Prawo rodzinne Te są prawa , które im przedstawisz . Jeśli kupisz niewolnika - Hebrajczyka , będzie [ ci ] służył sześć lat , w siódmym roku zwolnisz go bez wykupu . Jeśli przyszedł sam , odejdzie sam , a jeśli miał żonę , odejdzie z żoną . Lecz jeśli jego pan dał mu żonę , która zrodziła mu synów i córki , żona jak i dzieci będą należeć do pana , a on odejdzie sam . A jeśliby niewolnik oświadczył wyraźnie : " Miłuję mojego pana , moją żonę i moje dzieci i nie chcę odejść wolny ", wówczas zaprowadzi go pan przed Boga i zawiedzie do drzwi albo do bramy , i przekłuje mu pan jego ucho szydłem , i będzie niewolnikiem jego na zawsze . Jeśliby ktoś sprzedał swą córkę w niewolę jako niewolnicę , nie odejdzie ona , jak odchodzą niewolnicy . A jeśliby nie spodobała się panu , który [ przeznaczył ją ] dla siebie , niech pozwoli ją wykupić . Ale nie może jej sprzedać obcemu narodowi , gdyż byłoby to oszustwem wobec niej . Jeśli zaś przeznaczył ją dla syna , to niech uczyni z nią , jak prawo nakazuje obejść się z córkami . Jeśli zaś weźmie sobie inną , nie może tamtej odmawiać pożywienia , odzieży i wspólnego mieszkania . Jeśli nie spełni wobec niej tych trzech warunków , wówczas odejdzie ona wolna bez wykupu . Prawo karne Jeśli kto tak uderzy kogoś , że uderzony umrze , winien sam być śmiercią ukarany . [ W tym jednak wypadku ], gdy nie czyhał na niego , a tylko Bóg dopuścił , że sam wpadł w ręce , wyznaczę ci miejsce , do którego będzie mógł uciekać [ zabójca ]. Jeśli zaś ktoś posunąłby się do tego , że bliźniego zabiłby podstępnie , oderwiesz go nawet od mego ołtarza , aby ukarać śmiercią . Kto by uderzył swego ojca albo matkę , winien być ukarany śmiercią . Kto by porwał człowieka i sprzedał go , albo znaleziono by go jeszcze w jego ręku , winien być ukarany śmiercią . Kto by złorzeczył ojcu albo matce , winien być ukarany śmiercią . Kto by w kłótni uderzył bliźniego kamieniem albo pięścią , ale go nie zabił , tylko zmusił do pozostania w łóżku , to gdy ten wstanie i będzie o lasce chodził na dworze , ten , który go uderzył , będzie wolny i tylko mu wynagrodzi przerwę w pracy , i dołoży starań , żeby go wyleczyć . Kto by pobił kijem swego niewolnika lub niewolnicę , tak iżby zmarli pod jego ręką , winien być surowo ukarany . A jeśliby pozostali przy życiu jeden czy dwa dni , to nie będzie podlegał karze , gdyż są jego własnością . Gdyby mężczyźni bijąc się uderzyli kobietę brzemienną powodując poronienie , ale bez jakiejkolwiek szkody , to [ winny ] zostanie ukarany grzywną , jaką [ na nich ] nałoży mąż tej kobiety , i wypłaci ją za pośrednictwem sędziów polubownych . Jeżeli zaś ona poniesie jakąś szkodę , wówczas on odda życie za życie , oko za oko , ząb za ząb , rękę za rękę , nogę za nogę , oparzenie za oparzenie , ranę za ranę , siniec za siniec . Jeśliby ktoś uderzył niewolnika lub niewolnicę w oko i spowodował jego utratę , winien za oko obdarzyć ich wolnością . Również gdyby wybił ząb niewolnikowi swemu lub niewolnicy , winien za ząb uczynić ich wolnymi . Jeśliby wół pobódł mężczyznę lub kobietę tak , iż ponieśliby śmierć , wówczas wół musi być ukamienowany , lecz nie wolno spożyć jego mięsa , właściciel zaś wołu będzie wolny od kary . Gdy jednak wół bódł i dawniej , i zwracano uwagę na to właścicielowi , a on go nie pilnował , tak iż [ wół ] zabiłby mężczyznę lub kobietę , to nie tylko wół winien być ukamienowany , ale też i właściciel jego winien ponieść śmierć . Gdyby zaś nałożono mu zapłatę , to winien za swoje życie dać taki okup , jaki mu nałożą . Jeśliby zaś [ wół ] pobódł chłopca lub dziewczynę , to też winno się postąpić według takiego samego przepisu . Gdyby zaś wół zabódł niewolnika lub niewolnicę , jego właściciel winien wypłacić ich panu trzydzieści syklów srebrnych , wół zaś będzie ukamienowany . Prawo rzeczowe Jeśliby ktoś zostawił cysternę odkrytą albo jeśliby ktoś wykopał cysternę , a nie przykrył jej , i wpadł tam wół lub osioł , właściciel cysterny winien dać właścicielowi bydlęcia odszkodowanie w pieniądzach , a zwierzę będzie należało do niego . Gdyby wół jednego właściciela uderzył wołu innego właściciela i zabiłby go , wówczas sprzedadzą żywego wołu i podzielą się zapłatą za niego , podzielą się też zabitym wołem . Lecz gdyby było wiadomo , że wół ten bódł od dawna , a jego właściciel go nie pilnował , wówczas odda on wołu za wołu , zabity zaś [ wół ] będzie należał do niego . Jeśliby ktoś ukradł wołu lub owcę i zabiłby je lub sprzedał , wówczas zwróci pięć wołów za jednego wołu i cztery jagnięta za jedną owcę .
W roli drugorzędnej żony.
Tzn. zbiornik na wodę deszczową.
Wlg zalicza w. 37 do
, co lepiej odpowiada treści.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga