DZIEJE POCZĄTKÓW ŚWIATA I LUDZKOŚCI Świat stworzony przez Boga Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię . Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem : ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód , a Duch Boży unosił się nad wodami . Wtedy Bóg rzekł : « Niechaj się stanie światłość !» I stała się światłość . Bóg widząc , że światłość jest dobra , oddzielił ją od ciemności . I nazwał Bóg światłość dniem , a ciemność nazwał nocą . I tak upłynął wieczór i poranek - dzień pierwszy . A potem Bóg rzekł : « Niechaj powstanie sklepienie w środku wód i niechaj ono oddzieli jedne wody od drugich !» Uczyniwszy to sklepienie , Bóg oddzielił wody pod sklepieniem od wód ponad sklepieniem ; a gdy tak się stało , Bóg nazwał to sklepienie niebem . I tak upłynął wieczór i poranek - dzień drugi . A potem Bóg rzekł : « Niechaj zbiorą się wody spod nieba w jedno miejsce i niech się ukaże powierzchnia sucha !» A gdy tak się stało , Bóg nazwał tę suchą powierzchnię ziemią , a zbiorowisko wód nazwał morzem . Bóg widząc , że były dobre , rzekł : « Niechaj ziemia wyda rośliny zielone : trawy dające nasiona , drzewa owocowe rodzące na ziemi według swego gatunku owoce , w których są nasiona ». I stało się tak . Ziemia wydała rośliny zielone : trawę dającą nasienie według swego gatunku i drzewa rodzące owoce , w których było nasienie według ich gatunków . A Bóg widział , że były dobre . I tak upłynął wieczór i poranek - dzień trzeci . A potem Bóg rzekł : « Niechaj powstaną ciała niebieskie , świecące na sklepieniu nieba , aby oddzielały dzień od nocy , aby wyznaczały pory roku , dni i lata ; aby były ciałami jaśniejącymi na sklepieniu nieba i aby świeciły nad ziemią ». I stało się tak . Bóg uczynił dwa duże ciała jaśniejące : większe , aby rządziło dniem , i mniejsze , aby rządziło nocą , oraz gwiazdy . I umieścił je Bóg na sklepieniu nieba , aby świeciły nad ziemią ; aby rządziły dniem i nocą i oddzielały światłość od ciemności . A widział Bóg , że były dobre . I tak upłynął wieczór i poranek - dzień czwarty . Potem Bóg rzekł : « Niechaj się zaroją wody od roju istot żywych , a ptactwo niechaj lata nad ziemią , pod sklepieniem nieba !» Tak stworzył Bóg wielkie potwory morskie i wszelkiego rodzaju pływające istoty żywe , którymi zaroiły się wody , oraz wszelkie ptactwo skrzydlate różnego rodzaju . Bóg widząc , że były dobre , pobłogosławił je tymi słowami : « Bądźcie płodne i mnóżcie się , abyście zapełniały wody morskie , a ptactwo niechaj się rozmnaża na ziemi ». I tak upłynął wieczór i poranek - dzień piąty . Potem Bóg rzekł : « Niechaj ziemia wyda istoty żywe różnego rodzaju : bydło , zwierzęta pełzające i dzikie zwierzęta według ich rodzajów !» I stało się tak . Bóg uczynił różne rodzaje dzikich zwierząt , bydła i wszelkich zwierząt pełzających po ziemi . I widział Bóg , że były dobre . A wreszcie rzekł Bóg : « Uczyńmy człowieka na Nasz obraz , podobnego Nam . Niech panuje nad rybami morskimi , nad ptactwem powietrznym , nad bydłem , nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi !» Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz , na obraz Boży go stworzył : stworzył mężczyznę i niewiastę . Po czym Bóg im błogosławił , mówiąc do nich : « Bądźcie płodni i rozmnażajcie się , abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną ; abyście panowali nad rybami morskimi , nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi ». I rzekł Bóg : « Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo , którego owoc ma w sobie nasienie : dla was będą one pokarmem . A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkiego ptactwa w powietrzu , i dla wszystkiego , co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia , będzie pokarmem wszelka trawa zielona ». I stało się tak . A Bóg widział , że wszystko , co uczynił , było bardzo dobre . I tak upłynął wieczór i poranek - dzień szósty .
Pierwsze to opowiadanie, bardziej teologiczne i abstrakcyjne, należy zestawić z drugim (
), bardziej obrazowym i konkretnym. Ramy "tygodnia pracy", w jakie jest ono ujęte, mają za zadanie uzasadnić obowiązek świętowania szabatu (por.
). W prostej szacie literackiej tego opisu otrzymujemy doniosłe pouczenie: odwieczny i niezależny od materii Bóg jest bezwzględnym początkiem całego stworzenia, które jako pochodzące od Stwórcy jest dobre, a człowiek - jedyny w świecie widzialnym - nosi na sobie podobieństwo do Boga. Por.
;
. Użyty tu czasownik "stworzył", oznaczający zawsze działanie Boże, ma zastosowanie również do dzieła odkupienia (por.
) i ostatecznej przemiany wszechświata (
; por.
). Są więc jakby trzy akty stworzenia: "na początku", w dziejach i u ich kresu.
Możliwe tłum.: "tchnienie", "wiatr"
Ludzie są osobnym dziełem Boga-Stwórcy. Trzykrotnie podkreślone podobieństwo do Boga polega na zdolności panowania nad ziemią. Pośrednio można stąd wysnuć wniosek, że człowiek jest istotą nie tylko cielesną, lecz dzięki obdarzeniu rozumem i wolą - również duchową. Już najstarsi Ojcowie Kościoła odnosili to podobieństwo do faktu obdarzenia człowieka od początku życiem nadprzyrodzonym - dziecięctwem Bożym. "Obraz" wiąże się jakoś z życiem (
). Por.
.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga