NAUCZANIE W PRZYPOWIEŚCIACH Przypowieść o siewcy Owego dnia Jezus wyszedł z domu i usiadł nad jeziorem . Wnet zebrały się koło Niego tłumy tak wielkie , że wszedł do łodzi i usiadł , a cały lud stał na brzegu . I mówił im wiele w przypowieściach tymi słowami : « Oto siewca wyszedł siać . A gdy siał , niektóre [ ziarna ] padły na drogę , nadleciały ptaki i wydziobały je . Inne padły na miejsca skaliste , gdzie niewiele miały ziemi ; i wnet powschodziły , bo gleba nie była głęboka . Lecz gdy słońce wzeszło , przypaliły się i uschły , bo nie miały korzenia . Inne znowu padły między ciernie , a ciernie wybujały i zagłuszyły je . Inne w końcu padły na ziemię żyzną i plon wydały , jedno stokrotny , drugie sześćdziesięciokrotny , a inne trzydziestokrotny . Kto ma uszy , niechaj słucha !». Cel przypowieści Przystąpili do Niego uczniowie i zapytali : « Dlaczego w przypowieściach mówisz do nich ?» On im odpowiedział : « Wam dano poznać tajemnice królestwa niebieskiego , im zaś nie dano . Bo kto ma , temu będzie dodane , i nadmiar mieć będzie ; kto zaś nie ma , temu zabiorą również to , co ma . Dlatego mówię do nich w przypowieściach , że otwartymi oczami nie widzą i otwartymi uszami nie słyszą ani nie rozumieją . Tak spełnia się na nich przepowiednia Izajasza : Słuchać będziecie , a nie zrozumiecie , patrzeć będziecie , a nie zobaczycie . Bo stwardniało serce tego ludu , ich uszy stępiały i oczy swe zamknęli , żeby oczami nie widzieli ani uszami nie słyszeli , ani swym sercem nie rozumieli : i nie nawrócili się , abym ich uzdrowił . Lecz szczęśliwe oczy wasze , że widzą , i uszy wasze , że słyszą . Bo zaprawdę , powiadam wam : Wielu proroków i sprawiedliwych pragnęło ujrzeć to , na co wy patrzycie , a nie ujrzeli ; i usłyszeć to , co wy słyszycie , a nie usłyszeli . Wyjaśnienie przypowieści o siewcy Wy zatem posłuchajcie przypowieści o siewcy ! Do każdego , kto słucha słowa o królestwie , a nie rozumie go , przychodzi Zły i porywa to , co zasiane jest w jego sercu . Takiego człowieka oznacza ziarno posiane na drodze . Posiane na miejsce skaliste oznacza tego , kto słucha słowa i natychmiast z radością je przyjmuje ; ale nie ma w sobie korzenia , lecz jest niestały . Gdy przyjdzie ucisk lub prześladowanie z powodu słowa , zaraz się załamuje . Posiane między ciernie oznacza tego , kto słucha słowa , lecz troski doczesne i ułuda bogactwa zagłuszają słowo , tak że zostaje bezowocne . Posiane w końcu na ziemię żyzną oznacza tego , kto słucha słowa i rozumie je . On też wydaje plon : jeden stokrotny , drugi sześćdziesięciokrotny , inny trzydziestokrotny ». Przypowieść o chwaście Inną przypowieść im przedłożył : « Królestwo niebieskie podobne jest do człowieka , który posiał dobre nasienie na swej roli . Lecz gdy ludzie spali , przyszedł jego nieprzyjaciel , nasiał chwastu między pszenicę i odszedł . A gdy zboże wyrosło i wypuściło kłosy , wtedy pojawił się i chwast . Słudzy gospodarza przyszli i zapytali go : " Panie , czy nie posiałeś dobrego nasienia na swej roli ? Skąd więc wziął się na niej chwast ?" Odpowiedział im : " Nieprzyjazny człowiek to sprawił ". Rzekli mu słudzy : " Chcesz więc , żebyśmy poszli i zebrali go ?" A on im odrzekł : " Nie , byście zbierając chwast nie wyrwali razem z nim i pszenicy . Pozwólcie obojgu róść aż do żniwa ; a w czasie żniwa powiem żeńcom : Zbierzcie najpierw chwast i powiążcie go w snopki na spalenie ; pszenicę zaś zwieźcie do mego spichlerza "». Przypowieść o ziarnku gorczycy i o zaczynie Inną przypowieść im przedłożył : « Królestwo niebieskie podobne jest do ziarnka gorczycy , które ktoś wziął i posiał na swej roli . Jest ono najmniejsze ze wszystkich nasion , lecz gdy wyrośnie , jest większe od innych jarzyn i staje się drzewem , tak że ptaki przylatują z powietrza i gnieżdżą się na jego gałęziach ». Powiedział im inną przypowieść : « Królestwo niebieskie podobne jest do zaczynu , który pewna kobieta wzięła i włożyła w trzy miary mąki , aż się wszystko zakwasiło ». To wszystko mówił Jezus tłumom w przypowieściach , a bez przypowieści nic im nie mówił . Tak miało się spełnić słowo Proroka : Otworzę usta w przypowieściach , wypowiem rzeczy ukryte od założenia świata . Wyjaśnienie przypowieści o chwaście Wtedy odprawił tłumy i wrócił do domu . Tam przystąpili do Niego uczniowie i prosili Go : « Wyjaśnij nam przypowieść o chwaście !» On odpowiedział : « Tym , który sieje dobre nasienie , jest Syn Człowieczy . Rolą jest świat , dobrym nasieniem są synowie królestwa , chwastem zaś synowie Złego . Nieprzyjacielem , który posiał chwast , jest diabeł ; żniwem jest koniec świata , a żeńcami są aniołowie . Jak więc zbiera się chwast i spala ogniem , tak będzie przy końcu świata . Syn Człowieczy pośle aniołów swoich : ci zbiorą z Jego królestwa wszystkie zgorszenia i tych , którzy dopuszczają się nieprawości , i wrzucą ich w piec rozpalony ; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów . Wtedy sprawiedliwi jaśnieć będą jak słońce w królestwie Ojca swego . Kto ma uszy , niechaj słucha ! Przypowieść o skarbie i perle Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ukrytego w roli . Znalazł go pewien człowiek i ukrył ponownie . Uradowany poszedł , sprzedał wszystko , co miał , i kupił tę rolę . Dalej , podobne jest królestwo niebieskie do kupca , poszukującego pięknych pereł . Gdy znalazł jedną drogocenną perłę , poszedł , sprzedał wszystko , co miał , i kupił ją . Przypowieść o sieci Dalej , podobne jest królestwo niebieskie do sieci , zarzuconej w morze i zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju . Gdy się napełniła , wyciągnęli ją na brzeg i usiadłszy , dobre zebrali w naczynia , a złe odrzucili . Tak będzie przy końcu świata : wyjdą aniołowie , wyłączą złych spośród sprawiedliwych i wrzucą w piec rozpalony ; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów . Zrozumieliście to wszystko ?» Odpowiedzieli Mu : « Tak jest ». A On rzekł do nich : « Dlatego każdy uczony w Piśmie , który stał się uczniem królestwa niebieskiego , podobny jest do ojca rodziny , który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare » . Jezus w Nazarecie Gdy Jezus dokończył tych przypowieści , oddalił się stamtąd . Przyszedłszy do swego miasta rodzinnego , nauczał ich w synagodze , tak że byli zdumieni i pytali : « Skąd u Niego ta mądrość i cuda ? Czyż nie jest On synem cieśli ? Czy Jego Matce nie jest na imię Mariam , a Jego braciom Jakub , Józef , Szymon i Juda ? Także Jego siostry czy nie żyją wszystkie u nas ? Skądże więc ma to wszystko ?» I powątpiewali o Nim . A Jezus rzekł do nich : « Tylko w swojej ojczyźnie i w swoim domu może być prorok lekceważony ». I niewiele zdziałał tam cudów , z powodu ich niedowiarstwa .
Por.
;
.
Celem każdej przypowieści jest przedstawienie jakiejś prawdy abstrakcyjnej za pomocą konkretnych obrazów, zaczerpniętych z codziennego życia. Wszystkie przypowieści ewangelijne dotyczą wprost lub pośrednio królestwa Bożego: jego założenia, wartości, wzrostu, struktury itp.
z przypisami;
Problem przypowieści związany jest w Ewangeliach z problemem tajemnicy mesjańskiej. Z powodu uprzedzeń i błędnych pojęć Żydów o Mesjaszu, władcy doczesnym i Jego królestwie, Jezus tylko stopniowo ujawniał się jako Mesjasz. W całości Jego godność mesjańska miała pozostać tajemnicą aż do zmartwychwstania (
).
Tylko uczniowie otrzymali, i to w różnym stopniu, poznanie tajemnicy mesjańskiej (
), czyli poznanie w Jezusie Mesjasza (
), a w Jego dziełach - założenie królestwa mesjańskiego. Dlatego oczy ich są szczęśliwe (
). Ludowi przedstawia Jezus tajemnicę mesjańską pod osłoną symboli, w przypowieściach, których mu bliżej nie wyjaśnia, czekając na głębsze zainteresowanie tą sprawą. Natomiast uczniom zainteresowanym, dopuszczonym do poznania tajemnicy przypowieści wyjaśniane przez Jezusa dają głębszą jej znajomość.
Zob.
i
(LXX).
Zob. przyp. do
. Jak los nasienia zależy od rodzaju gleby, tak skuteczność słowa Bożego i wzrost Jego królestwa zależą od usposobienia i współpracy słuchaczy.
. Obydwie przypowieści mają na celu zobrazowanie zasobów energii, tkwiących w królestwie Bożym; pierwsza ukazuje moc ekstensywną królestwa Bożego, druga uwydatnia moc słowa Bożego, które przetwarza całe królestwo Boże od wewnątrz.
Gorczyca (Brassica nigra) dochodzi w Palestynie do 4 m wysokości.
. Po królestwie mesjańskim Syna nastąpi królestwo Ojca, któremu Syn odda wszystkich zbawionych (
Uczony w Piśmie, gdy stanie się uczniem Jezusa, do znajomości ST dodaje poznanie rzeczy nowych - Ewangelii.
Gr. brzmienie imienia Maryi odpowiada bardziej aram. "Mariam" niż hebr. "Miriam" (por.
wg hebr. i LXX): "braciom" - zob. przypis do
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga