PSALM 22(21 ) Męka Mesjasza i jej owoce Kierownikowi chóru . Na modłę pieśni : « Łania o świcie ». Psalm . Dawidowy . Boże mój , Boże mój , czemuś mnie opuścił ? Daleko od mego Wybawcy słowa mego jęku . Boże mój , wołam przez dzień , a nie odpowiadasz , [ wołam ] i nocą , a nie zaznaję pokoju . A przecież Ty mieszkasz w świątyni , Chwało Izraela ! Tobie zaufali nasi przodkowie , zaufali , a Tyś ich uwolnił ; do Ciebie wołali i zostali zbawieni , Tobie ufali i nie doznali wstydu . Ja zaś jestem robak , a nie człowiek , pośmiewisko ludzkie i wzgardzony u ludu . Szydzą ze mnie wszyscy , którzy na mnie patrzą , rozwierają wargi , potrząsają głową : « Zaufał Panu , niechże go wyzwoli , niechże go wyrwie , jeśli go miłuje » . Ty mnie zaiste wydobyłeś z matczynego łona ; Ty mnie czyniłeś bezpiecznym u piersi mej matki . Tobie mnie poruczono przed urodzeniem , Ty jesteś moim Bogiem od łona mojej matki , Nie stój z dala ode mnie , bo klęska jest blisko , a nie ma wspomożyciela . Otacza mnie mnóstwo cielców , osaczają mnie byki Baszanu . Rozwierają przeciwko mnie swoje paszcze , jak lew drapieżny i ryczący . Rozlany jestem jak woda i rozłączają się wszystkie moje kości ; jak wosk się staje moje serce , we wnętrzu moim topnieje . Moje gardło suche jak skorupa , język mój przywiera do podniebienia , kładziesz mnie w prochu śmierci . Bo [ sfora ] psów mnie opada , osacza mnie zgraja złoczyńców . Przebodli ręce i nogi moje , policzyć mogę wszystkie moje kości . A oni się wpatrują , sycą mym widokiem ; moje szaty dzielą między siebie i los rzucają o moją suknię . Ty zaś , o Panie , nie stój z daleka ; Pomocy moja , spiesz mi na ratunek ! Ocal od miecza moje życie , z psich pazurów wyrwij moje jedyne dobro , wybaw mnie od lwiej paszczęki i od rogów bawolich - wysłuchaj mnie ! Będę głosił imię Twoje swym braciom i chwalić Cię będę pośród zgromadzenia : « Chwalcie Pana wy , co się Go boicie , sławcie Go , całe potomstwo Jakuba ; bójcie się Go , całe potomstwo Izraela ! Bo On nie wzgardził ani się nie brzydził nędzą biedaka , ani nie ukrył przed nim swojego oblicza i wysłuchał go , kiedy ten zawołał do Niego ». Dzięki Tobie moja pieśń pochwalna płynie w wielkim zgromadzeniu . Śluby me wypełnię wobec bojących się Jego . Ubodzy będą jedli i nasycą się , chwalić będą Pana ci , którzy Go szukają . « Niech serca ich żyją na wieki » . Przypomną sobie i wrócą do Pana wszystkie krańce ziemi ; i oddadzą Mu pokłon wszystkie szczepy pogańskie , bo władza królewska należy do Pana i On panuje nad narodami . Tylko Jemu oddadzą pokłon wszyscy , co śpią w ziemi , przed Nim zegną się wszyscy , którzy w proch zstępują . A moja dusza będzie żyła dla Niego , potomstwo moje Jemu będzie służyć , opowie o Panu pokoleniu przyszłemu , a sprawiedliwość Jego ogłoszą ludowi , który się narodzi : « Pan to uczynił ».
Indywidualna lamentacja, przechodząca w drugiej części w pieśń dziękczynną o charakterze hymnodycznym. Psalm ten (w. 2) przytaczają
;
jako słowa Jezusa konającego na krzyżu. Opis męki Psalmisty przypomina pewne motywy z pieśni Sługi Jahwe (
), jak wiadomo, indywidualne i zbiorowe (naród izraelski cierpiący w niewoli babilońskiej).
W chwili poświecenia świątyni przez Salomona spoczęła w jej przybytku Chwała Jahwe pod postacią obłoku i pozostała w niej (por.
).
Z niewoli egipskiej i od późniejszych nieprzyjaciół.
Por.
. Chodzi o podeptaną godność ludzką Psalmisty (por.
.
Zob. przypis do
Szereg drastycznych obrazów przedstawiających agonię; autor jest bliski śmierci (w. 16). Por.
a "Sfora" - wg. LXX.
c-19 Wiersze te obrazowo opisują zadawanie śmiertelnych cierpień prześladowanemu (por.
i
). Tłumaczenie "przebodli" opiera się na najstarszym tłum. greckim; TM ma w tym miejscu trudne do zrozumienia "jak lew". Opis męki Chrystusa w Ewangeliach odpowiada dokładnie poszczególnym obrazom psalmu, zwłaszcza w. 15-19, mimo że psalm nie jest przytaczany wyraźnie, poza w. 2.9.19. Tradycja chrześcijańska rozumiała go zawsze o męce i śmierci krzyżowej Chrystusa.
Prośba o pomoc w chwili śmiertelnego niebezpieczeństwa nie pozostaje bez echa, dlatego Psalmista rozpoczyna dziękczynienie (w. 23nn). Ostatnie słowa inni popr. za LXX: "mnie biednego".
(=
"Ubodzy" cieszą się specjalną opieką jako ludzie pozbawieni wszelkich gwarancji ludzkich i całkowicie oddani Bogu (por.
). "Niech... wieki" - zaproszenie do uczty ofiarnej (por.
Tekst popr. Hołd będą składać Panu także zmarli, choć niektóre inne psalmy (
) powątpiewają o tym. Prawdopodobnie chodzi tutaj o eschatologiczną nadzieję zmartwychwstania, podobnie jak w
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga