych, a tym samym i do ich zganienia. Odwołuje swoje dawne powiedzenia.
Por.
;
.
Hebr. behemot (= dzikie zwierzę), inni tłum. jako nazwę potwora mitycznego. Ma on wzbudzić u Hioba poczucie jego słabości, niemocy, a tym samym niezdolności do krytyki dzieł Boga, niepojętego naszym słabym rozumem.
Wlg "W pępku".
"Wyborne", dosł.: "Początek dróg Bożych". Niektórzy upatrują tu ironię, inni zaś popr.: "Został stworzony ciemięzcą współtowarzyszy".
Właściwie chodzi o mitologiczne zwierzę Lewiatana, podobnie jak w wierszu 15 behemot, często wspominany w księgach poetyckich ST.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga