SCHYŁEK KRÓLESTWA JUDY : EZECHIASZ , PROROK IZAJASZ I ASYRIA Ezechiasz królem Judy ( 728-688 ) W trzecim roku [ panowania ] Ozeasza , syna Eli , króla izraelskiego , Ezechiasz , syn Achaza , został królem judzkim . W chwili objęcia rządów miał dwadzieścia pięć lat i panował dwadzieścia dziewięć lat w Jerozolimie . Jego matce było na imię Abijja - córka Zachariasza . Czynił on to , co jest słuszne w oczach Pańskich , zupełnie tak jak jego przodek , Dawid . On to usunął wyżyny , potrzaskał stele , wyciął aszery i potłukł węża miedzianego , którego sporządził Mojżesz , ponieważ aż do tego czasu Izraelici składali mu ofiary kadzielne - nazywając go Nechusztan . W Panu , Bogu Izraela , pokładał nadzieję . I po nim nie było podobnego do niego między wszystkimi królami Judy , jak i między tymi , co żyli przed nim . Przylgnął do Pana - nie zerwał z Nim i przestrzegał Jego przykazań , które Pan zlecił Mojżeszowi . Toteż Pan był z nim . We wszystkim , co przedsiębrał , miał powodzenie . Zbuntował się on przeciwko królowi Asyrii i nie był mu poddany . To on pokonał Filistynów aż do Gazy i jej okolic , od wieży strażniczej aż do miasta warownego . Zajęcie Samarii i deportacja ( 721 ) W czwartym roku [ panowania ] króla Ezechiasza , który był siódmym rokiem Ozeasza , syna Eli , króla izraelskiego - wyruszył Salmanassar , król asyryjski , przeciw Samarii i oblegał ją . Zdobyto ją po upływie trzech lat . W szóstym roku [ panowania ] Ezechiasza , który jest dziewiątym rokiem [ panowania ] Ozeasza , króla izraelskiego , zdobyta została Samaria . Król asyryjski przesiedlił Izraelitów w niewolę do Asyrii i osiedlił ich w Chalach , nad Chabor , rzeką Gozanu , i w miastach Medów . [ Stało się tak ] dlatego , że nie słuchali głosu Pana , Boga swego , i przekroczyli Jego przymierze - wszystko , cokolwiek przykazał Mojżesz , sługa Pański . Nie słuchali tego ani nie spełniali . Najazd Sennacheryba W czternastym roku panowania króla Ezechiasza najechał Sennacheryb , król asyryjski , wszystkie warowne miasta judzkie i zdobył je . Wtedy Ezechiasz , król judzki , wysłał poselstwo do króla asyryjskiego do Lakisz ze słowami : « Zbłądziłem . Odstąp ode mnie ! Cokolwiek [ jako karę ] mi nałożysz , to poniosę ». Król asyryjski wymierzył Ezechiaszowi , królowi Judy , trzysta talentów srebra i trzydzieści talentów złota . I Ezechiasz dostarczył wszystkich pieniędzy , które znajdowały się w świątyni Pańskiej i w skarbcach pałacu królewskiego . W tym samym czasie Ezechiasz kazał oderwać obicia drzwi i futryn świątyni Pańskiej , które król judzki Ozjasz kazał obić metalem - i dał je królowi asyryjskiemu . Bluźniercza mowa rabsaka Z Lakisz król asyryjski posłał naczelnego dowódcę , przełożonego dworzan i rabsaka z licznym wojskiem do Jerozolimy , przeciw królowi Ezechiaszowi . Wyruszyli i przyszli do Jerozolimy , zatrzymali się przy kanale wyższej sadzawki na drodze Pola Folusznika i polecił zawołać króla . Wyszli do nich : zarządca pałacu Eliakim , syn Chilkiasza , pisarz Szebna i pełnomocnik Joach , syn Asafa . Wtedy rabsak odezwał się do nich : « Powiedzcie Ezechiaszowi : Tak mówi wielki król , król asyryjski : Cóż to za bezpieczeństwo , któremu zaufałeś ? Myślisz może , iż próżne słowa zdołają zastąpić radę i siłę do walki ? W kimże pokładasz ufność , że się przeciwko mnie zbuntowałeś ? Oto ty się opierasz na Egipcie , na tej nadłamanej lasce trzcinowej , która gdy się kto oprze na niej , wchodzi w dłoń i przebija ją . Takim jest faraon , król egipski , dla wszystkich , którzy na nim polegają . Jeśli mi powiecie : " W Panu , Bogu naszym , położyliśmy ufność ", to czyż On nie jest tym , którego wyżyny i ołtarze poznosił Ezechiasz , nakazując Judzie i Jerozolimie : Przed tym tylko ołtarzem w Jerozolimie , będziecie pokłon oddawać [ Bogu ]? Teraz więc , proszę , zrób zakład z panem moim , królem asyryjskim ! Dam ci dwa tysiące koni , jeżeli zdołasz wystawić do nich jeźdźców . Jak zmusisz do odwrotu namiestnika , jednego z najmniejszych sług pana mego ? Lecz ty zaufałeś Egiptowi , ze względu na rydwany i jazdę . A teraz czyż to ja wbrew woli Pańskiej wyruszyłem przeciwko temu miejscu , aby je pustoszyć ? Pan powiedział do mnie : " Wyrusz przeciwko temu krajowi i spustosz go !"» Eliakim , syn Chilkiasza , Szebna i Joach powiedzieli do rabsaka : « Mów , prosimy , do sług twoich po aramejsku , gdyż rozumiemy [ ten język ]; nie mów do nas po hebrajsku wobec słuchającego ludu , który jest na murach ». Lecz rabsak im odrzekł : « Czy do pana twego i do ciebie posłał mię pan mój , abym mówił te słowa ? Czy raczej do ludzi , którzy siedzą na murach [ skazani ] na jedzenie swego kału i picie swego moczu razem z wami ?» Stał więc rabsak i wołał donośnym głosem po hebrajsku tymi słowami : « Słuchajcie słów wielkiego króla , króla asyryjskiego ! Tak mówi król : Niech was nie zwodzi Ezechiasz , ponieważ nie potrafi was ocalić z mojej ręki , i niech was Ezechiasz nie ożywia nadzieją w Panu , zapewniając : Pan wybawi nas na pewno i nie wyda miasta tego w ręce króla asyryjskiego . Nie słuchajcie Ezechiasza , bo tak mówi król asyryjski : Zawrzyjcie ze mną pokój i mnie się poddajcie ! A będziecie jedli owoce ze swej winorośli i ze swego drzewa figowego , i będziecie pili wodę każdy ze swej cysterny , aż przyjdę zabrać was do kraju , który jest podobny do waszego - kraju zboża i moszczu , kraju chleba i winnic , kraju oliwy i miodu , abyście żyli , a nie umarli . Nie słuchajcie Ezechiasza , ponieważ oszukuje was , mówiąc : Wybawi nas Pan ! Czy naprawdę bogowie narodów zdołali wybawić każdy swój kraj z ręki króla asyryjskiego ? Gdzie są bogowie Chamatu i Arpadu , gdzie bogowie Sefarwaim , [ Heny i Iwwy ? Gdzie są bogowie Samarii ?] Czy wybawili Samarię z mojej ręki ? Którzy spośród wszystkich bogów tych krajów wybawili swe kraje z mojej ręki , żeby miał Pan wybawić z mojej ręki Jerozolimę ?» Lud milczał i nie odpowiedział mu ani słowa , bo taki był rozkaz królewski : « Nie odpowiadajcie mu !» Z rozdartymi więc szatami przyszli do króla zarządca pałacu Eliakim , syn Chilkiasza , pisarz Szebna i syn Asafa , pełnomocnik Joach , i oznajmili mu wypowiedź rabsaka .
Hebr.: Chizqijjah.
Popr. wg
.
Por.
;
. Nazwa nawiązuje do "węża" (nachasz) i miedzi" (nechoszet).
Był to Sargon II (zob. przypis do
).
Hebr.: Sancherib, asyr.: Sin-achche-erib.
Tłum. przybliżone. Hebr. ma mylnie: "Ezechiasz".
Tekst powtórzony z nieznacznymi zmianami w
. Rabsak jest tytułem "wielkiego podczaszego". Zob. przypis do
Dodano za częścią rkp LXX.