Przebudź się , przebudź ! Przyodziej moc twą , Syjonie ! Oblecz się w szaty najokazalsze , o Święte Miasto , Jeruzalem ! Bo już nie wejdzie nigdy do ciebie żaden nieobrzezany ani nieczysty . Otrząśnij się z prochu , powstań , o Branko Jerozolimska ! Rozwiąż sobie więzy na szyi , pojmana Córo Syjonu ! Niewola narodu izraelskiego Albowiem tak mówi Pan : « Za darmo zostaliście sprzedani i bez pieniędzy zostaniecie wykupieni . Tak bowiem mówi Pan Bóg : Mój lud udał się niegdyś do Egiptu , aby tam zamieszkać ; następnie Asyria uciskała go nadmiernie . A teraz , cóż Ja mam tutaj [ zrobić ]? - wyrocznia Pana . Ponieważ lud mój został bez powodu wzięty i ci , co panują nad nim , wydają okrzyki zwycięstwa - wyrocznia Pana - moje zaś imię stale , każdego dnia bywa znieważane , dlatego lud mój pozna moje imię , zrozumie w ów dzień , że Ja jestem Tym , który mówi : Otom Ja !» Budzi się Pan i Jerozolima O jak są pełne wdzięku na górach nogi zwiastuna radosnej nowiny , który ogłasza pokój , zwiastuje szczęście , który obwieszcza zbawienie , który mówi do Syjonu : « Twój Bóg zaczął królować ». Głos ! Twoi strażnicy podnoszą głos , razem wznoszą okrzyki radosne , bo oglądają na własne oczy powrót Pana na Syjon . Zabrzmijcie radosnym śpiewaniem , wszystkie ruiny Jeruzalem ! Bo Pan pocieszył swój lud , odkupił Jeruzalem . Pan obnażył już swe ramię święte na oczach wszystkich narodów ; i wszystkie krańce ziemi zobaczą zbawienie naszego Boga . « Dalej , dalej ! Wyjdźcie stąd ! Nie dotykajcie nic nieczystego ! Wyjdźcie spośród niego ! Oczyśćcie się , wy , którzy niesiecie naczynia Pańskie ! Bo wyjdziecie nie jakby w nagłym pośpiechu ani nie pójdziecie jakby w ucieczce . Raczej Pan pójdzie przed wami i Bóg Izraela zamknie wasz pochód ». Czwarta pieśń Sługi Pańskiego : Jego cierpienia , śmierć i chwała Oto się powiedzie mojemu Słudze , wybije się , wywyższy i wyrośnie bardzo . Jak wielu osłupiało na Jego widok - - tak nieludzko został oszpecony Jego wygląd i postać Jego była niepodobna do ludzi - tak mnogie narody się zdumieją , królowie zamkną przed Nim usta , bo ujrzą coś , czego im nigdy nie opowiadano , i pojmą coś niesłychanego .
Doświadczalne poznanie imienia Bożego oznacza doznanie obecności i opieki Bożej (por.
). Bóg, wzywany przez Izraela na pomoc, natychmiast z nią spieszy. Wlg tłumacząc: "że to Ja sam, który mówiłem, oto jestem", czyni aluzję do konkretnej obietnicy Bożej (por.
;
).
Dalszy ciąg poematu malującego wyzwolenie Jerozolimy i Izraela, przerwanego w wierszu 2. Już nie jakiś ziemski król, ale sam Pan Bóg ma królować z Syjonu nad całą ziemią. Idea króla i królestwa mesjańskiego, częsta u proroków i w psalmach "królewskich":
[-]
];
]. Sam wiersz 7 stosuje się do Apostołów (por.
Tj. Babilonu. Por.
.
Inaczej niż przy wyjściu z Egiptu (por.
Zob.
. Ma ona formę pewnego dialogu: najpierw jest wypowiedź Pana:
; potem słowa królów pogańskich: w. 14n; wreszcie same narody opisują cierpienia i los Sługi Pańskiego:
; na koniec nowa wypowiedź Pana:
. "Wyrośnie bardzo" - por.
Taki był Jezus w męce. Por.
Por.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga