Najmędrsza z niewiast dom sobie buduje , własnoręcznie go niszczy głupota . W prawości żyje , kto boi się Pana , człowiek dróg krętych Nim gardzi . W ustach głupiego rózga na jego pychę , a wargi mądrych osłonią ich samych . Gdzie wołów brakuje - tam żłób jest pusty , dzięki mocy wołów plon jest obfity . Prawdomówny świadek nie kłamie , kłamstwa szerzy świadek fałszywy . Szyderca próżno szuka mądrości , rozumny łatwo nabędzie wiedzę . Od człowieka głupiego się odsuń : rozumnych warg tam nie znajdziesz . Mądrością rozumnego - poznanie swej drogi , zwodzenie siebie - głupotą niemądrych . Głupców zwodzi występek , u sprawiedliwych jest łaska . Serce zna własną swą gorycz , obcy nie dzieli jego radości . Rozwali się dom niewiernych , a prawych namiot zakwitnie . Jest droga , co komuś zdaje się słuszną , lecz w końcu prowadzi do zguby . Serce się smuci i w śmiechu , a boleść jest końcem radości . Niewierne serce z postępków swych rade , jak z czynów swoich człowiek uczciwy . Wszystko , co mówią , przyjmuje niemądry , a człowiek rozumny na kroki swe zważa . Mądry się boi , od złego ucieka , a głupi się unosi , czuje się pewnym . Człowiek porywczy popełnia głupstwa , a przebiegły jest znienawidzony . Udziałem łatwowiernych - głupota , umiejętność wieńczy rozumnych . Przed dobrymi źli chylą czoła , a występni u bram sprawiedliwego . Ubogi niemiły nawet najbliższemu , a bogacz ma wielu przyjaciół . Kto bliźnim gardzi - ten grzeszy , szczęśliwy - kto z biednym współczuje . Czyż ci , co knują zło , nie błądzą ? Miłość i wierność dla tych , co mają dobre zamiary . Każdy trud przynosi zyski , gadulstwo - jedynie biedę . Umiejętność jest wieńcem mądrych , koroną niemądrych - głupota . Świadek prawdomówny ratuje ludzi , oszustwo rozszerza kłamstwa . W bojaźni Pana jest pewna nadzieja , dla synów swoich jest On ucieczką . źródłem życia jest bojaźń Pańska , by sideł śmierci uniknąć . Chwała to króla , gdy naród liczny , ubytek ludu - to zguba władcy . Łagodny - w rozwagę bogaty , porywczy ujawnia głupotę . Życiem dla ciała jest serce spokojne , próchnieniem kości jest namiętność . Kto ciemięży ubogiego , lży jego Stwórcę , czci Go ten , kto się nad biednym lituje . Przez złość swoją runął niewierny , a prawy przy śmierci bezpieczny . W sercu rozumnym jest mądrość , i pośród głupców powinna być znana . Sprawiedliwość wywyższa naród , a czyn haniebny pomniejsza narody . Rozsądnemu słudze król jest przychylny , a gniew budzi [ sługa ] bezecny .
Wpływ środowiska chananejskiego. Porównanie z niewiastami, gdyż Mądrość jest rodzaju żeńskiego, w rzeczywistości chodzi o "Najmędrszą z ludzi" lub "Mądrzejszą od ludzi". Analogia z
jest niezupełna.
Bojaźń Boża jest punktem centralnym cnoty, a lekceważenie Boga jest rezultatem odstępstwa od Jego przykazań (por.
;
).
Tekst skażony, różnie popr.
Dosł.: "od śmierci". Wyrażenie semickie, oznaczające drogę do nieszczęścia. Nawet podświadomie może ktoś znaleźć się na drodze zła i szkodzenia sobie samemu. Dziś się mówi o skłonnościach wrodzonych do złego, por.
.
Tłum. przypuszczalne.
Wlg dodaje: "Syn zdradliwy nie będzie miał nic dobrego, ale słudze mądremu powiodą się sprawy i wyprostuje się droga jego.".
Wlg: "Roztropni będą czekać umiejętności".
Wlg dodaje: "Kto wierzy w Pana, miłosierdzie miłuje".
Dwojakie ubóstwo spotykamy w Prz: jedno jest skutkiem lenistwa, drugie wypływa ze stosunków ekonomicznych kraju, gdzie wielu doszło do fortuny środkami niegodziwymi, u których korzeń zła tkwi w chciwości. Stąd ubodzy są pod specjalną opieką Bożą (por.
), gdyż wykazali pełnię charakteru (por.
wiary w zmartwychwstanie sprawiedliwych albo - zapłaty i kary po śmierci (por.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga