Powołanie Cyrusa « Uciszcie się , wyspy , ażeby Mnie słuchać ! Niechaj narody odświeżą swe siły ! Niechaj wystąpią , wtedy niech mówią : " Udajmy się razem do sądu !" Kto wzbudził ze Wschodu tego , którego sprawiedliwość przyzywa na każdym kroku ? Kto mu poddaje narody i upokarza królów ? Miecz jego ściera ich na proch , jego łuk roznosi ich jak słomę . On ściga ich , przechodzi nietknięty , jakby stopami nie dotykał ścieżki . Kto zdziałał to i uczynił ? Ten , co [ z nicości ] wywołuje od początku pokolenia , Ja , Pan , jestem pierwszy , z ostatnimi również Ja będę !» Spojrzały wyspy i lękają się , drżą krańce ziemi ! - Zbliżają się i przychodzą . Bóg jest z Izraelem Ty zaś , Izraelu , mój sługo , Jakubie , którego wybrałem sobie , potomstwo Abrahama , mego przyjaciela ! Ty , którego pochwyciłem na krańcach ziemi , powołałem cię z jej stron najdalszych i rzekłem ci : « Sługą moim jesteś , wybrałem cię , a nie odrzuciłem ». Nie lękaj się , bo Ja jestem z tobą ; nie trwóż się , bom Ja twoim Bogiem . Umacniam cię , jeszcze i wspomagam , podtrzymuję cię moją prawicą sprawiedliwą . Oto wstydem i hańbą się okryją wszyscy rozjątrzeni na ciebie . Unicestwieni będą i zginą ludzie kłócący się z tobą . Będziesz ich szukał , lecz nie znajdziesz tych ludzi , twoich przeciwników . Unicestwieni będą i na nic zejdą ludzie walczący z tobą . Albowiem Ja , Pan , twój Bóg , ująłem cię za prawicę mówiąc ci : « Nie lękaj się , przychodzę ci z pomocą ». Nie bój się , robaczku Jakubie , nieboraku Izraelu ! Ja cię wspomagam - wyrocznia Pana - odkupicielem twoim - Święty Izraela . Oto Ja przemieniam cię w młockarskie sanie , nowe , o podwójnym rzędzie zębów : ty zmłócisz i wykruszysz góry , zmienisz pagórki w drobną sieczkę ; ty je przewiejesz , a wicher je porwie i trąba powietrzna rozmiecie . Ty natomiast rozradujesz się w Panu , chlubić się będziesz w Świętym Izraela . Cuda nowego wyjścia Nędzni i biedni szukają wody , i nie ma ! Ich język wysechł już z pragnienia . Ja , Pan , wysłucham ich , nie opuszczę ich Ja , Bóg Izraela . Każę wytrysnąć strumieniom na nagich wzgórzach i źródłom wód pośrodku nizin . Zamienię pustynię na pojezierze , a wyschniętą ziemię na wodotryski . Na pustyni zasadzę cedry , akacje , mirty i oliwki ; rozkrzewię na pustkowiu cyprysy , wiązy i bukszpan obok siebie . Ażeby widzieli i poznali , rozważyli i pojęli [ wszyscy ], że ręka Pańska to uczyniła , że Święty Izraela tego dokonał . Pan jest jedynym Bogiem Przedłóżcie waszą sprawę sporną , mówi Pan , podajcie wasze mocne dowody , mówi Król Jakuba . Niechaj przystąpią i niech Nam objawią to , co się ma zdarzyć . Jakie były przeszłe rzeczy ? Objawcie , abyśmy to wzięli do serca . Albo oznajmijcie Nam przyszłe rzeczy , abyśmy mogli poznać ich spełnienie . Objawcie to , co ma nadejść w przyszłości , abyśmy poznali , czy jesteście bogami . Zróbcie choć coś , czy dobrego , czy złego , żebyśmy to z podziwem wszyscy oglądali . Otóż wy jesteście niczym i wasze dzieła są niczym ; obrzydliwością jest ten , kto was wybiera . Zapowiedź zwycięstwa Cyrusa Wzbudziłem kogoś z Północy i przyszedł , ze Wschodu słońca wezwałem go po imieniu . On zdeptał możnowładców jak błoto , podobnie jak garncarz depcze glinę . Kto objawił to z początku , żebyśmy wiedzieli , i to długo naprzód , byśmy rzekli : « Słusznie ?» - Nikt nie objawiał , nikt nie obwieszczał , nikt też nie słyszał słów waszych . Pierwszy Ja [ ogłaszam ] Syjonowi : « Oto one !» i Jerozolimie daję radosnego zwiastuna . Patrzyłem : lecz nie było nikogo , nikogo z nich - zdolnego do rady , żeby odrzekł słowo , gdy go spytam . Oto wszyscy oni są czczą ułudą ; dzieła ich nie istnieją , posągi ich to znikomość i pustka .
Cyrus, król perski - zwycięzca Babilonii, miał wyzwolić zesłańców królestwa Judy z niewoli; stąd ma tytuł "Pomazańca" Pańskiego i w
; jest typem Mesjasza. Por.
.
Zwrot podkreślający wieczność Boga, powtórzony w:
;
; w NT por.
; (
);
Wiersze 6n przeniesione po
. Zob. tamże przypis.
Tutaj Izrael jest nazwany sługą i świadkiem Boga wśród narodów (por.
; zob.
), bo choć niewierny, dostąpi przebaczenia i zbawi się (
). W pieśniach o Słudze Pańskim tytuł ten oznacza Mesjasza (zob.
).
Hebr. wyraz goel = odkupiciel oznacza: 1. mściciela krwi, tego, który szuka pomsty za przelaną krew kogoś z rodziny (
); 2. tego, kto wykupuje z niewoli swego krewnego zaprzedanego za długi; 3. bliskiego krewnego, broniącego z obowiązku praw wdowy (zob.
). Psalmy i 40-55 [-]
] nazywają tak Boga mściciela i oswobodziciela swego ludu z uciemiężenia. W NT Chrystus jest Odkupicielem, Oswobodzicielem ludzkości z grzechu i z niewoli szatana.
Zob.
Zob. przypis do
(por.
Żyzność ziemi symboliczna jest obrazem błogosławionych czasów mesjańskich.
Ścisły monoteizm, czyli wiara w jedynego Boga, z wielką mocą podkreślana w objawieniu danym Mojżeszowi na Synaju i u starszych proroków, od czasów niewoli babilońskiej przybiera nieraz formę polemiki z bałwochwalstwem i wykazywania nicości bożków pogańskich. Tu dowodem ich nicości jest ich niemożność przepowiedzenia przyszłości i oddziaływania na świat: por.
. Przeciwnie, wieczność i wszechwiedza Pana są dowodem, że tylko On jest Bogiem.
Bóg dowodzi prawdy swego istnienia przez to, że zna i objawia rzeczy przeszłe i przyszłe, podając proroctwa, z których jedne już się spełniły ("pierwsze, dawne"), drugie dopiero się spełnią ("następne, świeże"). Wzywa też bogów pogańskich, by w podobny sposób wykazali swe istnienie. Tego uczynić nie mogą, więc są niczym, nie istnieją (por. 6 [-]
]).
Tj. bogów.
Hebr. dosł.: "wiatr".
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga