Dział lewitów Mówił Pan do Mojżesza na równinach Moabu w pobliżu Jordanu , naprzeciw Jerycha , te słowa : « Rozkaż Izraelitom , niech oddadzą lewitom w dziedziczne posiadanie miasta , w których by mieszkali , i pastwiska dokoła miast . Miasta będą im służyć za mieszkanie , a należące do nich pastwiska będą dla ich bydła , trzód i wszelkich zwierząt . Pastwiska miast , które oddacie do użytku lewitom , mają się rozciągać na tysiąc łokci wokół jego murów . Odmierzcie poza miastem dwa tysiące łokci od strony wschodniej , dwa tysiące łokci od strony południowej , dwa tysiące łokci od strony zachodniej i dwa tysiące łokci od strony północnej , by samo miasto leżało w środku - to będą pastwiska owych miast . Z miast , które oddacie lewitom , będzie sześć miast ucieczki , by zabójca do nich mógł się schronić , a prócz tego oddacie im jeszcze czterdzieści dwa miasta . Liczba zatem miast , które wraz z pastwiskami należeć mają do lewitów , wynosić będzie czterdzieści osiem . Przy wyborze miast , które oddacie z dziedzictwa Izraelitów , weźmiecie z większego pokolenia większą ich liczbę , a z mniejszego - mniejszą . Każde winno odstąpić stosownie do otrzymanego dziedzictwa odpowiednią liczbę miast lewitom ». Miasta ucieczki Tak mówił dalej Pan do Mojżesza : « Powiedz Izraelitom , co następuje : Gdy wejdziecie przez Jordan do ziemi Kanaan , wybierzcie sobie miasta , którzy służyć wam będą za miasta ucieczki ; tam będzie mógł się schronić zabójca , który zabił drugiego nieumyślnie . Miasta te będą dla was schronieniem przed mścicielem krwi , by zabójca nie poniósł śmierci , zanim nie stanie przed sądem społeczności . Co do miast , które macie ustanowić , to powinniście mieć sześć miast ucieczki . Trzy miasta za Jordanem i trzy w ziemi Kanaan będą służyć za miasta ucieczki . Owe sześć miast winny służyć za schronienie zarówno Izraelitom , jak i obcym , oraz tym , którzy osiedlili się pośród was ; tam może uciekać każdy , kto zabił drugiego nieumyślnie . Jeżeli kogoś jednak tak pobił przedmiotem żelaznym , iż tamten umarł , jest zabójcą , a jako taki musi zostać zabity . Gdy kogoś uderzył kamieniem , którym można zabić , i ten [ uderzony ] umarł , jest zabójcą i jako taki musi zostać zabity . Gdyby kogoś jakimś przedmiotem drewnianym tak pobił , iż ów [ człowiek ] umarł , a można było tym narzędziem śmierć zadać , jest zabójcą i jako taki musi umrzeć . Zabójcę winien zabić mściciel krwi ; gdziekolwiek go spotka , może go zabić . Gdyby ktoś drugiemu zadał cios z nienawiści albo rzucił się na niego w zbrodniczym zamiarze , tak iż tamten umarł , albo gdyby w złości zadał ręką cios śmiertelny , wtedy ten , który uderzył , musi być zabity ; jest bowiem zabójcą i mściciel krwi może go zabić , kiedy go spotka . Gdy mu jednak zadał cios nie z nienawiści albo gdy rzucił na niego jakimkolwiek przedmiotem , ale nie w zamiarze zabicia , lub też nie widząc spuścił na niego kamień , który może zabić , tak iż tamten rzeczywiście umarł , chociaż nie był mu nieprzyjazny i nie chciał mu nic złego uczynić , wtedy według powyższych zasad społeczność rozstrzygnie pomiędzy zabójcą a mścicielem krwi . Społeczność zabezpieczy go przed zemstą mściciela krwi i przyjmie go z powrotem do miasta ucieczki , gdzie się schronił , i będzie tam przebywał aż do śmierci arcykapłana , który jest namaszczony olejem świętym . Gdy jednak zabójca opuści obręb swego miasta ucieczki , do którego się schronił , i gdy go mściciel krwi spotka poza obrębem miasta ucieczki , wtedy mściciel krwi nie zaciąga winy , gdy zgładzi zabójcę . Do śmierci bowiem arcykapłana winien zabójca przebywać w swoim mieście ucieczki . Natomiast po śmierci arcykapłana może wrócić do swojej dziedzicznej posiadłości . Te nakazy powinny być dla was prawem po wszystkie pokolenia i na wszystkich miejscach waszego pobytu . Jeżeli ktoś popełni zabójstwo , skazuje się go na śmierć na podstawie zeznań świadków ; jednak zeznanie jednego świadka nie wystarczy do wydania wyroku śmierci . Nie możecie przyjmować żadnego okupu za życie zabójcy , który winien jest śmierci . Musi zostać zabity . Nie możecie również od tego , który się schronił do miasta ucieczki , przyjmować żadnego okupu w tym celu , by mógł wrócić przed śmiercią arcykapłana i mieszkać w [ swojej ] ojcowiźnie . Nie będziecie bezcześcili kraju , w którym mieszkacie . Krew bezcześci ziemię i nie ma innego zadośćuczynienia za krew przelaną , jak tylko krew tego , który ją przelał . Nie plamcie przeto ziemi , w której mieszkacie , pośrodku której jest również moje mieszkanie . Ja bowiem , Pan , mieszkam pośród Izraelitów ».
Mściciel krwi (goel) - wg tej pierwotnej moralności tolerującej zemstę prywatną - jest najbliższym krewnym zamordowanego (
;
), jego opiekunem (
). W dalszym znaczeniu Bóg sam jest goelem Izraela:
.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga