Łuskanie kłosów w szabat W pewien szabat przechodził wśród zbóż , a uczniowie zrywali kłosy i wykruszając je rękami , jedli . Na to niektórzy z faryzeuszów mówili : « Czemu czynicie to , czego nie wolno czynić w szabat ?» Wtedy Jezus rzekł im w odpowiedzi : « Nawet tegoście nie czytali , co uczynił Dawid , gdy był głodny on i jego ludzie ? Jak wszedł do domu Bożego i wziąwszy chleby pokładne , sam jadł i dał swoim ludziom ? Chociaż samym tylko kapłanom wolno je spożywać ». I dodał : « Syn Człowieczy jest panem szabatu ». Uzdrowienie w szabat W inny szabat wszedł do synagogi i nauczał . A był tam człowiek , który miał uschłą prawą rękę . Uczeni zaś w Piśmie i faryzeusze śledzili Go , czy w szabat uzdrawia , żeby znaleźć powód do oskarżenia Go . On wszakże znał ich myśli i rzekł do człowieka , który miał uschłą rękę : « Podnieś się i stań na środku !» Podniósł się i stanął . Wtedy Jezus rzekł do nich : « Pytam was : Czy wolno w szabat dobrze czynić , czy wolno źle czynić ; życie ocalić czy zniszczyć ?» I spojrzawszy wkoło po wszystkich , rzekł do człowieka : « Wyciągnij rękę !» Uczynił to i jego ręka stała się znów zdrowa . Oni zaś wpadli w szał i naradzali się między sobą , co by uczynić Jezusowi . W TOKU PEŁNEJ DZIAŁALNOŚCI Wybór Dwunastu W tym czasie Jezus wyszedł na górę , aby się modlić , i całą noc spędził na modlitwie do Boga . Z nastaniem dnia przywołał swoich uczniów i wybrał spośród nich dwunastu , których też nazwał apostołami : Szymona , którego nazwał Piotrem ; i brata jego , Andrzeja ; Jakuba i Jana ; Filipa i Bartłomieja ; Mateusza i Tomasza ; Jakuba , syna Alfeusza , i Szymona z przydomkiem Gorliwy ; Judę , syna Jakuba , i Judasza Iskariotę , który stał się zdrajcą . Napływ ludu Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie . Był tam duży poczet Jego uczniów i wielkie mnóstwo ludu z całej Judei i Jerozolimy oraz z wybrzeża Tyru i Sydonu ; przyszli oni , aby Go słuchać i znaleźć uzdrowienie ze swych chorób . Także i ci , których dręczyły duchy nieczyste , doznawali uzdrowienia . A cały tłum starał się Go dotknąć , ponieważ moc wychodziła od Niego i uzdrawiała wszystkich . Błogosławieństwa A On podniósł oczy na swoich uczniów i mówił : « Błogosławieni jesteście wy , ubodzy , albowiem do was należy królestwo Boże . Błogosławieni wy , którzy teraz głodujecie , albowiem będziecie nasyceni . Błogosławieni wy , którzy teraz płaczecie , albowiem śmiać się będziecie . Błogosławieni będziecie , gdy ludzie was znienawidzą , i gdy was wyłączą spośród siebie , gdy zelżą was i z powodu Syna Człowieczego podadzą w pogardę wasze imię jako niecne : cieszcie się i radujcie w owym dniu , bo wielka jest wasza nagroda w niebie . Tak samo bowiem przodkowie ich czynili prorokom . Przekleństwa Natomiast biada wam , bogaczom , bo odebraliście już pociechę waszą . Biada wam , którzy teraz jesteście syci , albowiem głód cierpieć będziecie . Biada wam , którzy się teraz śmiejecie , albowiem smucić się i płakać będziecie . Biada wam , gdy wszyscy ludzie chwalić was będą . Tak samo bowiem przodkowie ich czynili fałszywym prorokom . Miłość nieprzyjaciół Lecz powiadam wam , którzy słuchacie : Miłujcie waszych nieprzyjaciół ; dobrze czyńcie tym , którzy was nienawidzą ; błogosławcie tym , którzy was przeklinają , i módlcie się za tych , którzy was oczerniają . Jeśli cię kto uderzy w [ jeden ] policzek , nadstaw mu i drugi ! Jeśli bierze ci płaszcz , nie broń mu i szaty ! Daj każdemu , kto cię prosi , a nie dopominaj się zwrotu od tego , który bierze twoje . Jak chcecie , żeby ludzie wam czynili , podobnie wy im czyńcie ! Jeśli bowiem miłujecie tych tylko , którzy was miłują , jakaż za to dla was wdzięczność ? Przecież i grzesznicy miłość okazują tym , którzy ich miłują . I jeśli dobrze czynicie tym tylko , którzy wam dobrze czynią , jaka za to dla was wdzięczność ? I grzesznicy to samo czynią . Jeśli pożyczek udzielacie tym , od których spodziewacie się zwrotu , jakaż za to dla was wdzięczność ? I grzesznicy grzesznikom pożyczają , żeby tyleż samo otrzymać . Wy natomiast miłujcie waszych nieprzyjaciół , czyńcie dobrze i pożyczajcie , niczego się za to nie spodziewając . A wasza nagroda będzie wielka , i będziecie synami Najwyższego ; ponieważ On jest dobry dla niewdzięcznych i złych . Bądźcie miłosierni , jak Ojciec wasz jest miłosierny . Powściągliwość w sądzeniu Nie sądźcie , a nie będziecie sądzeni ; nie potępiajcie , a nie będziecie potępieni ; odpuszczajcie , a będzie wam odpuszczone . Dawajcie , a będzie wam dane ; miarę dobrą , natłoczoną , utrzęsioną i opływającą wsypią w zanadrza wasze . Odmierzą wam bowiem taką miarą , jaką wy mierzycie ». Dwóch niewidomych Opowiedział im też przypowieść : « Czy może niewidomy prowadzić niewidomego ? Czy nie wpadną w dół obydwaj ? Uczeń nie przewyższa nauczyciela . Lecz każdy , dopiero w pełni wykształcony , będzie jak jego nauczyciel . Obłuda Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata , a belki we własnym oku nie dostrzegasz ? Jak możesz mówić swemu bratu : " Bracie , pozwól , że usunę drzazgę , która jest w twoim oku ", gdy sam belki w swoim oku nie widzisz ? Obłudniku , wyrzuć najpierw belkę ze swego oka , a wtedy przejrzysz , ażeby usunąć drzazgę z oka swego brata . Drzewo i owoce Nie jest dobrym drzewem to , które wydaje zły owoc , ani złym drzewem to , które wydaje dobry owoc . Po owocu bowiem poznaje się każde drzewo ; nie zrywa się fig z ciernia ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron . Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro , a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło . Bo z obfitości serca mówią jego usta . Dobra lub zła budowa Czemu to wzywacie Mnie : " Panie , Panie !", a nie czynicie tego , co mówię ? Pokażę wam , do kogo podobny jest każdy , kto przychodzi do Mnie , słucha słów moich i wypełnia je . Podobny jest do człowieka , który buduje dom : wkopał się głęboko i fundament założył na skale . Gdy przyszła powódź , potok wezbrany uderzył w ten dom , ale nie zdołał go naruszyć , ponieważ był dobrze zbudowany . Lecz ten , kto słucha , a nie wypełnia , podobny jest do człowieka , który zbudował dom na ziemi bez fundamentu . [ Gdy ] potok uderzył w niego , od razu runął , a upadek jego był wielki ».
Por.
z przypisem;
.
;
z przypisami;
z przypisami.
Zob. przypis do
Tj. prześladowców Jezusa i Jego uczniów.
Tutaj w sensie nagrody od Boga, jak wynika z w. 35 i
Tu w znaczeniu dosadnego przysłowia.
Jeżyna, czyli ostrężyna, jest w Palestynie rośliną wprost niezniszczalną. Kiedy wszystko usycha, ona jeszcze kwitnie, ale owoc jej jest bez wartości z powodu braku soków.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga