Któż uwierzy temu , cośmy usłyszeli ? na kimże się ramię Pańskie objawiło ? On wyrósł przed nami jak młode drzewo i jakby korzeń z wyschniętej ziemi . Nie miał On wdzięku ani też blasku , aby na Niego popatrzeć , ani wyglądu , by się nam podobał . Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi , Mąż boleści , oswojony z cierpieniem , jak ktoś , przed kim się twarze zakrywa , wzgardzony tak , iż mieliśmy Go za nic . Lecz On się obarczył naszym cierpieniem , On dźwigał nasze boleści , a myśmy Go za skazańca uznali , chłostanego przez Boga i zdeptanego . Lecz On był przebity za nasze grzechy , zdruzgotany za nasze winy . Spadła Nań chłosta zbawienna dla nas , a w Jego ranach jest nasze zdrowie . Wszyscyśmy pobłądzili jak owce , każdy z nas się obrócił ku własnej drodze , a Pan zwalił na Niego winy nas wszystkich . Dręczono Go , lecz sam się dał gnębić , nawet nie otworzył ust swoich . Jak baranek na rzeź prowadzony , jak owca niema wobec strzygących ją , tak On nie otworzył ust swoich . Po udręce i sądzie został usunięty ; a kto się przejmuje Jego losem ? Tak ! Zgładzono Go z krainy żyjących ; za grzechy mego ludu został zbity na śmierć . Grób Mu wyznaczono między bezbożnymi , i w śmierci swej był [ na równi ] z bogaczem , chociaż nikomu nie wyrządził krzywdy i w Jego ustach kłamstwo nie postało . Spodobało się Panu zmiażdżyć Go cierpieniem . Jeśli On wyda swe życie na ofiarę za grzechy , ujrzy potomstwo , dni swe przedłuży , a wola Pańska spełni się przez Niego . Po udrękach swej duszy , ujrzy światło i nim się nasyci . Zacny mój Sługa usprawiedliwi wielu , ich nieprawości On sam dźwigać będzie . Dlatego w nagrodę przydzielę Mu tłumy , i posiądzie możnych jako zdobycz , za to , że Siebie na śmierć ofiarował i policzony został pomiędzy przestępców . A On poniósł grzechy wielu , i oręduje za przestępcami .
Por.
;
.
Obraz użyty już w
na oznaczenie Mesjasza. Opis
porównany z
, doskonale maluje proroczo mękę Chrystusa.
Ze zgrozy, jak przed trędowatym.
"Dźwigał nasze boleści" - bardzo ważna i po raz pierwszy w pismach ST występująca idea o zastępczym zadośćuczynieniu, odpokutowaniu Sługi Pańskiego za cudze, tj. za winy wszystkich ludzi. Por.
. "Skazańca" - hebr. wyrażenie "skaranego i dotkniętego przez Boga" zdaje się tu oznaczać trędowatego (por. 13 [-]
];
); tak też Wlg, Wujek.
Myśl i słowa zastosowane w NT do Chrystusa i do nas: por.
Por. 34 [-]
Obraz w pełni stosuje się do Chrystusa: por.
. Wlg inaczej ma wiersz 7a: "Ofiarowan jest, bo sam chciał".
Myśl tego tekstu skażonego i różnie przekładanego jest następująca: Sługa Pański przeszedł więzienie i sąd, który Go skazał na śmierć; wyrok wykonano. Z ludzi zaś współczesnych Słudze nikt się nie przejmuje Jego sprawą i losem ani nie dba o niego w czasie i po wyroku sądowym. Sługa Pański zaś został zgładzony za grzechy ludzkie. O tym mówią jeszcze w. 10 i 12.
"Usunięty" - inny przekład możliwy: "Poprzez udrękę i sąd sprzątnięto go"; według Wlg: "Z ucisku [więzów] i z sądu został porwany [na śmierć]".
"Jego losem" - poprawka. Hebr. ma: "pokoleniem", LXX i Wlg czytają: "Rodzaj Jego kto wypowie?", i stąd wielu dawniejszych komentatorów wyjaśniało tekst o narodzeniu Chrystusa, już to Boskim, odwiecznym z Boga Ojca, już to ludzkim, doczesnym z Najświętszej Maryi Panny. Wyraz hebr. jednak tu użyty nie posiada takiego znaczenia. Inni popr. na "sprawą".
" mego ludu" - słowa wyrażające osobistą myśl proroka. Niektórzy popr. za tekstem z Qumran na "Jego ludu", tj. Pana, lub "grzechy nasze".
Tekst skażony. Można przełożyć: "Urządzono mu pogrzeb razem z łotrami [pomiędzy bezbożnymi], lecz grób jego był z bogaczami" (por. lub: "i grób Jego był ze złoczyńcami", bo często w tekstach biblijnych bogacz jest synonimem człowieka złego, występnego. Albo stosując lekką poprawkę tego wyrazu, można czytać: "w śmierci swej był na równi [zrównany] ze złoczyńcami". Sprawdziło się to na Jezusie. Por.
par.;
Nagroda dla Sługi Pańskiego za poniesioną mękę i śmierć ekspiacyjną obejmuje: 1. liczne potomstwo i nowe życie wieczne (długowieczność) oraz światłość i szczęście (w. 11); 2. władzę królewską nad wszystkimi ludźmi (w. 12). Liczne potomstwo w odniesieniu do Chrystusa to wszyscy odkupieni i zbawieni przez Niego, Jego Kościół.
Dod. wg LXX i tekstu z Qumran. Brak w hebr.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga