DZIAŁALNOŚĆ JEZUSA CHRYSTUSA JAKO SŁOWA , ŚWIATŁOŚCI I ŻYCIA O SŁOWIE Prolog Na początku było Słowo , a Słowo było u Boga , i Bogiem było Słowo . Ono było na początku u Boga . Wszystko przez Nie się stało , a bez Niego nic się nie stało , co się stało . W Nim było życie , a życie było światłością ludzi , a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła . Pojawił się człowiek posłany przez Boga - Jan mu było na imię . Przyszedł on na świadectwo , aby zaświadczyć o światłości , by wszyscy uwierzyli przez niego . Nie był on światłością , lecz [ posłanym ], aby zaświadczyć o światłości . Była światłość prawdziwa , która oświeca każdego człowieka , gdy na świat przychodzi . Na świecie było [ Słowo ], a świat stał się przez Nie , lecz świat Go nie poznał . Przyszło do swojej własności , a swoi Go nie przyjęli . Wszystkim tym jednak , którzy Je przyjęli , dało moc , aby się stali dziećmi Bożymi , tym , którzy wierzą w imię Jego - którzy ani z krwi , ani z żądzy ciała , ani z woli męża , ale z Boga się narodzili . A Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas . I oglądaliśmy Jego chwałę , chwałę , jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca , pełen łaski i prawdy . Jan daje o Nim świadectwo i głośno woła w słowach : « Ten był , o którym powiedziałem : Ten , który po mnie idzie , przewyższył mnie godnością , gdyż był wcześniej ode mnie ». Z Jego pełności wszyscyśmy otrzymali - łaskę po łasce . Podczas gdy Prawo zostało nadane przez Mojżesza , łaska i prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa . Boga nikt nigdy nie widział , Ten Jednorodzony Bóg , który jest w łonie Ojca , [ o Nim ] pouczył . PIERWSZA PASCHA - ŚWIADECTWA I ZNAKI Świadectwo Jana Chrzciciela Takie jest świadectwo Jana . Gdy Żydzi wysłali do niego z Jerozolimy kapłanów i lewitów z zapytaniem : « Kto ty jesteś ?», on wyznał , a nie zaprzeczył , oświadczając : « Ja nie jestem Mesjaszem ». Zapytali go : « Cóż zatem ? Czy jesteś Eliaszem ?» Odrzekł : « Nie jestem ». « Czy ty jesteś prorokiem ?» Odparł : « Nie !» Powiedzieli mu więc : « Kim jesteś , abyśmy mogli dać odpowiedź tym , którzy nas wysłali ? Co mówisz sam o sobie ?» Odpowiedział : « Jam głos wołającego na pustyni : Prostujcie drogę Pańską , jak powiedział prorok Izajasz ». A wysłannicy byli spośród faryzeuszów . I zadawali mu pytania , mówiąc do niego : « Czemu zatem chrzcisz , skoro nie jesteś ani Mesjaszem , ani Eliaszem , ani prorokiem ?» Jan im tak odpowiedział : « Ja chrzczę wodą . Pośród was stoi Ten , którego wy nie znacie , który po mnie idzie , a któremu ja nie jestem godzien odwiązać rzemyka u Jego sandała ». Działo się to w Betanii , po drugiej stronie Jordanu , gdzie Jan udzielał chrztu . Nazajutrz zobaczył Jezusa , nadchodzącego ku niemu , i rzekł : « Oto Baranek Boży , który gładzi grzech świata . To jest Ten , o którym powiedziałem : Po mnie przyjdzie Mąż , który mnie przewyższył godnością , gdyż był wcześniej ode mnie . Ja Go przedtem nie znałem , ale przyszedłem chrzcić wodą w tym celu , aby On się objawił Izraelowi ». Jan dał takie świadectwo : « Ujrzałem Ducha , który jak gołębica zstępował z nieba i spoczął na Nim . Ja Go przedtem nie znałem , ale Ten , który mnie posłał , abym chrzcił wodą , powiedział do mnie : " Ten , nad którym ujrzysz Ducha zstępującego i spoczywającego nad Nim , jest Tym , który chrzci Duchem Świętym " . Ja to ujrzałem i daję świadectwo , że On jest Synem Bożym ». Świadectwo uczniów Nazajutrz Jan znowu stał w tym miejscu wraz z dwoma swoimi uczniami i gdy zobaczył przechodzącego Jezusa , rzekł : « Oto Baranek Boży ». Dwaj uczniowie usłyszeli , jak mówił , i poszli za Jezusem . Jezus zaś odwróciwszy się i ujrzawszy , że oni idą za Nim , rzekł do nich : « Czego szukacie ?» Oni powiedzieli do Niego : « Rabbi ! - to znaczy : Nauczycielu - gdzie mieszkasz ?» Odpowiedział im : « Chodźcie , a zobaczycie ». Poszli więc i zobaczyli , gdzie mieszka , i tego dnia pozostali u Niego . Było to około godziny dziesiątej . Jednym z dwóch , którzy to usłyszeli od Jana i poszli za Nim , był Andrzej , brat Szymona Piotra . Ten spotkał najpierw swego brata i rzekł do niego : « Znaleźliśmy Mesjasza » - to znaczy : Chrystusa . I przyprowadził go do Jezusa . A Jezus wejrzawszy na niego rzekł : « Ty jesteś Szymon , syn Jana , ty będziesz nazywał się Kefas » - to znaczy : Piotr . Nazajutrz [ Jezus ] postanowił udać się do Galilei . I spotkał Filipa . Jezus powiedział do niego : « Pójdź za Mną !». Filip zaś pochodził z Betsaidy , z miasta Andrzeja i Piotra . Filip spotkał Natanaela i powiedział do niego : « Znaleźliśmy Tego , o którym pisał Mojżesz w Prawie i Prorocy - Jezusa , syna Józefa z Nazaretu ». Rzekł do niego Natanael : « Czyż może być co dobrego z Nazaretu ?» Odpowiedział mu Filip : « Chodź i zobacz !» Jezus ujrzał , jak Natanael zbliżał się do Niego , i powiedział o nim : « Patrz , to prawdziwy Izraelita , w którym nie ma podstępu ». Powiedział do Niego Natanael : « Skąd mnie znasz ?» Odrzekł mu Jezus : « Widziałem cię , zanim cię zawołał Filip , gdy byłeś pod drzewem figowym » . Odpowiedział Mu Natanael : « Rabbi , Ty jesteś Synem Bożym , Ty jesteś Królem Izraela !» Odparł mu Jezus : « Czy dlatego wierzysz , że powiedziałem ci : Widziałem cię pod drzewem figowym ? Zobaczysz jeszcze więcej niż to ». Potem powiedział do niego : « Zaprawdę , zaprawdę , powiadam wam : Ujrzycie niebiosa otwarte i aniołów Bożych wstępujących i zstępujących na Syna Człowieczego » .
"Słowo" - druga Osoba Trójcy Przenajświętszej. Zob. Wstęp; "u Boga" - tylko taki przekład jest odpowiednikiem hellenistycznego zwrotu tu użytego.
c Niektórzy łączą ten stych w jedno zdanie z 4a: "Co się stało, w Nim było życiem."
"Życie": Słowo, Syn Ojca, zawiera w sobie pełnię życia (
;
), samo jest życiem (
) i jako takie jest także źródłem życia przyrodzonego i nadprzyrodzonego dla każdego człowieka; "światłością": Słowo, na podobieństwo światła, prowadzi ludzi do Boga i udziela im szczęścia, życia, zbawienia wiecznego (
; por.
). Por.
. Światłość ta przezwycięży ciemności (
).
Ewangelisty rozpowszechniały się błędne przekonania, jakoby obiecanym Mesjaszem, był właśnie Jan Chrzciciel. Natchniony Autor odrzuca je (por.
Ostatnie zdanie poboczne można odnieść bądź do człowieka, bądź do światłości, co jest bardziej prawdopodobne.
"Świat" w ST oznacza przede wszystkim tych ludzi, którzy zostają we wrogim stosunku do Boga i Jego przykazań; "nie poznał" - w terminologii semickiej, zwłaszcza Janowej, "poznać" oznacza nie tyle akt umysłu, ile zmianę całej moralnej postawy człowieka wobec miłującego Boga, który mu się objawia (
Człowiek staje się dzieckiem Bożym przez łaskę. Droga do dziecięctwa Bożego prowadzi poprzez wiarę w Syna Bożego (
.
Kilka rkp oraz cytatów u Ojców Kościoła pozwala odczytać: "który... się narodził". Wówczas byłaby to aluzja do odwiecznych narodzin Słowa lub Jego wcielenia z Matki Dziewicy.
"Ciałem": hebraizm; znaczy tyle, co "człowiekiem"; "zamieszkało": podobnie jak w ST w czasie wędrówki do Ziemi Obiecanej, a później w świątyni Pan Bóg przebywał wśród swego ludu, czemu dawał symboliczny wyraz m.in. w obłoku w czasie dnia, a w słupie ognistym w nocy (por.
), tak przez wcielenie Jezus Chrystus realnie zamieszkał wśród nas. Eucharystia to kontynuuje; "pełen" - połączenie tego nieodmiennego przymiotnika raczej z rzeczownikiem "Jednorodzony" niż ze "Słowem" lub z "chwałą" dyktują reguły gramatyczne języka Janowego. Niektórzy upatrują tu echo
Tzn. łaskę Przymierza Nowego po łasce Starego (por.
) lub: w następstwie łaski wcielenia - łaskę uczestnictwa w życiu Syna Bożego (
Dopiero Jezus Chrystus dał doskonałe objawienie o Ojcu:
W czwartej Ewangelii - zazwyczaj wrogo nastawieni do Jezusa.
Por.
Część rkp ma: "Betabara".
Określenie to nawiązuje do Sługi Pańskiego z
(por.
) oraz do baranka paschalnego z
par. Chrystus pośle Ducha Świętego po swoim zmartwychwstaniu:
Tj. czwarta po południu.
Drugim był zapewne sam Ewangelista - Jan (por.
Zob.
Jeszcze raz wystąpi on w
. Powszechnie się uważa, że jest to drugie imię Bartłomieja, którego Synoptycy wymieniają zaraz po Filipie (
Przypomniał mu Jezus jakieś szczególne przeżycie, wiadome tylko Bogu.
Tytuł mesjański, podobnie jak "Król Izraela":
. Przenośne to określenie charakteryzuje całość ziemskiego życia Jezusa jako Mesjasza, który łączy ziemię z niebem.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga