KSIĘGA GRÓŹB WYPOWIEDZI PRZECIW JUDZIE I JEROZOLIMIE POPRZEDZAJĄCE WOJNĘ SYRO-EFRAIMSKĄ Tytuł Widzenie Izajasza , syna Amosa , które miał w sprawie Judy i Jerozolimy , w czasach królów judzkich : Ozjasza , Jotama , Achaza i Ezechiasza . Niewierność i głupota narodu Niebiosa , słuchajcie , ziemio , nadstaw uszu , bo Pan przemawia : « Wykarmiłem i wychowałem synów , lecz oni wystąpili przeciw Mnie . Wół rozpoznaje swego pana i osioł żłób swego właściciela , Izrael na niczym się nie zna , lud mój niczego nie rozumie ». Kara na Judę Biada ci , narodzie grzeszny , ludu obciążony nieprawością , plemię zbójeckie , dzieci wyrodne ! Opuścili Pana , wzgardzili Świętym Izraela , odwrócili się wstecz . Gdzie was jeszcze uderzyć , skoro mnożycie przestępstwa ? Cała głowa chora , całe serce osłabłe ; od stopy nogi do szczytu głowy nie ma w nim części nietkniętej : rany i sińce i opuchnięte pręgi , nie opatrzone ani przewiązane , ni złagodzone oliwą . Kraj wasz spustoszony , wasze miasta ogniem spalone , cudzoziemcy tratują wam niwy na waszych oczach : spustoszenie jak po zagładzie Sodomy . Córa Syjonu ostała się jak chatka w winnicy , jak szałas w ogrodzie warzywnym , jak miasto oblężone . Gdyby nam Pan Zastępów nie zostawił Reszty , stalibyśmy się jak Sodoma , podobni bylibyśmy Gomorze . Przeciw religijnej obłudzie Słuchajcie słowa Pańskiego , wodzowie sodomscy , daj posłuch prawu naszego Boga , ludu Gomory ! « Co mi po mnóstwie waszych ofiar ? - mówi Pan . Syt jestem całopalenia kozłów i łoju tłustych cielców . Krew wołów i baranów , i kozłów mi obrzydła . Gdy przychodzicie , by stanąć przede Mną , kto tego żądał od was , żebyście wydeptywali me dziedzińce ? Przestańcie składania czczych ofiar ! Obrzydłe Mi jest wznoszenie dymu ; święta nowiu , szabaty , zwoływanie świętych zebrań ... Nie mogę ścierpieć świąt i uroczystości . Nienawidzę całą duszą waszych świąt nowiu i obchodów ; stały Mi się ciężarem ; sprzykrzyło Mi się je znosić ! Gdy wyciągniecie ręce , odwrócę od was me oczy . Choćbyście nawet mnożyli modlitwy , Ja nie wysłucham . Ręce wasze pełne są krwi . Obmyjcie się , czyści bądźcie ! Usuńcie zło uczynków waszych sprzed moich oczu ! Przestańcie czynić zło ! Zaprawiajcie się w dobrem ! Troszczcie się o sprawiedliwość , wspomagajcie uciśnionego , oddajcie słuszność sierocie , w obronie wdowy stawajcie ! Chodźcie i spór ze Mną wiedźcie ! - mówi Pan . Choćby wasze grzechy były jak szkarłat , jak śnieg wybieleją ; choćby czerwone jak purpura , staną się jak wełna . Jeżeli będziecie ulegli i posłuszni , dóbr ziemskich będziecie zażywać . Ale jeśli się zatniecie w oporze , miecz was wytępi ». Albowiem usta Pańskie [ to ] wyrzekły . Elegia nad Jerozolimą Jakżeż to miasto wierne stało się nierządnicą ? Syjon był pełen rozsądku , sprawiedliwość w nim mieszkała , a teraz zabójcy ! Twe srebro żużlem się stało , wino twoje z wodą zmieszane . Twoi książęta zbuntowani , wspólnicy złodziei ; wszyscy lubią podarki , gonią za wynagrodzeniem . Nie oddają sprawiedliwości sierocie , sprawa wdowy nie dociera do nich . Przeto [ taka jest ] wyrocznia Pana , Boga Zastępów , Wszechwładcy Izraela ; « Ach ! uraduję się kosztem moich wrogów , pomszczę się na mych nieprzyjaciołach . Obrócę rękę moją na ciebie , wypalę do czysta twą rudę i usunę cały twój ołów . Przywrócę twoich sędziów jak dawniej , i twoich radnych jak na początku . Wówczas cię nazwą : Miastem Sprawiedliwości , Grodem Wiernym ». Syjon okupi się poszanowaniem prawa , a jego nawróceni sprawiedliwością . Buntownicy zaś i grzesznicy razem będą starci , a odstępujący od Pana wyginą . Przeciw świętym drzewom Zaiste , wstyd wam będzie z powodu terebintów , któreście umiłowali , zarumienicie się wobec gajów , któreście obrali sobie . Bo będziecie jak terebint ze zwiędłym listowiem i jak ogród , w którym nie ma wody . I stanie się mocarz podpałką , a dzieło jego iskrą . Zapłoną razem oboje , a nikt nie ugasi .
W sensie szerszym - objawienie Boże. Tytuł ogólny, dodany przez redaktora mów Izajasza. Czasy Izajasza: od śmierci króla Ozjasza (739 przed Chr.) do Ezechiasza.
Wiersz o pokaranym przez Boga Izraelu stosuje liturgia Kościoła do cierpiącego Chrystusa.
Zagłada Sodomy i Gomory - przysłowiowa (por. 19 [-]
]).
Tekst cytowany w
. Hebr. dodaje: "jak odrobinę".
Por.
;
.
Iz, podobnie jak
, gani czczy rytualizm, który się nie troszczy o odpowiednie usposobienie moralne ofiarnika.
"Sprawiedliwość" społeczna - jeden z głównych tematów kazań Izajasza.
Dodane wg LXX.
"Miasto Sprawiedliwości" - sprawiedliwość w teologii Izajasza i Amosa oznacza: przestrzeganie praw w rządzeniu i w sądach, cnotę władców i przymiot królestwa, w którym Bóg daje ludowi udział w swej świętości. "Gród Wierny", imię symboliczne, jak i poprzednie, dane przyszłej Jerozolimie, wyrażające jej rolę i powołanie.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga