Sprawiedliwy król mesjański Oto król będzie panował sprawiedliwie i książęta rządzić będą zgodnie z prawem ; każdy będzie jakby osłoną przed wichrem i schronieniem przed ulewą , jak strumienie wody na suchym stepie , jak cień olbrzymiej skały na spieczonej ziemi . Wówczas nie będą przyćmione oczy patrzących , uszy słuchających staną się uważne . Serca nierozważnych zrozumieją wiedzę , a język jąkałów przemówi wyraźnie . Nie będzie już głupi zwany szlachetnym , ani krętacz mieniony wielmożnym . Kontrast między głupim a szlachetnym Bo głupi wygłasza niedorzeczności i jego serce obmyśla nieprawość , żeby się dopuszczać bezbożności i głosić błędy o Panu , żeby żołądek głodnego pozostawić pusty i spragnionego pozbawić napoju . Co do krętacza , to złe są jego krętactwa ; knuje on podstępne sposoby , by zgubić biednych słowami kłamstwa , chociaż ubogi udowodni swe prawo . Szlachetny zaś człowiek zamierza rzeczy szlachetne i trwa statecznie w szlachetnym działaniu . Do bezmyślnych kobiet Kobiety beztroskie , wstańcie , słuchajcie mego głosu ! Dziewczęta zbyt pewne siebie , dajcie posłuch mej mowie ! Za rok i kilka dni zadrżycie , pewne siebie , bo winobranie się skończyło , zbiorów już nie będzie . Lękajcie się , beztroskie ! Zadrżyjcie , pewne siebie ! Rozbierzcie się i obnażcie , przepaszcie [ worem ] biodra ! Bijcie się w piersi nad losem pól rozkosznych , nad owocodajną winnicą ; nad ziemią mojego ludu , gdzie wschodzą ciernie i głogi , nad wszystkimi domami radości , nad wesołym miastem . Bo pałac jest opustoszały , hałaśliwe miasto wyludnione ; Ofel i Strażnica stały się jaskiniami na zawsze : uciechą dzikich osłów , pastwiskiem stad . Zbawienie od Pana Wreszcie zostanie wylany na nas Duch z wysokości . Wtedy pustynia stanie się sadem , a sad za las uważany będzie . Na pustyni osiądzie prawo , a sprawiedliwość zamieszka w sadzie . Dziełem sprawiedliwości będzie pokój , a owocem prawa - wieczyste bezpieczeństwo . Lud mój mieszkać będzie w stolicy pokoju , w mieszkaniach bezpiecznych , w zacisznych miejscach wypoczynku , choćby las został powalony , a miasto było bardzo poniżone . Szczęśliwi ! Wy siać będziecie nad każdą wodą , puszczając wolno woły i osły .
Por.
. Św. Hieronim odnosi ten tekst do Chrystusa i Apostołów.
"Ofel", część wschodniego wzgórza Jerozolimy, gdzie stał pałac królewski. "Strażnica", niepewne znaczenie, raz tylko użyte w ST; chodzi o jakąś zamkową wieżę wartowniczą.
Poemat przepowiadający odnowienie kraju i narodu izraelskiego po powrocie z niewoli babilońskiej. "Duch z wysokości" - twórcze tchnienie Pana porządkujące i odnawiające świat materialny i duchowy przez swój dobroczynny wpływ; podobnie stwarzało wszechświat:
(por.
;
).
Cały wiersz trudny: albo nie na swoim miejscu, albo glosa. Wg Wlg: "A grad będzie padał przy obalaniu lasu, a miasto w upadku upadnie". Jeżeli wiersz odnosi się nie do Jerozolimy po jej zburzeniu, na co zdaje się wskazywać kontekst, lecz do Asyrii, to lasem jest Asyria, gradem sąd Boży nad nią i kara, a miastem Niniwa.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga