Czytaj Biblię

Księga Koheleta (Eklezjastes)
Rozdział 9

Zmień rozdział
Wyszukaj

1 Bo wszystko to rozważyłem

i wszystko to zbadałem.

Dlatego że sprawiedliwi i mędrcy oraz ich czyny

są w ręku Boga –

zarówno miłość, jak i nienawiść 9 ,1  Por. 2 ,25 n. Sens: człowiek nie wie, czy Bóg mu sprzyja, czy nie; lub też: nawet ze swych uczuć nie zdaje sobie sprawy; por. 3 ,8 a.

nie rozpozna człowiek tego wszystkiego,

co przed oczyma jego się dzieje.

2 Wszystko jednakie dla wszystkich:

Ten sam los spotyka

tak sprawiedliwego, jak i złoczyńcę 9 ,2  Opuszczono: „dobrego”.,

tak czystego, jak i nieczystego,

zarówno składającego ofiary, jak i tego,

który nie składa ofiar;

tak samo jest z dobrym, jak i z grzesznikiem,

z przysięgającym, jak i z takim,

który przysięgi się boi.

Zażywać radości za życia

3 To złem jest we wszystkim,

co się dzieje pod słońcem,

że jeden dla wszystkich jest los.

A przy tym serce synów ludzkich pełne jest zła

i głupota w ich sercu, dopóki żyją.

A potem – do zmarłych!

4 Bo któż stanowi wyjątek?

Wszyscy żyjący mogą jeszcze mieć nadzieję –

bo lepszy jest żywy pies

niż lew nieżywy –

5 ponieważ żyjący wiedzą, że umrą,

a zmarli niczego zgoła nie wiedzą,

zapłaty też więcej już żadnej nie mają,

bo pamięć o nich idzie w zapomnienie.

6 Zarówno ich miłość,

jak ich nienawiść, jak również ich zazdrość – dawno już przeminęły,

i już nigdy więcej nie będą miały udziału

w tym wszystkim, co dzieje się pod słońcem.

7 Dalej więc! W weselu chleb swój spożywaj

i w radości pij swoje wino.

Już bowiem Bóg przyjął 9 ,7  Inni tłum.: „znalazł upodobanie” lub „ocenił”. twe czyny.

8 W każdym czasie niech szaty twe będą białe,

olejku też niechaj na głowę twoją nie zbraknie! 9 ,8  Białe szaty i olejek – oznaki wesela.

9 Używaj życia z niewiastą 9 ,9  Wlg: „z żoną”, co popierają paralele fenickie., którą ukochałeś,

po wszystkie dni marnego twego życia,

których ci [Bóg] użyczył pod słońcem.

Po wszystkie dni twej marności.

Bo taki jest udział twój w życiu i w twoim trudzie,

jaki zadajesz sobie pod słońcem.

10 Każdego dzieła, które twa ręka napotka,

podejmij się według twych sił.

Bo nie ma żadnego działania ni rozumienia,

ani poznania, ani mądrości w Szeolus,

do którego zdążasz.

Człowiek zależny jest od przypadku

11 A dalej widziałem pod słońcem,

że to nie chyżym bieg się udaje

i nie waleczni w walce zwyciężają.

Tak samo nie mędrcom chleb przypada w udziale

ani rozumnym bogactwo,

ani też nie uczeni cieszą się względami.

Bo czas i przypadek rządzi wszystkim 9 ,11  Człowiek nie kieruje sam swoim losem, raczej jest zależny od czasu (por. 3 ,1 -8 ) i przypadku, a wszystko jest w ręku Boga; por. 9 ,1 ..

12 Bo też i nie zna człowiek swego czasu,

jak ryby, które się łowi w sieć zdradliwą,

i jak ptaki w sidła schwytane.

Jak one, tak uwikłani zostają ludzie w złej chwili,

gdy spada na nich znienacka.

Mądrości się nie docenia

13 Ale i taki przykład mądrości widziałem pod słońcem,

a wielką mi się ona wydawała:

14 Małe miasteczko, i mężów w nim niewielu.

I naszedł je potężny król,

a wkoło je otoczywszy, zbudował przeciwko niemu wielkie machiny oblężnicze.

15 I znalazł się w nim człowiek

biedny, lecz mądry,

i ten uratował miasto dzięki swej mądrości.

A nikt nie pamięta 9 ,15  Inni tłum.: „znalazłby się... uratowałby, lecz nikt nie pamiętał”.

o tym biednym człowieku.

16 Więc powiedziałem:

«Lepsza jest mądrość niż siła».

Lecz mądrość biednego bywa w pogardzie,

a słowa jego nie mają posłuchu.

Wyższość mądrości nad głupotą

17 Spokojne słowa mędrców więcej znaczą

niż krzyk panującego wśród głupców.

18 Lepsza jest mądrość od narzędzi wojennych,

lecz jeden grzesznik 9 ,18  Syr.: „błąd”, co inni wolą. popsuć może wiele dobrego.

Polecamy naszą księgarnię katolicką dobroci.pl