Pieśń o winnicy Chcę zaśpiewać memu Przyjacielowi pieśń o Jego miłości ku swojej winnicy ! Przyjaciel mój miał winnicę na żyznym pagórku . Otóż okopał ją i oczyścił z kamieni i zasadził w niej szlachetną winorośl ; pośrodku niej zbudował wieżę , także i tłocznię w niej wykuł . I spodziewał się , że wyda winogrona , lecz ona cierpkie wydała jagody . « Teraz więc , o mieszkańcy Jeruzalem i mężowie z Judy , rozsądźcie , proszę , między Mną a między winnicą moją . Co jeszcze miałem uczynić winnicy mojej , a nie uczyniłem w niej ? Czemu , gdy czekałem , by winogrona wydała , ona cierpkie dała jagody ? Więc dobrze ! Pokażę wam , co uczynię winnicy mojej : rozbiorę jej żywopłot , by ją rozgrabiono ; rozwalę jej ogrodzenie , by ją stratowano . Zamienię ją w pustynię , nie będzie przycinana ni plewiona , tak iż wzejdą osty i ciernie . Chmurom zakażę spuszczać na nią deszcz ». Otóż winnicą Pana Zastępów jest dom Izraela , a ludzie z Judy szczepem Jego wybranym . Oczekiwał On tam sprawiedliwości , a oto rozlew krwi , i prawowierności , a oto krzyk grozy . Przekleństwa na Judę Biada tym , którzy przydają dom do domu , przyłączają rolę do roli , tak iż nie ma wolnego miejsca ; i wy sami mieszkacie w środku kraju . Do moich uszu dotarł głos Pana Zastępów : « Na pewno wiele domów ulegnie ruinie : wspaniałe i wygodne - będą bez mieszkańców ! Bo dziesięć morgów winnicy dadzą jeden bat , a chomer ziarna wyda jedną efę ». Biada tym , którzy rychło wstając rano szukają sycery , zostają do późna w noc , [ bo ] wino ich rozgrzewa . Nic , tylko harfy i cytry , bębny i flety , i wino na ich ucztach . O sprawę Pana nie dbają ani nie baczą na dzieła rąk Jego . Przeto lud mój pójdzie w niewolę , przez brak rozumu : jego dostojnicy pomrą z głodu , a jego pospólstwo wyschnie z pragnienia . ... Tak , Szeol rozszerzył swą gardziel , rozwarł swą paszczę nadmiernie ; wpada doń tłum miasta wspaniały i wyjący z uciechy . Poniżony będzie śmiertelnik , upokorzony człowiek , a oczy dumnych będą spuszczone . Pan Zastępów przez sąd się wywyższy , Bóg Święty przez sprawiedliwość okaże swą świętość . Paść się będą baranki jak na swym pastwisku , i tłuste koziołki żer znajdą w ruinach . Biada tym , którzy na postronkach od wołu ciągną nieprawości i na powrozach uprzęży swe grzechy ! Tym , którzy mówią : « Prędzej ! Niech przyspieszy On swe dzieło , byśmy zobaczyli , niech się zbliżą i urzeczywistnią zamiary Świętego Izraelowego , abyśmy je poznali !» Biada tym , którzy zło nazywają dobrem , a dobro złem , którzy zamieniają ciemności na światło , a światło na ciemności , którzy przemieniają gorycz na słodycz , a słodycz na gorycz ! Biada tym , którzy się uważają za mądrych i są sprytnymi we własnym mniemaniu ! Biada tym , którzy są bohaterami w piciu wina i dzielni w mieszaniu sycery . Tym , którzy za podarek uniewinniają winnego , a sprawiedliwego odsądzają od prawa . Przeto jak słomę pożera język ognisty , a siano znika w płomieniu , tak korzeń ich będzie zgnilizną , a kiełek ich jak pył porwany się wzniesie , bo odrzucili Prawo Pana Zastępów i wzgardzili tym , co mówił Święty Izraela . Dlatego się rozpalił gniew Pana przeciw swojemu ludowi , wyciągnął na niego rękę , by wymierzyć cios , aż góry zadrżały . Ich trupy jak gnój zaległy środek ulic . Mimo wszystko gniew Jego się nie uśmierzył , i ręka Jego jest dalej wyciągnięta . Zapowiedź asyryjskiej inwazji na Judę On zatknie chorągiew dla dalekiego narodu i gwizdem wezwie go z krańców ziemi - i oto on przyjdzie rączy i lekki . Nie ma w nim słabego ani zmęczonego , nikt nie drzemie ani nie śpi , nikt nie odpina pasa ze swych bioder ani nie ma rozerwanego rzemyka u trzewików . Strzały jego ostre i każdy łuk napięty ; kopyta jego koni są jak krzemień , koła jego rydwanów pędzą jak huragan . Jego ryk jest jakby lwicy , on ryczy jak lwiątka . Wydaje pomruk , porywa swą zdobycz i umyka , a nikt mu jej nie wyrwie . Szum przeciw niemu powstanie w ów dzień jakby szum morza . Wtedy spojrzymy na ziemię : a oto przerażające ciemności , światłość się od chmur przyćmiła .
Pieśń o winnicy. Temat winnicy Bożej niewdzięcznej, jako symbolu Izraela, dobrze znany z tej pieśni Izajasza (por.
), spotykany jest u innych proroków;
;
i znajduje oddźwięk w
oraz w przypowieściach ewangelicznych:
. "Przyjaciel mój" = Bóg.
Niektórzy umieszczają te wiersze po
.
Świętość Boga (zob.
) zawiera najpierw ideę Jego absolutnej transcendencji, wyższości i odrębności od wszelkich stworzeń, tego, że Bóg przewyższa wszystko i wszystkich doskonałością swej istoty, potęgą i chwałą. Świętość Boga uzewnętrznia się przez Jego sprawiedliwość w sądzeniu i karaniu ludzi za zło, przez miłosierne wypełnienie obietnic danych Izraelowi, wreszcie przez danie ludziom uczestnictwa w swej świętości w erze mesjańskiej: por.
Dokonano ich kilka za życia Izajasza: w 735 i 732 Tiglat-Pileser III, w 722 Salmanassar V, w 711 Sargon 11, w 701 Sennacheryb.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga