KSIĘGA EMMANUELA Powołanie Izajasza W roku śmierci króla Ozjasza ujrzałem Pana siedzącego na wysokim i wyniosłym tronie , a tren Jego szaty wypełniał świątynię . Serafiny stały ponad Nim ; każdy z nich miał po sześć skrzydeł ; dwoma zakrywał swą twarz , dwoma okrywał swoje nogi , a dwoma latał . I wołał jeden do drugiego : « Święty , Święty , Święty jest Pan Zastępów . Cała ziemia pełna jest Jego chwały ». Od głosu tego , który wołał , zadrgały futryny drzwi , a świątynia napełniła się dymem . I powiedziałem : « Biada mi ! Jestem zgubiony ! Wszak jestem mężem o nieczystych wargach i mieszkam pośród ludu o nieczystych wargach , a oczy moje oglądały Króla , Pana Zastępów !» Wówczas przyleciał do mnie jeden z serafinów , trzymając w ręce węgiel , który kleszczami wziął z ołtarza . Dotknął nim ust moich i rzekł : « Oto dotknęło to twoich warg : twoja wina jest zmazana , zgładzony twój grzech ». I usłyszałem głos Pana mówiącego : « Kogo mam posłać ? Kto by Nam poszedł ?» Odpowiedziałem : « Oto ja , poślij mnie !» I rzekł [ mi ]: « Idź i mów do tego ludu : Słuchajcie pilnie , lecz bez zrozumienia , patrzcie uważnie , lecz bez rozeznania ! Zatwardź serce tego ludu , znieczul jego uszy , zaślep jego oczy , iżby oczami nie widział ani uszami nie słyszał , i serce jego by nie pojęło , żeby się nie nawrócił i nie był uzdrowiony » . Wtedy zapytałem : « Jak długo , Panie ?» On odrzekł : « Aż runą miasta wyludnione i domy bez ludzi , a pola pozostaną pustkowiem . Pan wyrzuci ludzi daleko , tak że zwiększy się pustynia wewnątrz kraju . A jeśli jeszcze dziesiąta część [ ludności ] zostanie , to i ona powtórnie ulegnie zniszczeniu jak terebint lub dąb , z których pień tylko zostaje po zwaleniu . Reszta jego [ będzie ] świętym nasieniem ».
KSIĘGA EMMANUELA. - Prorocze mowy Izajasza z okresu wojny syro-efraimskiej (735/4), w których najważniejsze proroctwa dotyczą nadzwyczajnego mesjańskiego Chłopca, Emmanuela: por.
;
. "Króla Ozjasza" - tzn. w r. 739.
Duchy niebieskie, w postaci ludzkiej ze skrzydłami, zakrywające sobie oblicze na znak czci dla Boga, pierwszy raz wzmiankowane w Biblii w związku z Bogiem; imię ich znaczy "ognisty", "palący". Może identyczne z cherubami na Arce Przymierza?
Świętość Boga (por.
[-]
]) jest jednym z głównych tematów kazań Izajasza. Wymaga ona, by człowiek był oczyszczony z grzechów (stąd reakcja Izajasza i jego oczyszczenie w
) i aby uczestniczył w świętości Boga (por.
). To trzykrotne powtórzenie podjęte zostaje w
i w liturgii kościelnej.
Wiara i okazana gotowość do czynu u Izajasza, jak i u Abrahama, por.
. Inaczej, bojaźliwie reagują: Mojżesz,
, i Jeremiasz,
.
To zdanie, zacytowane w
; ma formę i myśl bardzo semicką. Nie znaczy ono, że Bóg wprost chce i sprawia opór (zaślepienie i głuchotę) Judejczyków, stawiany Jego Łasce, lecz że jest on przez Boga przewidziany, wchodzi w jego plany i dlatego nie powinien zniechęcać proroka. Semici przypisują zwykle wszystkie skutki wprost pierwszej przyczynie, Bogu, z pominięciem przyczyn drugorzędnych, które je bezpośrednio sprawiają.
Tłum. przybliżone wg tekstu z Qumran.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga