Wizja barana i kozła W trzecim roku panowania króla Baltazara miałem widzenie , ja , Daniel , po tym , co ujrzałem poprzednio . Gdy patrzałem podczas widzenia , zobaczyłem siebie w Suzie , w warowni , która leży w kraju Elam . Patrzałem w widzeniu i znalazłem się nad rzeką Ulaj . Podniosłem oczy i spojrzałem , a oto jeden baran stał nad rzeką ; miał on dwa rogi , obydwa wysokie , jeden wyższy niż drugi , a wyższy wyrósł później . Ujrzałem barana bodącego [ rogami ] ku zachodowi , północy i południu . Żadne ze zwierząt nie mogło mu sprostać ani nikt nie mógł uwolnić się z jego mocy . On zaś czynił , co chciał , i stawał się wielki . Ja zaś patrzałem uważnie i oto od zachodu szedł kozioł po całej powierzchni ziemi , nie dotykając jej . Kozioł ten miał okazały róg między oczami . Podszedł on aż do barana o dwóch rogach , którego widziałem stojąc nad rzeką , i rzucił się na niego z całą swą złością . Zobaczyłem , jak on zbliżywszy się do barana rozzłościł się na niego , i uderzył barana , i złamał oba jego rogi . Baran nie miał siły , by mu stawić czoła . Powalił więc on go na ziemię i podeptał nogami , a nie było nikogo , kto by wyrwał barana z jego mocy . Kozioł urósł niezmiernie , ale gdy był w pełni sił , wielki róg uległ złamaniu , a na jego miejscu wyrosły cztery inne - ku czterem stronom świata . Z jednego z nich wyrósł inny , mały róg , i wzrastał nadmiernie ku południowi , ku wschodowi i ku wspaniałemu krajowi . Wzniósł się on aż do wojska niebieskiego i strącił na ziemię część wojska oraz gwiazd i podeptał je . Wielkością dosięgał on niemal Władcy wojska , odjął Mu wieczną ofiarę , obalił miejsce Jego przybytku i Jego wojsko . Jako codzienną ofiarę składał występek i prawdę rzucił na ziemię ; działał zaś skutecznie . I usłyszałem , że gdy jeden ze świętych mówił , a drugi święty zapytał tego , który mówił : " Jak długo [ potrwa ] widzenie : wieczna ofiara , zgubna nieprawość , przybytek i podeptane zastępy ?" On zaś powiedział do niego : " Jeszcze przez dwa tysiące trzysta wieczorów i poranków , następnie świątynia odzyska swoje prawa ". Wyjaśnienie wizji Gdy ja , Daniel , oglądałem widzenie i roztrząsałem jego znaczenie , oto stanął przede mną ktoś o wyglądzie mężczyzny , i usłyszałem głos ludzki nad [ rzeką ] Ulaj , który wołał tymi słowami : " Gabrielu , wyjaśnij mu widzenie !" Podszedł więc on do miejsca , gdzie stałem , a gdy przybył , przeraziłem się i padłem na twarz . I powiedział do mnie : " Wiedz , człowieku , że widzenie odnosi się do czasów ostatecznych ". Gdy on ze mną rozmawiał , padłem oszołomiony twarzą ku ziemi , wtedy dotknął mnie , postawił mnie na nogi i powiedział : " Oto oznajmię ci , co ma nastąpić przy końcu gniewu , bo widzenie dotyczy końca czasów . Baran , którego widziałeś z dwoma rogami , [ oznacza ] królów Medów i Persów . Kozioł zaś - króla Jawanu , a wielki róg między jego oczami - pierwszego króla . Róg zaś , który uległ złamaniu , i cztery rogi , co wyrosły na jego miejsce , to cztery królestwa , które powstaną z jego narodu , będą jednak pozbawione jego mocy . A przy końcu ich panowania , gdy występni dopełnią swej miary , powstanie król o okrutnym obliczu , zdolny rozumieć rzeczy tajemne . Jego moc będzie potężna , ale nie dzięki własnej sile . Będzie zamierzał rzeczy dziwne i dozna powodzenia w swych poczynaniach ; obróci wniwecz potężnych i naród świętych . Przy jego przebiegłości i knowanie będzie skuteczne w jego ręku . Stanie się on wyniosłym w sercu i niespodzianie zgotuje zagładę wielu . Powstanie przeciw Najwyższemu Księciu , lecz bez udziału ręki ludzkiej zostanie skruszony . Widzenie zaś o wieczorach i rankach , jakie opowiedziano tobie , jest prawdziwe . Ty jednak widzenie okryj milczeniem , bo dotyczy ono dni odległych ". Wtedy mnie , Daniela , ogarnęła niemoc i chorowałem przez [ wiele ] dni . Następnie wstałem i załatwiałem sprawy królewskie ; byłem jednak poruszony widzeniem , gdyż nie mogłem go zrozumieć .
Wizja ta stanowi bardziej szczegółowy opis zdarzeń z okresu perskiego i helleńskiego (zob. w. 20n) ze szczególnym uwzględnieniem Antiocha IV Epifanesa.
Prorocy w swoich wizjach przenoszą się często do miejsc bardzo odległych (np.
). Suza była stolicą Elamu leżącego na wschód od Babilonu, i podlegała mu, a następnie Persji. Koło Suzy przepływała rzeka Ulaj.
Por.
.
"Inne" - wg tłumaczenia gr.
"Inny, mały" - tekst popr.; "wspaniałemu krajowi" - autor ma na myśli prawdopodobnie Palestynę.
Jego pycha i zuchwałość przekroczy miarę ludzką, sięgając nawet sfer nieba i jego Władcy (w. 11). Wyraziło się to w ucisku religijnym narodu Bożego (w. 12).
"Składał występek" - tekst popr.
Tj. anioł - por.
Liczba bardziej konkretna niż w
. Oznacza ona czas trwania ucisku religijnego i zawieszenia kultu w świątyni na 1150 dni (ofiarę składano dwukrotnie w ciągu dnia, rano i wieczorem). Chodzi albo o zbezczeszczenie świątyni, które nastąpiło 8. 12. 167 i trwało do lipca 164 r., albo o prześladowanie Antiocha IV począwszy od r. 171.
"Widzenie" dodano wg tłumaczenia gr. Teodocjona.
"Jawan" - ogólna nazwa Grecji; "pierwszego króla" - Aleksandra Wielkiego.
Królestwa spadkobierców Aleksandra. Spośród nich autor będzie się interesował jedynie bezpośrednim przedstawicielem Seleucydów, Antiochem IV, z uwagi na jego wpływ na losy Palestyny.
Antioch IV Epifanes przedstawiony jest jako władca równie wybitny, jak przebiegły i okrutny. Jego polityka nietolerancji i prześladowań religijnych sprawiła, że w pismach apokaliptycznych ma on przysłowiową ocenę największego wroga Boga i rzecznika wszystkich sił Mu przeciwnych (Antychrysta). Upadek jego "bez udziału ręki ludzkiej" (w. 25) nawiązuje do
i wskazuje na bezpośrednią interwencję Bożą.
"Zamierzał" - tekst popr.; hebr.: "będzie niszczył" - niezrozumiały.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga