Księga Izajasza
1 Naród kroczący w ciemnościach
ujrzał światłość wielką;
nad mieszkańcami kraju mroków
światło zabłysło.
2 Pomnożyłeś radość,
zwiększyłeś wesele.
Rozradowali się przed Tobą,
jak się radują we żniwa,
jak się weselą
przy podziale łupu.
3 Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo
i drążek na jego ramieniu,
pręt jego ciemięzcy,
jak w dniu porażki Madianitów 9 ,3 Aluzja do zwycięstwa Gedeona; por. Sdz 7 ,15 -25 ..
4 Bo wszelki but pieszego żołnierza,
wszelki płaszcz zbroczony krwią
pójdzie na spalenie, na pastwę ognia.
5 Albowiem Dziecię 9 ,5 „Dziecię” – Emmanuel z 7 ,14 ; 8 ,8 .10 , czyli Mesjasz; „Przedziwny Doradca, Bóg Mocny, Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju” – imię symboliczne (por. 1 ,26 n), złożone z czterech tytułów określających naturę i przymioty mesjańskiego Chłopca, Emmanuela: mądrość, boskość, wszechmoc, wieczność, pokojowe usposobienie. Tradycja chrześcijańska (liturgia Bożego Narodzenia) stosuje te tytuły do Chrystusa. nam się narodziło,
Syn został nam dany,
na Jego barkach spoczęła władza.
Nazwano Go imieniem:
Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju.
6 Wielkie będzie Jego panowanie
w pokoju bez granic
na tronie Dawida
i nad jego królestwem,
które On utwierdzi i umocni
prawem i sprawiedliwością,
odtąd i na wieki 9 ,6 Przymioty rządów i królestwa Mesjasza: powszechność, trwałość i wieczność; prawo, sprawiedliwość i pokój. Te cechy nie mogą przysługiwać żadnemu królowi ziemskiemu, lecz tylko Mesjaszowi; por. Łk 1 ,32 n..
Zazdrosnas miłość Pana Zastępóws tego dokona.
Pomsta Pańska nad królestwem izraelskim 9,7–10,4 Poemat ten powstał w 735/734 r. przed Chr., skierowany jest przeciw Samarii i północnemu królestwu Izraela.
7 Wydał Pan wyrok na Jakuba,
i spadł on na Izraela.
8 Pozna go cały naród:
Efraimczycy i mieszkańcy Samarii,
w dumie i w hardości swych serc mówiący:
9 «Cegły się rozsypały – odbudujemy z kamienia;
sykomorys wycięte – cedrami je zastąpimy».
10 Lecz Pan wzbudził przeciw niemu wrogów
i nieprzyjaciół jego uzbroił:
11 Aramejczyków od wschodu i Filistynów z zachodu,
pożerających Izraela całą paszczą.
Po tym wszystkim nie uśmierzył się gniew Jego,
i rękas Jego nadal wyciągnięta.
12 Ale naród nie nawrócił się do Tego, który go karcił,
ani nie szukał Pana Zastępów.
13 Wówczas Pan odciął Izraelowi głowę i ogon,
w jednym dniu, palmę i sitowie.
14 <Starszy i dostojnik to głowa;
a ogon to prorok i nauczyciel kłamstwa>.
15 Zwodzicielami się stali przywódcy tego narodu,
a ci, którym przewodzą, zgubili się.
16 Dlatego Pan nie oszczędzi jego młodzieńców
ani się nie zlituje nad jego sierotami i wdowami,
bo cały ten naród jest bezbożny i zły,
każde usta mówią głupstwa.
Po tym wszystkim nie uśmierzył się gniew Jego,
i ręka Jego nadal wyciągnięta.
17 Zaiste, niegodziwość rozgorzała jak pożar,
który trawi głogi i ciernie;
wybucha w gąszczu leśnym,
aż wzbijają się słupy dymu.
18 Od gniewu Pańskiego zapalił się kraj,
i stał się naród pastwą ognia.
Nikt nie ma litości nad bratem swoim.
19 Każdy pożera ciało bliźniego;
odgryza z prawa, a przecież łaknie,
zjada z lewa, lecz się nie nasyca.
20 Manasses [szarpie] Efraima, a Efraim Manassesa,
obaj razem godzą w Judę.
Po tym wszystkim nie uśmierzył się gniew Jego,
i ręka Jego nadal wyciągnięta.