Księga Izajasza
1 Przebudź się, przebudź!
Przyoblecz moc twą, Syjonies!
Przywdziej szaty najokazalsze,
o Święte Miasto, Jeruzalem!
Bo już nie wejdzie nigdy do ciebie
żaden nieobrzezany ani nieczysty.
2 Otrząśnij się z prochu, powstań,
o Branko Jerozolimska!
Rozwiąż sobie więzy na szyi,
pojmana Córo Syjonu!
Niewola narodu izraelskiego
3 Albowiem tak mówi Pan:
«Za darmo zostaliście sprzedani
i bez pieniędzy zostaniecie wykupieni».
4 Tak bowiem mówi Pan Bóg: «Mój lud udał się niegdyś do Egiptu, aby tam zamieszkać; następnie Asyria uciskała go nadmiernie. 5 A teraz cóż Ja mam tutaj [zrobić]? – wyrocznias Pana. Ponieważ lud mój został bez powodu wzięty i ci, co panują nad nim, wydają okrzyki zwycięstwa – wyrocznia Pana – moje zaś imięs stale, każdego dnia bywa znieważane, 6 dlatego lud mój pozna moje imię, zrozumie w ów dzień, że Ja jestem tym, który mówi: Oto Ja jestem!» 52 ,6 Doświadczalne poznanie imienia Bożego oznacza doznanie obecności i opieki Bożej; por. 49 ,26 . Bóg, wzywany przez Izraela na pomoc, natychmiast z nią śpieszy; por. Wj 3 ,12 .14 ; 19 ,4 nn; 20 ,20 -24 ; 33 ,14 -20 .
Budzi się Pan i Jerozolima 52,7-12 Dalszy ciąg poematu o wyzwoleniu Jerozolimy i Izraela, przerwanego w w. 2. Już nie jakiś ziemski król, ale sam Pan Bóg ma królować z Syjonu nad całą ziemią. Idea króla i królestwa mesjańskiego, częsta u proroków i w psalmach „królewskich”: Iz 24,23; 43,15; Jr 3,17; 8,19; Ez 20,33; Ab 21; Mi 2,13; 4,7; So 3,15; Za 14,9; Ps 47[46]; 96[95] – 99[98]. Sam w. 7 stosuje się do Apostołów; por. Rz 10,15.
7 O jak są pełne wdzięku na górach
nogi zwiastuna radosnej nowiny,
który ogłasza pokój, zwiastuje szczęście,
który obwieszcza zbawienie,
który mówi do Syjonu:
«Twój Bóg zaczął królować».
8 Głos! Twoi strażnicy podnoszą głos,
razem wznoszą okrzyki radosne,
bo oglądają na własne oczy
powrót Pana na Syjon.
9 Zabrzmijcie radosnym śpiewem,
wszystkie ruiny Jeruzalem!
Bo Pan pocieszył swój lud,
odkupił Jeruzalem.
10 Pan obnażył już swe ramięs święte
na oczach wszystkich narodów;
i wszystkie krańce ziemi zobaczą
zbawienie naszego Boga.
11 «Dalej, dalej! Wyjdźcie stąd!
Nie dotykajcie nic nieczystego!
Wyjdźcie spośród niego 52 ,11 Tj. Babilonu; por. Jr 51 ,45 ; 2 Kor 6 ,17 ; Ap 18 ,4 .! Oczyśćcie się,
wy, którzy niesiecie naczynia Pańskie!
12 Bo wyjdziecie nie jakby w nagłym pośpiechu
ani nie pójdziecie jakby w ucieczce 52 ,12 Inaczej niż przy wyjściu z Egiptu; por. Wj 12 ,11 .31 -34 .39 ; 14 ,5 -14 ..
Pan bowiem pójdzie przed wami
i Bóg Izraela zamknie wasz pochód».
Czwarta pieśń o Słudze Pańskims: Jego cierpienia, śmierć i chwała 52,13–53,12 Zob. przyp. do 42,1-9. Ma ona formę dialogu: najpierw jest wypowiedź Pana: 52,13; potem wrażenia królów pogańskich: ww. 14n; wreszcie same narody opisują cierpienia i los Sługi Pańskiego: 53,1-10; na koniec nowa wypowiedź Pana: 53,11n.
13 Oto się powiedzie mojemu Słudze,
wybije się, wywyższy i bardzo wyrośnie 52 ,13 Por. J 12 ,32 ; Ef 1 ,20 n; Flp 2 ,9 ..
14 Jak wielu osłupiało na Jego widok
– tak nieludzko został oszpecony Jego wygląd
i postać Jego była niepodobna do ludzi 52 ,14 Opis męki Jezusa; por. Mt 27 ,29 -31 ; J 19 ,5 . –
15 tak mnogie narody się zdumieją,
królowie zamkną przed Nim usta,
bo ujrzą coś, czego im nigdy nie opowiadano,
i pojmą coś niesłychanego 52 ,15 Por. Rz 15 ,21 ..