Księga Izajasza
Pierwsza pieśń o Słudze Pańskim 42,1-9 Cztery „pieśni o Słudze Pańskim”: Iz 42,1-9; 49,1-7; 50,4-9 (-11); 52,13 –53,12, opisują tajemniczą postać „Sługi”, który pod pewnymi względami przypomina Izraela – sługę Pańskiego z wielu innych tekstów (zob. 41,8), natomiast różni się wieloma innymi rysami, jest osobistością bardzo wybitną; por. 49,5n. „Sługa Pański” został wybrany przez Boga do pełnienia posłannictwa już w łonie matki, ukształtowany przez Niego, napełniony Jego duchem (Pieśń I i II); jest uległym, uważnym i wiernym uczniem Pańskim, pilnie słuchającym Jego nauk, aby z kolei móc uczyć ludzi (Pieśń II). Zadaniem i rolą tego Sługi jest ogłosić nowe prawo religijne wszystkim narodom, nie tylko Izraelowi, być światłością dla narodów, a przymierzem dla Izraela, przynieść ludziom dobra mesjańskie i zbawienie (Pieśń I, II, III). Chociaż prześladowany i wzgardzony przez ludzi, Sługa nie ulęknie się i mężnie wypełni swą misję, ufny w moc Boga, który Go stale będzie wspierać i otaczać opieką, a w końcu Go wynagrodzi i uwielbi (Pieśń III i IV). Czwarta pieśń przedstawia i rozważa cierpienia Sługi Pańskiego. Choć niewinny, cierpi On katusze fizyczne i upokorzenia duchowe, aż do haniebnej śmierci. On jednak znosi te męki dobrowolnie jako ekspiację za grzechy wszystkich grzesznych ludzi. Pan uznał i przyjął Jego mękę jako powszechne zadośćuczynienie. Toteż Sługa Pański w nagrodę otrzyma wieczną chwałę i olbrzymie potomstwo na wieki, to jest odkupionych przez siebie ludzi tak z Izraela, jak z innych narodów. NT uznaje i widzi w Izajaszowym „Słudze Pańskim” proroczą zapowiedź – typ samego Jezusa Chrystusa, Mesjasza i Zbawiciela: por. Mt 3,17; 8,17 (Iz 53,4); 12,17-21 (Iz 1,4); Łk 2,31n; 4,17-21; Dz 3,13; częściej użyto lub zacytowano słowa czwartej pieśni o Słudze Pańskim (Iz rozdz. 53) w: Mk 9,12; J 12,38; Dz 8,32-35; Rz 4,25; 10,16; 15,21; 1 Kor 15,3; 2 Kor 5,21; 1 P 2,22-25. Chrystus łączy w swojej osobie zarówno cechy chwalebnego Króla mesjańskiego z rodu Dawidowego (por. 2 Sm 7,12-17; Iz 7,14n; 9,5n; 11,1-5), jak i cierpiącego Sługi Pańskiego (por. Iz 52,13–53,12; Ps 22[21]). Chrystus sam też utożsamiał się ze Sługą Pańskim; por. Łk 22,37.
1 Oto mój Sługa, którego podtrzymuję,
Wybrany mój, w którym mam upodobanie.
Sprawiłem, że Duch mój 42 ,1 „Duch mój” – por. 11 ,2 n; „Prawo” – w hebr. wyraz ten obejmuje całą naukę religijno-moralną i prawa, na podobieństwo Prawa Mojżeszowego, a więc zawiera: 1 ) prawdy wiary o Bogu; 2 ) naukę moralną; 3 ) przepisy o kulcie. na nim spoczął;
on przyniesie narodom Prawo.
2 Nie będzie wołał ni podnosił głosu,
nie da słyszeć krzyku swego na dworze.
3 Nie złamie trzciny nadłamanej,
nie zgasi [ledwo] tlejącego się knotka.
On rzeczywiście przyniesie Prawo.
4 Nie zniechęci się ani nie załamie,
aż utrwali Prawo na ziemi,
a jego pouczenia wyczekują wyspy.
5 Tak mówi Pan Bóg,
który stworzył i rozpiął niebo,
rozpostarł ziemię wraz z jej plonami,
dał ludziom na niej dech ożywczy
i tchnienie tym, co po niej chodzą.
6 Ja, Pan, powołałem cię słusznie,
ująłem cię za rękę i ukształtowałem,
ustanowiłem cię przymierzem dla ludzi,
światłością dla narodów,
7 abyś otworzył oczy niewidomym,
ażebyś z zamknięcia wypuścił jeńców,
z więzienia tych, co mieszkają w ciemności.
8 Ja, któremu na imię Jahwe,
chwały mojej nie odstąpię nikomu innemu
ani czci mojej bożkom.
9 Pierwsze wydarzenia oto już nadeszły,
nowe zaś Ja zapowiadam,
zanim się rozwiną,
[już] wam je ogłaszam».
Hymn o zwycięstwie Pana 42,8 Zob. Wj 3,14n z przyp.
10 Śpiewajcie Panu pieśń nową,
chwałę Jego od krańców ziemi!
Niech Go sławi morze i [wszystko], co je napełnia,
wyspy wraz z ich mieszkańcami!
11 Niech głos podniosą pustynia z miastami,
osiedla, które zamieszkuje Kedars.
Mieszkańcy Sela 42 ,11 Tj. Petra; zob. przyp. do 16 ,1 . niech wznoszą okrzyki,
ze szczytów gór niech nawołują radośnie!
12 Niech oddają chwałę Panu
i niechaj głoszą cześć Jego na wyspach!
13 Jak bohater posuwa się Pan,
i jak wojownik pobudza waleczność;
rzuca hasło, okrzyk wydaje wojenny,
góruje męstwem nad nieprzyjaciółmi.
14 «Milczałem od długiego czasu,
w spokoju powstrzymywałem się,
teraz niczym rodząca zakrzyknę,
dyszeć będę z gniewu, zbraknie mi tchu.
15 Wypalę góry i wzgórza,
sprawię, że wyschnie wszystka ich zieleń,
przemienię rzeki w stawy,
a jeziora osuszę.
16 Sprawię, że niewidomi pójdą po nieznanej drodze,
powiodę ich ścieżkami, których nie znają,
ciemności zamienię przed nimi w światło,
a wyboiste miejsca w równinę.
Oto są rzeczy, których dokonam
i nie zaniecham.
17 Do tyłu się odwrócą z wielkim zawstydzeniem
ci, którzy w bożkach pokładają ufność,
którzy mówią ulanym posągom:
Jesteście bogami naszymi».
Zaślepienie narodu i kara 42,18-25 Zapowiedziane w proroczej wizji na początku działalności proroka: 6,9n; por. 48,4n.
18 Głusi, słuchajcie!
Niewidomi, natężcie wzrok, by widzieć!
19 Kto jest niewidomy, jeżeli nie mój sługa,
i głuchy, jak posłaniec, którego posyłam?
Kto jest niewidomy, jak mój wysłannik,
i głuchy, jak sługa 42 ,19 Tu Izrael. Wiersz 19 cd jest uważany za interpolację, gdyż powtarza myśl z 19 ab. Pański?
20 Widzeń mnóstwo, lecz ich nie przestrzegają;
otwarte mają uszy, ale nikt nie słucha.
21 Spodobało się Panu w Jego sprawiedliwości
okazać wielkość i wspaniałość Prawa.
22 A jednak jest to naród złupiony i ograbiony;
wszystkich spętano po jaskiniach
oraz zamknięto w więzieniach;
na łup zostali wydani i nikt ich nie ratuje;
na rabunek i nikt nie powie: «Oddaj!»
23 Kto między wami daje temu posłuch?
Kto uważnie słucha o przyszłości?
24 Kto wydał Jakuba na rabunek
i Izraela – łupieżcom?
Czyż nie przeciw Panu zgrzeszyliśmy
i nie chcieliśmy postępować Jego drogami
ani słuchać Jego Prawa? 42 ,24 Tekst skażony.
25 Wylał więc na Izraela żar swego gniewu
i okropności wojny.
Wybuchła ona zewsząd pożogą,
a on się nie spostrzegł,
obróciła go w perzynę,
lecz on nie wziął tego do serca.