Adres , pozdrowienie i dziękczynienie Paweł , z woli Bożej powołany na apostoła Jezusa Chrystusa , i Sostenes , brat , do Kościoła Bożego w Koryncie , do tych , którzy zostali uświęceni w Jezusie Chrystusie i powołani do świętości wespół ze wszystkimi , którzy na każdym miejscu wzywają imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa , ich i naszego [ Pana ]. Łaska wam i pokój od Boga Ojca naszego , i od Pana Jezusa Chrystusa ! Bogu mojemu dziękuję wciąż za was , za łaskę daną wam w Chrystusie Jezusie . W Nim to bowiem zostaliście wzbogaceni we wszystko : we wszelkie słowo i wszelkie poznanie , bo świadectwo Chrystusowe utrwaliło się w was , tak iż nie brakuje wam żadnego daru łaski , gdy oczekujecie objawienia się Pana naszego Jezusa Chrystusa . On też będzie umacniał was aż do końca , abyście byli bez zarzutu w dzień Pana naszego Jezusa Chrystusa . Wierny jest Bóg , który powołał nas do wspólnoty z Synem swoim Jezusem Chrystusem , Panem naszym . PRZECIW NIEPORZĄDKOM WŚRÓD CHRZEŚCIJAN KORYNTU ROZŁAMY Chrystus jest niepodzielny A przeto upominam was , bracia , w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa , abyście byli zgodni , i by nie było wśród was rozłamów ; byście byli jednego ducha i jednej myśli . Doniesiono mi bowiem o was , bracia moi , przez ludzi Chloe , że zdarzają się między wami spory . Myślę o tym , co każdy z was mówi : « Ja jestem Pawła , a ja Apollosa ; ja jestem Kefasa , a ja Chrystusa ». Czyż Chrystus jest podzielony ? Czyż Paweł został za was ukrzyżowany ? Czyż w imię Pawła zostaliście ochrzczeni ? Dziękuję Bogu , że prócz Kryspusa i Gajusa nikogo z was nie ochrzciłem . Nikt przeto nie może powiedzieć , że w imię moje został ochrzczony . Zresztą , prawda , ochrzciłem dom Stefanasa . Poza tym nie wiem , czym ochrzcił jeszcze kogoś . Prawdziwa mądrość zapewni jedność Nie posłał mnie Chrystus , abym chrzcił , lecz abym głosił Ewangelię , i to nie w mądrości słowa , by nie zniweczyć Chrystusowego krzyża . Nauka bowiem krzyża głupstwem jest dla tych , co idą na zatracenie , mocą Bożą zaś dla nas , którzy dostępujemy zbawienia . Napisane jest bowiem : Wytracę mądrość mędrców , a przebiegłość przebiegłych zniweczę . Gdzie jest mędrzec ? Gdzie uczony ? Gdzie badacz tego , co doczesne ? Czyż nie uczynił Bóg głupstwem mądrości świata ? Skoro bowiem świat przez mądrość nie poznał Boga w mądrości Bożej , spodobało się Bogu przez głupstwo głoszenia słowa zbawić wierzących . Tak więc , gdy Żydzi żądają znaków , a Grecy szukają mądrości , my głosimy Chrystusa ukrzyżowanego , który jest zgorszeniem dla Żydów , a głupstwem dla pogan , dla tych zaś , którzy są powołani , tak spośród Żydów , jak i spośród Greków , Chrystusem , mocą Bożą i mądrością Bożą . To bowiem , co jest głupstwem u Boga , przewyższa mądrością ludzi , a co jest słabe u Boga , przewyższa mocą ludzi . Przeto przypatrzcie się , bracia , powołaniu waszemu ! Niewielu tam mędrców według oceny ludzkiej , niewielu możnych , niewielu szlachetnie urodzonych . Bóg wybrał właśnie to , co głupie w oczach świata , aby zawstydzić mędrców , wybrał to , co niemocne , aby mocnych poniżyć ; i to , co nie jest szlachetnie urodzone według świata i wzgardzone , i to , co nie jest , wyróżnił Bóg , by to co jest , unicestwić , tak by się żadne stworzenie nie chełpiło wobec Boga . Przez Niego bowiem jesteście w Chrystusie Jezusie , który stał się dla nas mądrością od Boga i sprawiedliwością , i uświęceniem , i odkupieniem , aby , jak to jest napisane , w Panu się chlubił ten , kto się chlubi .
Nie ma dostatecznych podstaw, by tego Sostenesa utożsamiać ze wspomnianym w
; przełożonym synagogi.
Prawdopodobnie już w tych słowach kryje się lekka aluzja do zwalczających się wzajemnie stronnictw religijnych w Koryncie (por.
). Mniej zgodny z kontekstem, lecz gramatycznie równie poprawny byłby przekład: "którzy na wszelkim, ich i naszym miejscu, wzywają Pana naszego Jezusa Chrystusa".
Por.
.
Chodzi tu o świadectwo dawane przez Koryntian lub - inaczej mówiąc - o ich wiarę i przywiązanie do Chrystusa.
Ponowne przyjście Chrystusa (paruzja:
), określone gdzie indziej mianem "dnia Pana naszego Jezusa Chrystusa" (
), "dnia" (
) albo "dnia Pańskiego" (
).
W sensie dotrzymania obietnic. Por.
;
Nie znana bliżej chrześcijanka.
Z Dziejów Apostolskich wiadomo, że Apollos był Żydem z Aleksandrii (
), że przyjął "chrzest Janowy" (
) i że był "uczony i znający... Pisma" (
). Dzięki Akwili i Pryscylli, których poznał w Efezie (
), zetknął się bliżej z Ewangelią, a następnie "z wielkim zapałem nauczał... tego, co dotyczyło Jezusa" (
). Prawdopodobnie zjednywał sobie słuchaczy talentem krasomówczym, który pochwala także autor Dziejów Apostolskich (
); "Kefas" - wyraz aram. oznaczający skałę, opokę; imię dane Szymonowi przez samego Jezusa (zob.
). Odpowiednikiem aram. Kefas jest gr. Petra. Św. Paweł mówiąc o pierwszym z Apostołów często nazywa go imieniem Kefas (por.
Kryspus był przełożonym synagogi w Koryncie i został ochrzczony razem za całą swą rodziną podczas drugiej podróży misyjnej Pawła; por.
; "Gajus" - por.
Nie chodzi tu o jakiekolwiek pomniejszenie wartości chrztu świętego, lecz o wyjaśnienie, na czym polegało powołanie Pawła. Być może miał też Paweł na uwadze uchylenie błędnego przeświadczenia, że wierni należą jakoś - tworząc w ten sposób pewne stronnictwa religijne - do człowieka, z którego rąk otrzymali chrzest święty; "Mądrość", którą chlubili się Koryntianie, w tym wypadku jest chyba synonimem przesadnej troski o formę retoryczną bardzo wówczas cenioną.
(LXX).
Mądrość przejawiająca się w dziełach Bożych; por.
Dosł.: "według ciała" - zwrot ten oznacza u św. Pawła to wszystko, co jest tylko przyrodzone.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga