[ który ] stoi począwszy od pierwszego roku [ panowania ] Dariusza Meda jako wzmocnienie dla mnie i obrona . Wojny w Palestynie w okresie helleńskim Teraz oznajmię tobie prawdę . Powstanie jeszcze trzech królów w Persji , a czwarty zdobędzie większe bogactwa niż wszyscy . A gdy stanie się potężny z powodu swego bogactwa , poderwie wszystkich przeciw królestwu Jawanu . Wtedy wystąpi potężny król i będzie panował nad wielkim królestwem , postępując według swego upodobania . Gdy tylko on wystąpi , jego państwo upadnie i zostanie podzielone na cztery wiatry nieba , jednak nie między jego potomków . Nie będą nim rządzić , tak jak on rządził , ponieważ jego królestwo zostanie zniszczone i przypadnie w udziale nie im , lecz innym . A król z południa wzrośnie w potęgę , lecz jeden z jego książąt przewyższy go siłą i zapanuje nad państwem większym niż jego własne . Po kilku latach połączą się oni , i córka króla południa przybędzie do króla północy , by zaprowadzić zgodę . Lecz moc jego ramienia nie będzie trwała , a jego potomstwo nie utrzyma się . Zostaną wydani , ona , ci , którzy ją popierają , jej dziecko i ten , co się nim opiekuje . W owych czasach powstanie na jego miejsce odrośl z jej korzenia i wyruszy przeciw wojsku , wkroczy do twierdzy króla północy , będzie rządził nimi i wzrośnie w potęgę . Zabierze także do Egiptu ich bogów wraz z ich podobiznami , wraz z ich drogocennymi przedmiotami oraz srebro i złoto . Następnie odstąpi od króla północy na szereg lat . Ten zaś wkroczy do państwa króla południa , lecz wróci do swego kraju . Jego synowie uzbroją się i zgromadzą wielkie mnóstwo wojska . On zaś nadejdzie z siłą , zaleje i poczyni postępy ; powstanie i dotrze aż do jego twierdzy . Król zaś południa zawrze gniewem i wyruszy , by walczyć z królem północy , który przeciwstawi mu wielkie mnóstwo ; jednak mnóstwo to wpadnie w jego ręce . Mnóstwo to zostanie zniszczone , serce zaś króla pychą się uniesie . Powali dziesiątki tysięcy , lecz nie umocni się . I znów powstanie król północy i wystawi większe mnóstwo niż poprzedni , i gdy nadejdzie kres czasów , wyruszy z mocą i wielkim wojskiem oraz taborem . W owych czasach wielu wystąpi przeciw królowi południa . Synowie zaś gwałtowników twego ludu powstaną , by wypełnić widzenie , ale upadną . A król północy nadciągnie i usypie wał , i zdobędzie warowne miasto . Siły zaś południa nie wytrzymają , a naród jego wybrany nie będzie miał siły , by stawić opór . Tego zaś , który wyjdzie przeciw niemu , traktować będzie według swej woli i nikt nie zdoła mu się przeciwstawić ; utrzyma się we wspaniałym kraju , a ręka jego [ posieje ] spustoszenie . I będzie się usilnie starał zdobyć całe jego królestwo ; potem uczyni z nim zgodę , dając mu jedną z kobiet , by je zniszczyć . Ale nie dokona tego ani mu się to nie uda . Zwróci więc swój wzrok ku wyspom i zdobędzie ich wiele . Ale pewien wódz położy kres zniewadze mu wyrządzonej , tak że tamten nie będzie mógł mu odpowiedzieć zniewagą . Zwróci swój wzrok ku twierdzom swego kraju ; zachwieje się jednak , upadnie i zniknie zupełnie . Walki za Antiocha IV Epifanesa Na jego miejsce wystąpi ten , co pośle poborcę daniny do pięknego królestwa , ale po kilku dniach zostanie obalony , choć nie publicznie ani w wyniku wojny . Po nim zaś wystąpi ten , którym wzgardzono i nie dano mu królewskiej godności . Nadejdzie potajemnie i przez intrygi opanuje królestwo . Wojsko poniesie porażkę , a także i książę sprzymierzony . Od chwili zawarcia przymierza z nim będzie postępował zdradliwie , nadejdzie i okaże się silnym wśród garstki ludzi . Niespodzianie wkroczy do najbogatszych krain i będzie czynił to , czego nie czynił jego ojciec ani przodkowie . Łupy , zdobycze i mienie rozdzieli między nich . Będzie obmyślał plany przeciw warowniom , ale do czasu . Będzie pobudzał swą siłę i serce przeciw królowi południa z wielką mocą . Król zaś południa będzie się zbroił na wojnę , zbierając wielkie i potężne wojsko , ale nie zazna powodzenia , ponieważ będą knuć złe zamysły przeciw niemu . Ci , którzy jedli z jego stołu , zmiażdżą go , wojsko zaś jego ulegnie rozproszeniu i wielu padnie zabitych . Obaj zaś królowie , mając serca skłonne ku złemu , przy jednym stole będą mówić kłamstwo , nie osiągną jednak nic , ponieważ nie nadszedł jeszcze kres ustalonego czasu . Powróci więc on do swego kraju z wielkim łupem , a jego serce będzie przeciwne świętemu przymierzu ; będzie działał i wróci do swego kraju . Gdy nadejdzie czas , wkroczy znów do kraju południowego , lecz nie powiedzie mu się drugim razem , tak jak poprzednio . Wystąpią przeciw niemu kittejskie okręty ; popadnie w rozterkę i zawróci , pełen gniewu przeciw świętemu przymierzu . I znów zwróci uwagę na tych , co opuścili święte przymierze . Wojsko jego wystąpi , by zbezcześcić świątynię-twierdzę , wstrzymają stałą ofiarę i uczynią tam ohydę ziejącą pustką . Tych zaś , co przestępują przymierze , nakłoni do przewrotności pochlebstwami ; jednak ludzie , którzy znają swego Boga , wytrwają i będą działali . Mędrcy spośród ludu pouczą wielu , polegną jednakże od miecza i ognia , w więzieniach i przez łupiestwa - do pewnego czasu . Gdy oni będą upadać , nieliczni pospieszą im z pomocą , a wielu przyłączy się do nich podstępnie . Spośród mędrców niektórzy upadną , by dokonało się wśród nich oczyszczenie , obmycie i wybielenie na czas ostateczny - jest bowiem jeszcze czas do kresu . Król będzie działał według swego upodobania ; uczyni się wyniosłym i będzie się wywyższał ponad wszystkich bogów . Przeciw Bogu będzie mówił rzeczy dziwne i dozna powodzenia aż się wypełni gniew , bowiem to , co zostało postanowione , dokona się . Nie będzie czcił bogów swoich przodków ; ani ulubieńca kobiet , ani żadnego innego boga nie będzie poważał . Wobec wszystkich będzie okazywał się wielki . Zamiast tego będzie czcił boga twierdz ; boga , którego nie znali jego przodkowie , będzie czcił złotem i srebrem , drogimi kamieniami i kosztownościami . Wystąpi przeciw warownym zamkom z obcym bogiem ; tych zaś , którzy go uznają , obdarzy zaszczytem , czyniąc ich władcami nad wieloma , a jako zapłatę będzie rozdzielał ziemię . A w czasie ostatnim zetrze się z nim król południa . Król północy uderzy na niego rydwanami , jazdą i licznymi okrętami . Wkroczy do krajów , zaleje je i przejdzie . Wkroczy następnie do wspaniałego kraju , a wielu polegnie . Te tylko [ kraje ] ujdą jego ręki : Edom , Moab i główna część Ammonitów . Wyciągnie zaś rękę po kraje : nie zdoła ujść ziemia egipska . Opanuje skarby złota i srebra oraz wszystkie kosztowności egipskie ; Libijczycy i Kuszyci będą szli za nim . Wieści ze wschodu i północy napełnią go przerażeniem ; wyprawi się więc z wielkim gniewem , by wielu zgładzić i zgubić . Rozbije namioty swojej kwatery między morzem i górą świętej wspaniałości . Dojdzie do swego końca , ale nikt mu nie przyjdzie z pomocą .
Tekst popr. Hebr.: "A ja od pierwszego roku Dariusza Meda stoję mu ku pomocy i obronie".
Cyrus, Kambyzes i Dariusz I. Czwartym będzie Kserkses.
Aleksander Wielki.
"Król z południa" - Ptolemeusz I (305-283/2); "jeden z jego książąt" - Seleukos I Nikator (311-281/80), twórca państwa syryjskiego.
"Oni" - małżeństwo Antiocha II (261-247) z Bereniką, córką Ptolemeusza II Filadelfa (285-246). "Zostaną wydani... opiekuje" - Berenika oraz jej syn padli ofiarą zemsty Laodiki, oddalonej pierwszej żony Antiocha II.
Ptolemeusz III Euergetes, brat Bereniki, zdobył Seleucję lub nawet Antiochię w Syrii.
W starożytności zabierano często do niewoli oprócz ludzi także posągi bóstw - por. np.
.
Wyprawa odwetowa Seleukosa Kallinikosa przeciw Ptolemeuszowi III skończyła się niepowodzeniem.
Antioch III Wielki (223-187) wyprawia się na Egipt i po początkowych sukcesach (zdobycie Palestyny) ponosi klęskę w r. 217. "Królem południa" jest Ptolomeusz IV.
Nowa wyprawa Antiocha III, przeprowadzona tym razem z powodzeniem (zob. w. 15n).
Chodzi o ród Tobiadów w Palestynie, usposobiony wrogo do Ptolemeuszów.
Sydon zdobyty przez Antiocha III w r. 197. Sukces ten ułatwił mu zdobycie Palestyny (w. 16).
Dosł.: "córkę kobiet" - mowa o córce, Kleopatrze.
Wysiłki Antiocha III zmierzające do zdobycia Azji Mniejszej zakończyły się jego porażką pod Magnezją (190) z ręki konsula rzymskiego L. Korneliusza Scypiona. Stało się to jedną z przyczyn jego upadku (w. 19).
Dosł.: "nie będzie można go znaleźć".
Seleukos IV wysyła swego ministra Heliodora celem zrabowania skarbu świątyni w Jerozolimie. Por. 3 [-]
].
Antioch IV Epifanes walczy z Heliodorem, następnie zaś usuwa arcykapłana Oniasza (170).
Ptolemeusz VI Filometor uległ w walce z Antiochem na skutek zdrady swoich bliskich.
Wracając z Egiptu Antioch IV zrabował świątynię w Jerozolimie, a miasto obsadził swoim garnizonem.
Druga wyprawa Antiocha IV na Egipt w r. 168.
Flota rzymska. Po klęsce Antioch podejmuje znów prześladowania Żydów w Palestynie.
Zob.
Por. 7 [-]
Adonisa, por.
Zeusa Kapitolińskiego.
Sumaryczny opis ostatnich lat panowania Antiocha IV, jego wojen dla Palestyny tak nieszczęśliwych. Antioch IV zmarł w mieście perskim Tabae (
).
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga