Nabuchodonozor wznosi złoty posąg Król Nabuchodonozor sporządził złoty posąg o wysokości sześćdziesięciu łokci , a szerokości sześciu łokci i kazał go ustawić na równinie Dura w prowincji babilońskiej . Następnie polecił król Nabuchodonozor satrapom , namiestnikom , rządcom , radcom , skarbnikom , sędziom , prawnikom i wszystkim zarządcom prowincji zebrać się i uczestniczyć w poświęceniu posągu wzniesionego przez króla Nabuchodonozora . Zebrali się więc satrapowie , namiestnicy , rządcy , radcy , skarbnicy , sędziowie , prawnicy i wszyscy zarządcy prowincji na poświęcenie posągu wzniesionego przez króla Nabuchodonozora i ustawili się przed posągiem , który wzniósł król Nabuchodonozor . Herold zaś obwieszczał donośnie : « Rozkaz dla was , narody , ludy , języki ; w chwili , gdy usłyszycie dźwięk rogu , fletu , lutni , harfy , psalterium , dud i wszelkiego rodzaju instrumentów muzycznych , upadniecie na twarz i oddacie pokłon złotemu posągowi , który wzniósł król Nabuchodonozor . Kto by nie upadł na twarz i nie oddał pokłonu , zostanie natychmiast wrzucony do rozpalonego pieca » . W chwili więc , gdy dał się słyszeć dźwięk rogu , fletu , lutni , harfy , psalterium , dud i wszelkiego rodzaju instrumentów muzycznych , wszystkie narody , ludy , języki padły na twarz , oddając pokłon złotemu posągowi , który wzniósł król Nabuchodonozor . Stanowczość trzech młodzieńców Niektórzy Chaldejczycy przyszli jednocześnie , by oskarżyć Żydów . Zwrócili się do króla Nabuchodonozora i powiedzieli : « Królu , żyj wiecznie ! Wydałeś , królu , rozporządzenie , by każdy , gdy usłyszy dźwięk rogu , fletu , lutni , harfy , psalterium , dud i wszelkiego rodzaju instrumentów muzycznych , upadł na twarz i oddał pokłon złotemu posągowi . Kto by zaś nie upadł na twarz i nie oddał pokłonu , miał być wrzucony do rozpalonego pieca . Są tutaj jednak mężowie żydowscy , których uczyniłeś zwierzchnikami miasta babilońskiego , Szadrak , Meszak i Abed-Nego ; mężowie ci nie liczą się z tobą , królu . Nie oddają czci twemu bogu ani nie oddają pokłonu złotemu posągowi , który wzniosłeś ». Nabuchodonozor zapłonął gniewem i rozkazał przyprowadzić Szadraka , Meszaka i Abed-Nega . Sprowadzono więc tych mężów przed króla . Zwrócił się do nich Nabuchodonozor i powiedział : « Czy jest prawdą , Szadraku , Meszaku i Abed-Nego , że nie czcicie mojego boga ani nie oddajecie pokłonu złotemu posągowi , który wzniosłem ? Czy teraz jesteście gotowi - w chwili gdy usłyszycie dźwięk rogu , fletu , lutni , harfy , psalterium , dud i wszelkiego rodzaju instrumentów muzycznych - upaść na twarz i oddać pokłon posągowi , który uczyniłem ? Jeżeli zaś nie oddacie pokłonu , zostaniecie natychmiast wrzuceni do rozpalonego pieca . Który zaś bóg mógłby was wyrwać z moich rąk ?» Szadrak , Meszak i Abed-Nego odpowiedzieli , zwracając się do króla Nabuchodonozora : « Nie musimy tobie , królu , odpowiadać w tej sprawie . Jeżeli nasz Bóg , któremu służymy , zechce nas wybawić z rozpalonego pieca , może nas wyratować z twej ręki , królu ! Jeśli zaś nie , wiedz , królu , że nie będziemy czcić twego boga , ani oddawać pokłonu złotemu posągowi , który wzniosłeś ». Na to wpadł Nabuchodonozor w gniew , a wyraz jego twarzy zmienił się w stosunku do Szadraka , Meszaka i Abed-Nega . Wydał rozkaz , by rozpalono piec siedem razy bardziej niż było trzeba . Mężom zaś najsilniejszym spośród swego wojska polecił związać Szadraka , Meszaka i Abed-Nega i wrzucić ich do rozpalonego pieca . Związano więc tych mężów w ich płaszczach , obuwiu , tiarach i ubraniach , i wrzucono do rozpalonego pieca . Ponieważ rozkaz króla był stanowczy , a piec nadmiernie rozpalony , płomień ognia zabił tych mężów , którzy wrzucili Szadraka , Meszaka i Abed-Nega . Trzej zaś mężowie , Szadrak , Meszak i Abed-Nego , wpadli związani do środka rozpalonego pieca . I chodzili wśród płomieni wysławiając Boga i błogosławiąc Pana . Pieśń Azariasza Powstawszy zaś Azariasz tak się modlił , a otwarłszy swe usta , mówił w środku ognia : Błogosławiony jesteś , Panie , Boże naszych przodków , i pełen chwały ; imię Twoje jest błogosławione na wieki . Albowiem jesteś sprawiedliwy we wszystkim , coś nam uczynił , a wszystkie czyny Twoje pełne prawdy , drogi zaś Twoje proste i wszystkie wyroki pełne słuszności . Bo wydałeś prawdziwe wyroki we wszystkim , co sprowadziłeś na nas i na Jerozolimę , święte miasto naszych przodków . Bo według sprawiedliwego wyroku sprowadziłeś to wszystko na nas z powodu naszych grzechów . Tak , zgrzeszyliśmy i popełniliśmy nieprawości , opuszczając Ciebie . Okazaliśmy się przewrotni we wszystkim , a przykazań Twoich nie słuchaliśmy . Nie zachowaliśmy ani nie wypełnialiśmy tego , co nam nakazałeś , by się nam dobrze powodziło . Wszystko , co na nas sprowadziłeś , i wszystko , co nam uczyniłeś , uczyniłeś według sprawiedliwego sądu . Wydałeś nas w ręce naszych niegodziwych nieprzyjaciół , najgorszych spośród odstępców , i niesprawiedliwemu królowi , najbardziej przewrotnemu na ziemi . Teraz zaś nie mamy odwagi otworzyć swych ust . Wstyd i hańba okryła Twoje sługi i tych , co cześć Ci oddają . Nie opuszczaj nas na zawsze - przez wzgląd na święte Twe imię nie zrywaj Twego przymierza . Nie odwracaj od nas swego miłosierdzia , przez wzgląd na Twego przyjaciela , Abrahama , sługę Twego , Izaaka , i Twego świętego - Izraela . Im to przyrzekłeś rozmnożyć potomstwo jak gwiazdy na niebie i jak piasek nad brzegiem morza . Panie , oto jesteśmy najmniejsi spośród wszystkich narodów . Oto jesteśmy dziś poniżeni na całej ziemi z powodu naszych grzechów . Nie ma obecnie władcy , proroka ani wodza , ani całopalenia , ani ofiar , ani darów pokarmowych , ani kadzielnych . Nie ma gdzie ofiarować Tobie pierwocin i doznać Twego miłosierdzia . Niech jednak dusza strapiona i duch uniżony znajdą u Ciebie upodobanie . Jak całopalenia z baranów i cielców , i z tysięcy tłustych owiec , tak niech będzie dziś nasza ofiara przed Tobą i niech Ci się podoba ! Ponieważ ci , co pokładają ufność w Tobie , nie mogą doznać wstydu . Teraz zaś postępujemy za Tobą z całego serca , odczuwamy lęk przed Tobą i szukamy Twego oblicza . Nie zawstydzaj nas , lecz postępuj z nami według swej łagodności i według wielkiego swego miłosierdzia . Wybaw nas przez swe cuda i uczyń swe imię sławne , Panie ! Wszyscy ci , co wyrządzają krzywdę Twym sługom , niech doznają hańby ! Niech ich wstyd okryje , pozbawi wszelkiej siły i mocy , a potęga ich niech zostanie skruszona ! Niech poznają , że tylko Ty jesteś Panem Bogiem , pełnym chwały na całej ziemi . Słudzy królewscy , którzy ich wrzucili , nie ustawali w rozpalaniu pieca naftą , smołą , pakułami i chrustem , tak że płomień wznosił się czterdzieści dziewięć łokci ponad piec i rozprzestrzeniając się spalił tych Chaldejczyków , którzy znaleźli się koło pieca . Jednak anioł Pański zstąpił do pieca wraz z Azariaszem i jego towarzyszami i usunął płomień ognia z pieca , sprowadzając do środka pieca jakby orzeźwiający powiew wiatru , tak że ogień nie dosięgnął ich wcale , nie sprawił im bólu ani nie wyrządził krzywdy . Pieśń trzech młodzieńców Wtedy ci trzej jakby jednym głosem wysławiali , wychwalali i błogosławili Boga , mówiąc w piecu : Błogosławiony jesteś , Panie Boże naszych ojców - pełen chwały i wywyższony na wieki . Błogosławione niech będzie Twoje imię pełne chwały i świętości - chwalebne i wywyższone na wieki . Błogosławiony jesteś w przybytku świętej Twojej chwały - chwalony , sławiony przez wieki nade wszystko . Błogosławiony jesteś na tronie Twego królestwa - chwalony , sławiony przez wieki nade wszystko . Błogosławiony jesteś Ty , co spoglądasz w otchłanie , co na Cherubach zasiadasz - pełen chwały i wywyższony na wieki . Błogosławiony jesteś na sklepieniu nieba - pełen chwały i sławny na wieki . Wszystkie Pańskie dzieła , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Aniołowie Pańscy , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Niebiosa , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Wszystkie wody pod niebem , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Wszystkie potęgi , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Słońce i księżycu , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Gwiazdy nieba , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Deszcze i rosy , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Wszystkie wichry niebieskie , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Ogniu i żarze , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Chłodzie i upale , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Rosy i szrony , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Mrozy i zima , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Lody i śniegi , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Dni i noce , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Światło i ciemności , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Błyskawice i chmury , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Niech ziemia błogosławi Pana , niech Go chwali i wywyższa na wieki ! Góry i pagórki , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Wszystkie rośliny ziemi , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Źródła , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Morza i rzeki , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Wieloryby i stworzenia morskie , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Wszelkie ptaki powietrzne , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Zwierzęta dzikie i trzody , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Synowie ludzcy , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Izraelu , błogosław Pana , chwal i wywyższaj Go na wieki ! Kapłani Pańscy , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Słudzy Pańscy , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Duchy i dusze sprawiedliwych , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Święci i pokornego serca , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki ! Chananiaszu , Azariaszu , Miszaelu , błogosławcie Pana , chwalcie i wywyższajcie Go na wieki , bo wybawił nas z otchłani i z mocy śmierci ocalił nas , wyrwał nas spośród płonącego żarem ognia . Wychwalajcie Pana , bo łaskawy , bo na wieki Jego łaskawość . Wszyscy bogobojni , błogosławcie Pana , Boga bogów , chwalcie i wysławiajcie , bo na wieki Jego łaskawość . Nabuchodonozor ułaskawia trzech młodzieńców Król Nabuchodonozor popadł w zdumienie i powstał spiesznie . Zwrócił się do swych doradców , mówiąc : « Czy nie wrzuciliśmy trzech związanych mężów do ognia ?» Oni zaś odpowiedzieli królowi : « Rzeczywiście , królu ». On zaś w odpowiedzi rzekł : « Lecz widzę czterech mężów rozwiązanych , przechadzających się pośród ognia i nie dzieje się im nic złego ; wygląd czwartego przypomina anioła » . Wtedy przystąpił Nabuchodonozor do otworu płonącego pieca i powiedział : « Szadraku , Meszaku i Abed-Nego , słudzy Najwyższego Boga , wyjdźcie i przyjdźcie tutaj !» Szadrak , Meszak i Abed-Nego wyszli więc z ognia . Satrapowie , namiestnicy , rządcy i doradcy królewscy zebrali się i spostrzegli , że ogień nie miał władzy nad ciałami tych mężów , tak że nawet włos z ich głów nie uległ spaleniu ani ich płaszcze uszkodzeniu , ani nie było czuć od nich swądu spalenizny . Nabuchodonozor powiedział na to : « Niech będzie błogosławiony Bóg Szadraka , Meszaka i Abed-Nega , który posłał swego anioła , by uratował swoje sługi . W Nim pokładali swą ufność i przekroczyli nakaz królewski , oddając swe ciała , aby nie oddawać czci ani pokłonu innemu bogu poza Nim . Dlatego wydaję rozkaz , by bez względu na przynależność narodową , rodową czy język , każdy , kto by wypowiedział bluźnierstwo przeciw Bogu Szadraka , Meszaka i Abed-Nega , został rozerwany w kawałki , a dom jego żeby stał się rumowiskiem . Bo nie ma innego Boga , który by mógł zapewnić ratunek , jak Ten ». Potem król obdarzył zaszczytami Szadraka , Meszaka i Abed-Nega w prowincji Babilonu . Drugi sen Nabuchodonozora Król Nabuchodonozor do wszystkich narodów , pokoleń , języków , mieszkających po całej ziemi : « Obyście zaznali wielkiego pokoju ! Spodobało mi się oznajmić znaki i cuda , jakie Najwyższy Bóg dla mnie uczynił . Jak wielkie są Jego znaki , jak potężne Jego cuda ! Jego królestwo jest wiecznym królestwem , a panowanie Jego przez wszystkie pokolenia .
Bardzo popularne w okresie helleńskim opowiadanie o niezłomności trzech młodzieńców wobec bałwochwalczych żądań króla babilońskiego. Wspomina je
;
.
O karze ognia u Babilończyków wspomina także
Popadli w niełaskę, widoczną na twarzy monarchy.
Tłum. przypuszczalne.
Dodatek wtórnokanoniczny, zachowany jedynie w jęz. gr. Z uwagi na niedokładny przekład Księgi Daniela w LXX, tłumaczenie opiera się na przekładzie Teodocjona.
Wyznanie grzechów społeczności izraelskiej stylizowane podobnie jak
i
. Jako wyznających przedstawia autor Żydów przebywających w niewoli babilońskiej (w. 38); ich sytuacja wykazuje wiele analogii z sytuacją czytelnika epoki machabejskiej.
Pieśń trzech młodzieńców przypomina szereg psalmów o charakterze hymnów - por. np.
[-]
].
Tj. ze śmiertelnego niebezpieczeństwa.
Dosł.: "syna Bożego".
Jest on ujęty w formę listu Nabuchodonozora do poddanych.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga