NADZIEJE MESJAŃSKIE Panowanie Boga na Syjonie Stanie się na końcu czasów : będzie ustanowiona góra domu Pańskiego , utwierdzona na wierzchu gór , a wystrzeli ponad pagórki . I popłyną do niej ludy . Pójdą liczne narody i powiedzą : « Chodźcie , wstąpmy na górę Pańską , do domu Boga Jakubowego , niech nas nauczy dróg swoich , byśmy chodzili Jego ścieżkami », bo z Syjonu wyjdzie nauka i słowo Pańskie z Jeruzalem . Będzie On rozjemcą między licznymi ludami i wyda wyroki na narody potężne , odległe ; i przekują miecze swe na lemiesze , a swoje włócznie na sierpy . Naród przeciwko narodowi nie podniesie miecza , nie będą się więcej zaprawiać do wojny , lecz każdy będzie siadywał pod swą winoroślą i pod swym drzewem figowym ; i nie będzie tego , kto by niepokoił , bo usta Pana Zastępów przemówiły . Choćby wszystkie ludy występowały , każdy w imię swego boga , my jednak występować będziemy w imię Pana , Boga naszego , zawsze i na wieki . Powrót wygnańców do królestwa Bożego W owym dniu - wyrocznia Pana - zbiorę chromych , zgromadzę wygnańców i tych , których utrapiłem . Chromych uczynię Resztą , a wyrzutków - narodem mocnym . I będzie królował Pan nad nimi na górze Syjon , odtąd i aż na zawsze . A ty , Wieżo Trzody , Ostojo Córy Syjonu , do ciebie dawna władza powróci , władza królewska - do Córy Jeruzalem . Groźba niewoli i obietnica uwolnienia Czemu teraz tak szlochasz ? Czy nie ma króla u ciebie albo zginęli twoi doradcy , że chwycił cię ból jak rodzącą ? Wij się z bólu i jęcz jak rodząca , Córo Syjonu , bo teraz musisz wyjść z miasta i w polu zamieszkać . Pójdziesz aż do Babilonu , tam będziesz ocalona , tam cię odkupi Pan z ręki twych nieprzyjaciół . Wizja oblężenia i uwolnienie Jerozolimy Zebrało się teraz przeciw tobie wiele narodów , które mówią : « Niech będzie zbezczeszczona , niech się nasycą oczy nasze [ ruiną ] Syjonu !» Ale one nie znają zamiarów Pana , planów Jego nie pojmują , że On je zgromadził jak snopy na klepisku . Wstań i młóć , Córo Syjonu ! Bo róg twój uczynię z żelaza , a kopyta twoje zrobię ze spiżu i zmiażdżysz ludy mnogie ; obłożysz klątwą ich łupy dla Pana i bogactwa ich dla Władcy całej ziemi . Teraz zbieraj się w bandy , Córko band ! Oblężenie przeciw nam zgotowano , rózgą bić będą w policzek sędziego Izraela .
Gdy w latach 720-700 armia asyryjska poczyniła szereg wypadów do Palestyny i zapowiedziany wyrok na Jerozolimę (zob.
) już się spełnił. Micheasz wieści nowe objawienie, pełne wspaniałych nadziei: wizję powszechnego królestwa sprawiedliwości i pokoju. Pod obrazem Jerozolimy, wywyższonej ponad otaczające ją pagórki, Micheasz widzi boskie źródło światła i świętości, objawionej wszystkim ludziom (por.
; są to te same słowa: prawdopodobnie obaj prorocy cytują jakiś fragment starszej literatury; por. też
).
Późniejszy dodatek liturgiczny, jak
.
Zapowiedziane królestwo pokoju (w. 1-4) nastąpi dopiero po odbyciu kary wygnania. Powrót wygnańców odbędzie się w atmosferze ciepła, miłości i bezpieczeństwa pod skrzydłami Boga jako Dobrego Pasterza (por.
;
"Wieżo Trzody" - hebr.: Migdal-Eder, nazwa miejscowości z czasów patriarchy Jakuba (
); tu przenośnie o Jerozolimie jako bezpieczniej owczarni; "Ostojo" - hebr.: Ofel, wzgórze w południowo-wschodniej części starej Jerozolimy, za czasów Dawida silnie ufortyfikowane, mieściło rezydencję królewską; tutaj symbol władzy i bezpieczeństwa.
Wzmianka o Babilonie jest późniejszym dodatkiem.
W odróżnieniu od poprzednich, ta przepowiednia opisuje uwolnienie się Syjonu od oblężenia własnymi siłami (por.
itd.). Nie można jednak stwierdzić w historii Jerozolimy takiego oblężenia. Może chodzi tu o inwazję Sennacheryba w r. 701? Później ataki na Jerozolimę i jej zwycięstwa staną się tematem eschatologicznym ( 38-39 [-]
]; 4 [-]
]; 14 [-]
]).
W Wlg zaczyna się rozdział 5. "Córką band" nazwany Izrael dla podkreślenia jego deprawacji; Wlg: "córko zbójcy"; inni tłum.: "Teraz się zbieraj do wypadów, zwolenniczko wypadów" lub "Wtedy zgraja będzie żałować". LXX: "Teraz obwaruj się, domu warowny"; Wlg: "Teraz zburzona będziesz, córko zbójcy"; "przeciw nam": Prorok utożsamia się z cierpiącym narodem; "sędziego Izraela": króla (
). Tak poniżonego "sędziego Izraela", tj. króla Ezechiasza (
), i opłakany stan Izraela (por. 2-3 [-]
]) Prorok zręcznie zestawia z Mesjaszem-Królem, którego narodziny zapoczątkują nową erę chwały i pokoju (por.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga