Nazajutrz rano Laban ucałował swych wnuków i swe córki , pobłogosławił im i udał się w powrotną drogę do siebie . Przygotowania do spotkania z Ezawem Jakub ruszył w dalszą drogę . A gdy go napotkali aniołowie Boga , ujrzawszy ich , rzekł : « Jest to obóz Boży ». Nazwał więc to miejsce Machanaim . Stąd Jakub wyprawił przed sobą posłów do swego brata Ezawa , do kraju Seir , czyli do Edomu , dając im takie polecenie : « Powiedzcie panu memu Ezawowi tak : To mówi sługa twój , Jakub . Przebywałem u Labana i aż do tego czasu byłem nieobecny . Nabyłem sobie woły , osły , trzodę , sługi i niewolnice . Pragnę więc przez posłów oznajmić o tym tobie , panie mój , abyś mnie darzył życzliwością ». Posłowie wrócili z taką wiadomością : « Szliśmy do twego brata Ezawa ; ale on też już idzie na twoje spotkanie z czterystu ludźmi ». Jakub przeraził się tak bardzo , że aż mu się serce ścisnęło . Podzielił więc ludzi , których miał przy sobie , owce , woły i wielbłądy na dwa obozy , myśląc sobie : « Jeśli Ezaw uderzy na jeden obóz i pobije go , drugi przynajmniej obóz ocaleje ». A potem zaczął się modlić : « Boże Abrahama i Boże ojca mego Izaaka , Panie , który dałeś mi rozkaz : Wróć do twego kraju rodzinnego , gdzie będę ci świadczył dobro , nie jestem godzien wszelkiej łaskawości i wszelkiej szczerości , jakie nieustannie okazujesz Twemu słudze . Bo przecież tylko z laską w ręku przeprawiłem się [ kiedyś ] przez Jordan , a teraz mam dwa obozy . Racz więc ocalić mnie z ręki brata mego Ezawa , gdyż lękam się go , aby gdy przyjdzie , nie zabił mnie i matek z dziećmi . Wszakże Tyś powiedział : Będę ci świadczył dobro i uczynię twe potomstwo [ tak mnogie ] jak ziarnka piasku na brzegu morza , których nikt zliczyć nie zdoła ». A potem przenocował na tym miejscu i wziął z dobytku swego , jako dar dla brata swego Ezawa , dwieście kóz i dwadzieścia kozłów , dwieście owiec i dwadzieścia baranów , trzydzieści dojnych wielbłądzic wraz z ich źrebiętami , czterdzieści krów , dziesięć wołów , dwadzieścia oślic i dziesięć ośląt . I oddał sługom swoim każde ze stad , mówiąc : « Będziecie szli przede mną w odstępach pomiędzy każdym stadem ». Pierwszemu zaś słudze dał taki rozkaz : « Gdy cię spotka mój brat Ezaw i zapyta : Czyim jesteś sługą , dokąd idziesz i czyje jest to stado , które pędzisz , odpowiesz : Sługi twego Jakuba ; jest to dar posłany panu memu , Ezawowi , on zaś sam idzie za nami ». Taki sam rozkaz dał Jakub drugiemu , trzeciemu i wszystkim sługom , którzy mieli pędzić stada : « To , co wam powiedziałem , będziecie mówili Ezawowi , gdy go spotkacie , dodając : Sługa twój , Jakub , idzie tuż za nami ». Myślał bowiem : « Przebłagam go darem , który mnie wyprzedzi ; a gdy ja potem go zobaczę , może obejdzie się ze mną łaskawie ». Wysłał więc ów dar przed sobą , a sam postanowił spędzić noc w obozowisku . Ale tej jeszcze nocy wstał i zabrawszy obie swe żony , dwie ich niewolnice i jedenaścioro dzieci , przeprawił się przez bród potoku Jabbok . A gdy ich przeprawił przez ten potok , przeniósł również [ na drugi brzeg ] to , co posiadał . Walka Jakuba z aniołem Gdy zaś wrócił i został sam jeden , ktoś zmagał się z nim aż do wschodu jutrzenki , a widząc , że nie może go pokonać , dotknął jego stawu biodrowego i wywichnął Jakubowi ten staw podczas zmagania się z nim . A wreszcie rzekł : « Puść mnie , bo już wschodzi zorza !» Jakub odpowiedział : « Nie puszczę cię , dopóki mi nie pobłogosławisz !» Wtedy [ tamten ] go zapytał : « Jakie masz imię ?» On zaś rzekł : « Jakub ». Powiedział : « Odtąd nie będziesz się zwał Jakub , lecz Izrael , bo walczyłeś z Bogiem i z ludźmi , i zwyciężyłeś ». Potem Jakub rzekł : « Powiedz mi , proszę , jakie jest Twe imię ?» Ale on odpowiedział : « Czemu pytasz mnie o imię ?» - i pobłogosławił go na owym miejscu . Jakub dał temu miejscu nazwę Penuel , mówiąc : « Mimo że widziałem Boga twarzą w twarz , jednak ocaliłem me życie ». Słońce już wschodziło , gdy Jakub przechodził przez Penuel , utykając na nogę . Dlatego Izraelici nie jadają po dzień dzisiejszy ścięgna , które jest w stawie biodrowym , gdyż Jakub został porażony w staw biodrowy , w to właśnie ścięgno .
Obok "wyjaśnienia" nazwy geograficznej miasta jeden z dowodów opieki Bożej, które w Ziemi Obiecanej będą się odtąd powtarzać.
Tzn. "podwójny obóz".
Tajemniczy ten opis walki z Bogiem, zresztą wyraźnie tu nie nazwanym, wiąże się z "wyjaśnieniem" ludowym nazwy miejscowości Penuel ("oblicze Boga") i imienia Izrael ("Bóg walczy"). Patriarcha tutaj swą wytrwałością niejako zmusza Boga do błogosławieństwa. W ujęciu Ojców Kościoła jest to typ walki duchowej uwieńczonej zwycięstwem. Por.
;
.
Inni tłum.: "z istotą nadludzką".
Imię Boga pozostaje nieujawnione aż do objawienia Mojżeszowi:
W pojęciu starożytnych bezpośrednie oglądanie Boga nie pozwala człowiekowi zostać przy życiu (por.
). Stąd znamienny lęk podczas nadprzyrodzonych objawień (np.
).
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga