Powrót z wygnania Zaiste , Pan zlituje się nad Jakubem , i znowu sobie obierze Izraela : da im odpocząć we własnej ojczyźnie . Cudzoziemiec przyłączy się do nich i zostanie wcielony do domu Jakuba . Przyjmą ich narody i zaprowadzą do ich miejsca rodzinnego . Dom zaś Izraela weźmie ich sobie w posiadanie na ziemi Pańskiej , jako sługi i służące , tak że będzie trzymał w niewoli tych , którzy go trzymali , i panować będzie nad swoimi ciemiężycielami . Satyra na śmierć tyrana Przyjdzie do tego wówczas , kiedy Pan da ci pokój po twych cierpieniach i kłopotach , i po twardej niewoli , którą cię przytłoczono , że rozpoczniesz tę satyrę na króla babilońskiego i powiesz : « O , jakże nadszedł kres ciemięzcy ! Jak ustała jego zuchwałość ! Połamał Pan laskę złoczyńców i berło panujących , co smagało narody zajadle nieustannymi ciosami , co rządziło ludami z wściekłością , prześladując je bez miłosierdzia . Cała ziemia odetchnęła uspokojona , szaleje z radości . Nawet cyprysy mają uciechę z ciebie i cedry libańskie : " Odkąd powalony leżysz , drwale nie wychodzą na nas ". Podziemny Szeol poruszył się przez ciebie , na zapowiedź twego przybycia ; dla ciebie obudził cienie zmarłych , wszystkich wielmożów ziemi ; kazał powstać z tronów wszystkim królom narodów . Wszyscy oni zabierają głos , by ci powiedzieć : " Ty również padłeś bezsilny jak i my , stałeś się do nas podobny ! Do Szeolu strącony twój przepych i dźwięk twoich harf . Robactwo jest twoim posłaniem , robactwo też twoim przykryciem . Jakże to spadłeś z niebios , Jaśniejący , Synu Jutrzenki ? Jakże runąłeś na ziemię , ty , który podbijałeś narody ? Ty , który mówiłeś w swym sercu : Wstąpię na niebiosa ; powyżej gwiazd Bożych postawię mój tron . Zasiądę na Górze Obrad , na krańcach północy . Wstąpię na szczyty obłoków , podobny będę do Najwyższego . Jak to ? Strąconyś do Szeolu na samo dno Otchłani !" Którzy cię ujrzą , utkwią wzrok w tobie , zastanowią się nad tobą : " Czyż to nie ten , który trząsł ziemią , który obalał królestwa , który świat cały zamieniał w pustynię , a miasta jego obracał w perzynę , który swych jeńców nie zwalniał do domu ?" Wszyscy królowie narodów , wszyscy oni spoczywają z chwałą , każdy w swoim grobowcu . A tyś wyrzucony z twego grobu jak ścierwo obrzydliwe , otoczony pomordowanymi , przebitymi mieczem , jak trup zbezczeszczony ! Z tymi , których składają na kamieniach grobowego dołu , ty nie będziesz złączony w pogrzebie ; boś ty zatracił twój kraj , wymordowałeś twój naród . Na wieki nie będzie wspomniane potomstwo złoczyńców . Przygotujcie rzeź dla jego synów z powodu niegodziwości ich ojca . Niech nie powstaną i nie wezmą świata w dziedzictwo , niech nie napełnią miastami powierzchni ziemi !» Wyrok na Babilonię Powstanę przeciw nim - wyrocznia Pana Zastępów - i wygładzę Babilonowi imię i resztę , ród też i potomstwo - wyrocznia Pana . Przemienię go w posiadłość jeżów i w bagna . I wymiotę go miotłą zagłady - wyrocznia Pana Zastępów . Zapowiedź zagłady Asyrii Przysiągł Pan Zastępów mówiąc : « Zaprawdę , jak umyśliłem , tak się stanie , i jak postanowiłem , tak nastąpi : Że złamię Asyrię na mojej ziemi i zdepcę ją na moich górach . Wówczas jej jarzmo z nich się usunie , jej brzemię spadnie im z bark ». Taki jest zamiar powzięty , co do całej ziemi ; taka jest ręka wyciągnięta na wszystkie narody . Jeżeli Pan Zastępów postanowił , kto się odważy przeszkodzić ? Jeżeli ręka Jego wyciągnięta , kto ją cofnie ? Przestroga dla Filistynów W roku śmierci króla Achaza został ogłoszony następujący wyrok : « Nie ciesz się , cała ty Filisteo , iż został złamany kij , co cię smagał , bo z zarodka węża wyjdzie żmija , a owocem jej będzie smok skrzydlaty . Ale ubodzy paść będą na moich pastwiskach i nędzarze odpoczną bezpiecznie , podczas gdy Ja uśmiercę głodem twe potomstwo i wygubię twoje ostatki ». Zawyj , bramo ! Krzyknij , miasto ! Zadrżyj , cała Filisteo ! Bo z północy nadciąga dym i nikt się nie odrywa od jego oddziałów . Co zaś się odpowie posłom barbarzyńców ? - « To , że Pan założył Syjon i do niego się chronią nieszczęśliwi z Jego ludu ».
Tyranem jest król asyryjski Sargon II (+705) lub Sennacheryb (+681). Według niektórych krytyków jest nim król babiloński Nabuchodonozor (605-562) lub Nabonid (+538) i poemat miałby wtedy powstać, a przynajmniej zostałby wtedy do nich dostosowany.
"Jutrzenka" - Gwiazda Poranna (planeta Wenus), do niej tutaj jest porównany tyran; Wlg: Lucifer. Ojcowie Kościoła widzieli tu typ i obraz upadku z nieba wodza zbuntowanych aniołów.
Babilończycy wyobrażali sobie, że mieszkania bogów są na dalekiej północy.
"Kij", "wąż", "żmija", "smok" - to metafory królów asyryjskich, najeżdżających Filisteę za życia Izajasza (Achaz umarł w r. 721 lub 716): Tiglat-Pileser III, Salmanassar V, Sargon II, Sennacheryb.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga