Podwójny znak klęski dla kraju Pan powiedział do mnie : « Weź sobie wielką tabliczkę i napisz na niej zwykłymi literami : Maher-Szalal-Chasz-Baz . Następnie znajdź mi świadków godnych zaufania : kapłana Uriasza i Zachariasza , syna Jeberekiasza !» - Zbliżyłem się też do prorokini . Ona poczęła i porodziła syna . I rzekł mi Pan : « Nazwij go imieniem Maher-Szalal-Chasz-Baz , bo zanim chłopiec nauczy się wymawiać " tata " i " mama ", zaniosą bogactwa Damaszku i łupy z Samarii przed króla asyryjskiego ». Nagana za brak ufności Judy do Boga Ponownie Pan przemówił do mnie tymi słowami : « Ponieważ lud ten wzgardził wodą Siloe , co płynie łagodnie , a drży przed Resinem i przed synem Remaliasza , dlatego : Oto Pan sprawia , że wzbierają przeciw niemu wody Rzeki gwałtowne i obfite - [ król asyryjski i cała jego chwała ] - i wtargną do wszystkich jej łożysk , i przekroczą wszystkie jej strome brzegi ; i wedrą się do Judy , zatopią i przeleją się , aż sięgną po szyję . Jej skrzydła będą rozpostarte na całą szerokość twej ziemi , o Emmanuelu ! Biada najeźdźcom Dowiedzcie się , ludy , będziecie zgniecione ! Wszystkie krańce ziemi , słuchajcie : Przypaszcie broń , będziecie zgniecione ! Przypaszcie broń , będziecie zgniecione ! Opracujcie plan , a będzie udaremniony . Wydajcie rozkaz , a nie nabierze mocy , albowiem z nami Bóg ». Plany Boże Zaiste , tak wyrzekł Pan do mnie , gdy Jego ręka mocno mnie ujęła , by mnie odwrócić od postępowania drogą tego ludu : « Nie nazywajcie spiskiem wszystkiego , co ten lud nazywa spiskiem ; i nie lękajcie się , czego on się lęka , ani się nie bójcie ! Pan Zastępów - Jego za Świętego miejcie ; On jest Tym , którego się lękać macie i który was winien bojaźnią przejmować . On będzie kamieniem obrazy i skałą potknięcia się dla obu domów Izraela ; pułapką i sidłem dla mieszkańców Jeruzalem . Wielu z nich się potknie , upadnie i rozbije , będą usidleni i w niewolę wzięci ». Oświadczenie Izajasza dane uczniom Zamykam świadectwo i pieczętuję pouczenie wśród moich uczniów . Oczekuję Pana , który ukrywa swe oblicze przed domem Jakuba , i w Nim pokładam nadzieję . Oto ja i dzieci moje , które mi dał Pan , stanowimy wieszcze znaki w Izraelu od Pana Zastępów , co na górze Syjon przebywa . Gdy zaś wam powiedzą : « Radźcie się wywoływaczy duchów i wróżbitów , którzy szepcą i mruczą [ zaklęcia ]. Czyż lud nie powinien radzić się swoich bogów ? Czy nie powinien pytać umarłych o los żywych ? » - « Do objawienia i do świadectwa !» Jeśli nie będą mówić zgodnie z tym hasłem , to nie mam dla nich jutrzenki . Pochód ludu w ciemnościach A będzie się on błąkał w kraju uciśniony i wygłodzony ; a kiedy zazna głodu i wpadnie we wściekłość , zacznie przeklinać swego króla i swego Boga ; podniesie oczy w górę , potem popatrzy na ziemię : a oto tylko utrapienie i ciemności , i przygniatająca noc ! Ale mrok będzie rozpędzony . Bo nie [ zawsze ] będzie miał ciemności ten kraj , który cierpi ucisk . Objawienie się Zbawcy , Księcia Pokoju W dawniejszych czasach upokorzył [ Pan ] krainę Zabulona i krainę Neftalego , za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza , wiodącą przez Jordan , krainę pogańską .
Napis i imię symboliczne, dane drugiemu synowi Izajasza (wiersz 3), znaczy: "Rychły-Łup-Bliska-Zdobycz".
Żona proroka Izajasza.
Jedyne źródło w Jerozolimie, znak Boskiej opieki, której trzeba całkowicie zawierzyć.
Obraz inwazji asyryjskiej.
Możliwy przekład: "przez wzgląd na Emmanuela".
Tekst popr.; hebr.: "świątynią i kamieniem".
Prorok wiąże sznurem i pieczętuje zwój papirusowy zawierający proroctwa i upomnienia dla narodu.
Por.
;
.
Prorok ironizuje z postępowania tych, którzy wolą pytać o radę raczej wywoływaczy duchów niż jego.
Inni tłum.: "Biada, jeśli się nie mówi zgodnie z tym hasłem, przeciw któremu nie ma zaklęcia!"
Podmiotem domyślnym jest człowiek wypędzony ze swego domu przez wojnę.
Inni tłum.: "bo nie będzie ciemności, tam gdzie był ucisk", albo poprawiają na zdanie pytajne: "bo czyż nie ma ciemności tam, gdzie jest utrapienie?" wg Wlg: "a nie będzie mógł odlecieć z ucisku swego".
Wiersz 8,23b tekstu hebr. stanowi 9,1 w Wlg; stąd liczenie wierszy 9 jest w hebr. o jedną liczbę niższe niż w Wlg. Urywek ten zawiera ważne proroctwo mesjańskie o przyjściu i tytułach Mesjasza, napisane wnet po inwazji Tiglat-Pilesera III na królestwo izraelskie, w r. 732. We wstępie aluzja do tejże inwazji i deportacji mieszkańców Galilei na wygnanie. "Dzień Jahwe" przyniesie wygnańcom uwolnienie z niewoli i pokojową władzę królewskiego potomka, Emmanuela (por.
). Z przyjściem Chrystusa do Galilei spełniło się to proroctwo, które zresztą (
) jest zacytowane w
. "Kraina pogańska" - Galilea, tak nazwana, ponieważ ludność izraelska zmieszana była i współżyła z poganami.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga