Gdy Mojżesz pasał owce swego teścia , Jetry , kapłana Madianitów , zaprowadził [ pewnego razu ] owce w głąb pustyni i przyszedł do góry Bożej Horeb . Wtedy ukazał mu się Anioł Pański w płomieniu ognia , ze środka krzewu . [ Mojżesz ] widział , jak krzew płonął ogniem , a nie spłonął od niego . Wtedy Mojżesz powiedział do siebie : « Podejdę , żeby się przyjrzeć temu niezwykłemu zjawisku . Dlaczego krzew się nie spala ?» Gdy zaś Pan ujrzał , że [ Mojżesz ] podchodził , żeby się przyjrzeć , zawołał [ Bóg do ] niego ze środka krzewu : « Mojżeszu , Mojżeszu !» On zaś odpowiedział : « Oto jestem ». Rzekł mu [ Bóg ]: « Nie zbliżaj się tu ! Zdejm sandały z nóg , gdyż miejsce , na którym stoisz , jest ziemią świętą ». Powiedział jeszcze Pan : « Jestem Bogiem ojca twego , Bogiem Abrahama , Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba ». Mojżesz zasłonił twarz , bał się bowiem zwrócić oczy na Boga . Pan mówił : « Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców , znam więc jego uciemiężenie . Zstąpiłem , aby go wyrwać z ręki Egiptu i wyprowadzić z tej ziemi do ziemi żyznej i przestronnej , do ziemi , która opływa w mleko i miód , na miejsce Kananejczyka , Chetyty , Amoryty , Peryzzyty , Chiwwity i Jebusyty . Teraz oto doszło wołanie Izraelitów do Mnie , bo też naocznie przekonałem się o cierpieniach , jakie im zadają Egipcjanie . Idź przeto teraz , oto posyłam cię do faraona , i wyprowadź mój lud , Izraelitów , z Egiptu ». A Mojżesz odrzekł Bogu : « Kimże jestem , bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu ?» A On powiedział : « Ja będę z tobą . Znakiem zaś dla ciebie , że Ja cię posłałem , będzie to , że po wyprowadzeniu tego ludu z Egiptu oddacie cześć Bogu na tej górze ». Mojżesz zaś rzekł Bogu : « Oto pójdę do Izraelitów i powiem im : Bóg ojców naszych posłał mię do was . Lecz gdy oni mnie zapytają , jakie jest Jego imię , to cóż im mam powiedzieć ?» Odpowiedział Bóg Mojżeszowi : « JESTEM , KTÓRY JESTEM ». I dodał : « Tak powiesz synom Izraela : JESTEM posłał mnie do was ». Mówił dalej Bóg do Mojżesza : « Tak powiesz Izraelitom : " JESTEM , Bóg ojców waszych , Bóg Abrahama , Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was . To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia . Idź , a gdy zbierzesz starszych Izraela , powiesz im : Objawił mi się Pan , Bóg ojców waszych , Bóg Abrahama , Bóg Izaaka i Bóg Jakuba i powiedział : Nawiedziłem was i ujrzałem , co wam uczyniono w Egipcie . Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka , Chetyty , Amoryty , Peryzzyty , Chiwwity i Jebusyty , do ziemi opływającej w mleko i miód ". Oni tych słów usłuchają . I pójdziesz razem ze starszymi z Izraela do króla egipskiego i powiecie mu : Pan , Bóg Hebrajczyków , nam się objawił . Pozwól nam odbyć drogę trzech dni przez pustynię , abyśmy złożyli ofiary Panu , Bogu naszemu . Ja zaś wiem , że król egipski pozwoli nam wyjść z Egiptu tylko wtedy , gdy będzie zmuszony ręką przemożną . Wyciągnę przeto rękę i uderzę Egipt różnymi cudami , jakich tam dokonam , a wypuści was . Sprawię też , że Egipcjanie okażą życzliwość ludowi temu , tak iż nie pójdziecie z niczym , gdy będziecie wychodzić . Każda bowiem kobieta pożyczy od swojej sąsiadki i od pani domu swego srebrnych i złotych naczyń oraz szat . Nałożycie to na synów i córki wasze i złupicie Egipcjan ».
Horeb (hebr.: Choreb) jest nazwany "górą Bożą" ze względu na późniejsze objawienie (
;
) i oznacza prawdopodobnie pasmo gór, a Synaj - jeden ze szczytów tego pasma.
"Anioł Jahwe" czy "anioł Boży" zdaje się być samym Jahwe ukazującym się człowiekowi.
Świętość ziemi nie jest jej własnym przymiotem, lecz następstwem specjalnego objawienia Bożego.
"Która opływa w mleko i miód" - znane to określenie pochodzi od nomadów z pustyni, którzy uważają mleko i miód za najwykwintniejszy pokarm. "Kananejczyka" itd. - ludy zamieszkujące Kanan - te same, które wylicza
.
Bóg się przedstawia w pierwszej osobie. Izraelici mówiąc o Bogu używali trzeciej osoby, nazywając Go Jahwe, tzn. "Jest". Imię to podkreślało pełną dobroci i miłości obecność Bożą, która jest gwarancją skutecznej misji Mojżeszowej, a zarazem dowodem, że nazwany tu w w. 15 imieniem Jahwe, Bóg jest tym samym Bogiem, który poczynił obietnice patriarchom. Imię to jednocześnie najtrafniej określa Byt Najwyższy - Absolut.
Nawiedzenie Boże jest jak miecz obosieczny: jest pomocą dla uciśnionych, a równocześnie karą dla ciemięzców.
Mojżesz prosi faraona w imieniu Boga o pozwolenie na odbycie drogi "trzech dni". Prośba ta ma na celu wybadać faraona, czy się zgodzi dobrowolnie na oddanie przez Izraelitów czci Bogu na pustyni.
Nie chodziło tu o zwyczajną pożyczkę, ale o zażądanie słusznej zapłaty za trudy niewoli i za nieruchomości pozostawione w Egipcie.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga