Proroctwo o siedemdziesięciu tygodniach W pierwszym roku Dariusza z rodu Medów , syna Artakserksesa , sprawującego władzę nad królestwem chaldejskim , w roku pierwszym jego panowania , ja , Daniel , dociekałem w Pismach liczby lat , które objawił Pan prorokowi Jeremiaszowi , że ma się dopełnić siedemdziesiąt lat spustoszenia Jerozolimy . Zwróciłem więc twarz do Pana Boga , oddając się modlitwie i błaganiu w postach , pokucie i popiele . Modlitwa Daniela I modliłem się do Pana , Boga mojego , wyznawałem i mówiłem : " O Panie , Boże mój , wielki i straszliwy , który dochowujesz wiernie przymierza tym , co Ciebie kochają i przestrzegają Twoich przykazań . Zgrzeszyliśmy , zbłądziliśmy , popełniliśmy nieprawość i zbuntowaliśmy się , odstąpiliśmy od Twoich przykazań . Nie byliśmy posłuszni Twoim sługom , prorokom , którzy przemawiali w Twoim imieniu do naszych królów , do naszych przywódców , do naszych przodków i do całego narodu kraju . U Ciebie , Panie , sprawiedliwość , a u nas wstyd na twarzach , jak to jest dziś u nas - mieszkańców Judy i Jerozolimy , i całego Izraela , u bliskich i dalekich , we wszystkich krajach , dokąd ich wypędziłeś z powodu niewierności , jaką Ci okazali . Panie ! Wstyd na twarzach u nas , u naszych królów , u naszych przywódców i u naszych ojców , bo zgrzeszyliśmy przeciw Tobie . Pan , Bóg nasz , zaś jest miłosierny i okazuje łaskawość , mimo że zbuntowaliśmy się przeciw Niemu i nie słuchaliśmy głosu Pana , Boga naszego , by postępować według Jego wskazań , które nam dał przez swoje sługi , proroków . Cały Izrael przekroczył Twoje Prawo i pobłądził , nie słuchając Twego głosu . Spadło na nas przekleństwo [ poparte ] przysięgą , które zostało zapisane w Prawie Mojżesza , sługi Bożego ; zgrzeszyliśmy bowiem przeciw Niemu . Spełnił więc swoje słowo , jakie wypowiedział przeciw nam i naszym władcom , którzy panowali nad nami , że sprowadzi na nas wielkie nieszczęście , jakiego nie było pod całym niebem , a jakie spadło na Jerozolimę . Tak jak zostało napisane w Prawie Mojżesza , przyszło na nas całe to nieszczęście ; nie przebłagaliśmy Pana , Boga naszego , odwracając się od naszych występków i nabywając znajomości Twej prawdy . Czuwał więc Pan nad nieszczęściem i sprowadził je na nas , bo Pan , Bóg nasz , jest sprawiedliwy we wszystkich swych poczynaniach , my zaś nie usłuchaliśmy Jego głosu . A teraz , Panie , Boże nasz , który wyprowadziłeś swój naród z ziemi egipskiej mocną ręką , zyskując sobie imię , jak to jest dziś : zgrzeszyliśmy i popełniliśmy nieprawość . Panie , według Twojego miłosierdzia , niech ustanie Twój zapalczywy gniew nad Twoim miastem , Jerozolimą , nad Twoją świętą górą . Bo z powodu naszych grzechów i przewinień naszych przodków stała się Jerozolima i Twój naród przedmiotem szyderstwa u wszystkich wokół nas . Teraz zaś , Boże nasz , wysłuchaj modlitwy Twojego sługi i jego błagań i rozjaśnij swe oblicze nad świątynią , która leży zniszczona - ze względu na Ciebie , Panie ! Nakłoń , mój Boże , swego ucha i wysłuchaj ! Otwórz swe oczy i zobacz nasze spustoszenie i miasto , nad którym wzywano Twego imienia . Albowiem zanosimy swe modlitwy do Ciebie , opierając się nie na naszej sprawiedliwości , ale ufni w Twoje wielkie miłosierdzie . Usłysz , Panie ! Odpuść , Panie ! Panie , miej na uwadze i działaj niezwłocznie , przez wzgląd na siebie samego , mój Boże ! Bo Twojego imienia wzywano nad Twym miastem i nad Twym narodem ". Wyjaśnienie proroctwa o tygodniach Gdy jeszcze mówiłem i modliłem się , wyznając grzechy swoje , swojego narodu , Izraela , i składając przed Panem , Bogiem moim , swe błagania za świętą górę mojego Boga , gdy więc jeszcze wymawiałem [ słowa ] modlitwy , mąż Gabriel , którego spostrzegłem przedtem , przybył do mnie lecąc pospiesznie około czasu wieczornej ofiary . Przybył , rozmawiał ze mną i powiedział : " Danielu , wyszedłem teraz , by ci dać całkowite zrozumienie . Gdy zacząłeś swe błagalne modlitwy , wypowiedziano słowo , ja zaś przybyłem , by ci je oznajmić . Ty jesteś bowiem [ mężem ] umiłowanym . Przeniknij więc słowo i zrozum widzenie : Ustalono siedemdziesiąt tygodni nad twoim narodem i twoim świętym miastem , by położyć kres nieprawości , grzech obłożyć pieczęcią i odpokutować występek , a wprowadzić wieczną sprawiedliwość , przypieczętować widzenie i proroka i namaścić to , co najświętsze . Ty zaś wiedz i rozumiej : Od chwili , kiedy wypowiedziano słowo , że nastąpi powrót i zostanie odbudowana Jerozolima , do Władcy-Pomazańca - siedem tygodni i sześćdziesiąt dwa tygodnie ; zostaną odbudowane dziedziniec i wał , w czasach jednak pełnych ucisku . A po sześćdziesięciu dwóch tygodniach Pomazaniec zostanie zgładzony i nie będzie dla niego ... Miasto zaś i świątynia zginie wraz z wodzem , który nadejdzie . Koniec jego nastąpi wśród powodzi , i do końca wojny potrwają zamierzone spustoszenia . Utrwali on przymierze dla wielu przez jeden tydzień . A około połowy tygodnia ustanie ofiara krwawa i ofiara z pokarmów . Na skrzydle zaś świątyni będzie ohyda ziejąca pustką i przetrwa aż do końca , do czasu ustalonego na spustoszenie "».
W tekście hebr. Achaszwerosz. Być może imię to należy rozumieć jako "Kserkses".
;
.
Wyznanie grzechów społeczności, typu midraszowego (popr. przypis do
), dodane być może dopiero do księgi przez ostatniego redaktora.
Dosł.: "rozlało się".
"Przedtem" - por.
; "lecąc pospiesznie" - tłum. przybliżone. W ten sposób wyrażano szybkie przekazywanie zleceń Bożych ludziom przez aniołów. W apokaliptyce aniołowie często wyjaśniają tajemne widzenia lub proroctwa.
Zarówno w proroctwie Jeremiasza, jak i w Księdze Daniela tygodnie oznaczają najprawdopodobniej okresy siedmioletnie. Podczas gdy
miał na uwadze okres trwania niewoli babilońskiej i czas uwolnienia z niej; zbiegający się z czasem odnowienia, po niewoli aktualizowano to proroctwo w świetle prądów apokaliptycznych, nadając mu sens wyraźnie eschatologiczno-mesjański. Punktem wyjścia zapowiedzi eschatologicznych są u Daniela wypadki współczesne, zwiastujące bliskie ich nadejście. Mimo podawanych konkretnych liczb tygodni-lat, autor myśli, jak się wydaje, raczej okresami niż dokładną liczbą lat. Toteż próby ustalenia na podstawie proroctwa ścisłej chronologii (do śmierci Chrystusa, do zburzenia Jerozolimy) zawodzą.
Tekst niekompletny w hebr. i w tłumaczeniach. Teodocjon: "i nie ma w nim winy".
Posąg Zeusa ustawiony na skrzydle świątyni na rozkaz Antiocha IV i zbezczeszczenie jej (
) pozostały u Żydów na zawsze symbolem ohydy i odrazy; łączono je ze zdarzeniami eschatologicznymi i końcem świata. Chrystus Pan powołuje się na ten wiersz w zapowiedzi zburzenia Jerozolimy i końca świata w
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga