Czytaj Biblię

1 List św. Pawła Apostoła do Koryntian
Rozdział 15

Zmień rozdział
Wyszukaj

WOKÓŁ PRAWDY O ZMARTWYCHWSTANIU

Zmartwychwstanie Chrystusa i świadectwo Apostołów

1 Przypominam, bracias, Ewangelięs, którą wam głosiłem, którą przyjęliście i w której też trwacie. 2 Przez nią również będziecie zbawieni, jeżeli ją zachowacie tak, jak wam głosiłem... Bo inaczej na próżno byście uwierzyli. 3 Przekazałem wam na początku to, co przejąłem: 15 ,3 b-6 a Jest to jeden z najstarszych fragmentów katechezy NT i najstarsze pisane świadectwo o zmartwychwstaniu Chrystusa.że Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, 4 że został pogrzebany, że zmartwychwstał 15 ,4  Użyty tu czas (perfectum) wskazuje na odcień znaczeniowy: „został wskrzeszony i takim pozostaje do dziś”; por. Ps 16 [15 ],10 ; Oz 6 ,2 ; Jon 2 ,1 . trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; 5 i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, 6 później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. 7 Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim Apostołom. 8 W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi 15 ,8  Aluzja do nawrócenia Pawła. Nie tyle chodzi tu o przenośnię anormalnego porodu, ile raczej o pojęcie jeszcze niedojrzałego owocu. Apostoł świadkiem Zmartwychwstałego; por. Dz 1 ,21 n. . 9 Jestem bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów i niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży 15 ,9  Por. Dz 8 ,3 ; 9 ,1 n; 22 ,4 .19 ; 26 ,9 -12 ; Ga 1 ,13 .23 ; Flp 3 ,6 ; 1 Tm 1 ,13 .. 10 Lecz za łaską Boga jestem tym, czym jestem, a dana mi łaska Jego nie okazała się daremna; przeciwnie, pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną. 11 Tak więc czy to ja, czy inni, tak nauczamy i tak uwierzyliście.

Zmartwychwstanie na wzór Chrystusa

12 Jeżeli zatem głosi się, że Chrystus zmartwychwstał, to dlaczego twierdzą niektórzy spośród was, że nie ma zmartwychwstania? 13 Jeśli nie ma zmartwychwstania, to i Chrystus nie zmartwychwstał. 14 A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara. 15 Okazuje się bowiem, że byliśmy fałszywymi świadkami Boga, skoro umarli nie zmartwychwstaną, przeciwko Bogu świadczyliśmy, że z martwych wskrzesił Chrystusa. 16 Jeśli umarli nie zmartwychwstają, to i Chrystus nie zmartwychwstał. 17 A jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara i aż dotąd pozostajecie w waszych grzechach 15 ,17  Bez zmartwychwstania Chrystusa nie byłoby pełnego zwycięstwa nad szatanem i nad grzechem. Tekst klasyczny o zbawczym charakterze zmartwychwstania Chrystusa; por. Rz 4 ,25 .. 18 Tak więc i ci, co pomarli w Chrystusie, poszli na zatracenie. 19 Jeżeli tylko w tym życiu 15 ,19  Tzn.: „Jeżeli przedmiotem naszej nadziei w Chrystusie jest tylko to życie...” w Chrystusie nadzieję pokładamy, jesteśmy bardziej od wszystkich ludzi godni politowania.

20 Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwociny spośród tych, co pomarli. 21 Ponieważ bowiem przez człowieka [przyszła] śmierć, przez Człowieka też [dokona się] zmartwychwstanie. 22 I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni 15 ,22  Przeciwstawienie: Chrystus – Adam; por. Rz 5 ,12 -21 ., 23 lecz każdy według własnej kolejności: Chrystus jako pierwociny, potem ci, co należą do Chrystusa, w czasie Jego przyjścia. 24 Wreszcie nastąpi koniec, gdy przekaże królowanie Bogu i Ojcu i gdy pokona wszelką Zwierzchność, Władzę i Moc. 25 Trzeba bowiem, ażeby królował, aż położy wszystkich nieprzyjaciół pod swoje stopy 15 ,25  Ps 110 [109 ],1 .. 26 Jako ostatni wróg zostanie pokonana śmierć. 27 Wszystko bowiem rzucił pod stopy Jego 15 ,27  Ps 8 ,7 .. Kiedy się mówi, że wszystko jest poddane, znaczy to, że z wyjątkiem Tego, który Mu wszystko poddał. 28 A gdy już wszystko zostanie Mu poddane, wtedy i sam Syn zostanie poddany Temu, który Synowi poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkich. 29 Bo inaczej czegoż dokonają ci, co przyjmują chrzest za zmarłych? 15 ,29  Dotychczas nie wiadomo dokładnie, na czym polegała owa praktyka „chrztu za zmarłych”. Być może, iż przyjmowano chrzest, spełniając życzenia osób umierających, po to, by się z nimi zjednoczyć po śmierci. Wówczas zwrot ten należałoby tłum.: „dla zmarłych”, „ze względu na zmarłych”. Gdyby jednak zmarli nie mieli zmartwychwstać, nie nastąpiłoby również przyszłe zjednoczenie z nimi, uwarunkowane niejako przyjęciem chrztu za życia. Jeżeli umarli w ogóle nie zmartwychwstają, to czemu za nich chrzest przyjmują? 30 Po co też i my wystawiamy się na niebezpieczeństwo każdej godziny?

31 Zapewniam was, bracia, przez chlubę, jaką mam z was w Jezusie Chrystusie, Panu naszym, że każdego dnia umieram 15 ,31  Tzn. jestem narażony na niebezpieczeństwa śmierci; por. Dz 9 ,23 .29 ; 14 ,19 ; 2 Kor 1 ,8 nn; 4 ,10 nn; 6 ,9 ; 11 ,23 .. 32 Jeżeli tylko ze względu na ludzi potykałem się w Efezie z dzikimi zwierzętami, to cóż mi stąd za pożytek? Skoro zmarli nie zmartwychwstają, to jedzmy i pijmy, bo jutro 15 ,32  „Z dzikimi zwierzętami” – jest to zapewne nawiązanie do zmagań z ludźmi niechętnymi Pawłowi i głoszonej przez niego nauce; por. 2  Kor 1 ,8 ; „jedzmy... pomrzemy” – Iz 22 ,13 .pomrzemy. 33 Nie łudźcie się! „Wskutek złych rozmów psują się dobre obyczaje” 15 ,33  Cytat z gr. poety-komediopisarza, Menandra.. 34 Ocknijcie się naprawdę i przestańcie grzeszyć! Są bowiem wśród was tacy, którzy nie uznają Boga. Ku waszemu zawstydzeniu to mówię.

O ciałach po zmartwychwstaniu

35 Lecz powie ktoś: A jak zmartwychwstają umarli? W jakim ukazują się ciele? 36 O, niemądry! Przecież to, co siejesz, nie ożyje, jeżeli wprzód nie obumrze. 37 To, co zasiewasz, nie jest od razu ciałem, którym ma się stać potem, lecz zwykłym ziarnem, na przykład pszenicznym lub jakimś innym. 38 Bóg zaś takie daje mu ciało, jakie zechciał; każdemu z nasion właściwe. 39 Nie wszystkie ciała są takie same: inne są ciała ludzi, inne zwierząt, inne wreszcie ptaków i ryb. 40 Są ciała niebieskie i ziemskie, lecz inne jest piękno ciał niebieskich, inne – ziemskich. 41 Inny jest blask słońca, a inny – księżyca i gwiazd. Jedna gwiazda różni się jasnością od drugiej. 42 Podobnie rzecz się ma ze zmartwychwstaniem. Zasiewa się zniszczalne – powstaje zaś niezniszczalne; 43 sieje się niechwalebne – powstaje chwalebne; sieje się słabe – powstaje mocne; 44 zasiewa się ciało zmysłowe 15 ,44  W tym wypadku: „podlegające prawom fizycznego rozkładu”. – powstaje ciało duchowe. Jeżeli jest ciało zmysłowe, jest też ciało duchowe. 45 Tak też jest napisane: Stał się pierwszy człowiek, Adam, duszą żyjącą 15 ,45  „Stał... żyjącą” – Rdz 2 ,7 ; „ostatni Adam” – Chrystus, ożywiający mocą, objawioną szczególnie w Jego zmartwychwstaniu; por. Flp 3 ,18 -21 ., a ostatni Adam duchem ożywiającym. 46 Nie było jednak wpierw tego, co duchowe, ale to, co ziemskie; duchowe było potem. 47 Pierwszy człowiek z ziemi – ziemski, Drugi Człowiek – z nieba. 48 Jaki ów ziemski, tacy i ziemscy; jaki Ten niebieski, tacy i niebiescy. 49 A jak nosiliśmy obraz ziemskiego [człowieka], tak też nosić będziemy obraz [Człowieka] niebieskiego.

50 Zapewniam was, bracia, że ciało i krew 15 ,50  Semityzm służący do określenia człowieka żyjącego na ziemi; por. Mt 16 ,17 . nie mogą posiąść królestwa Bożego i że to, co zniszczalne, nie może mieć dziedzictwa w tym, co niezniszczalne. 51 Oto ogłaszam wam tajemnicę: Nie wszyscy pomrzemy, lecz wszyscy będziemy odmienieni 15 ,51  Aluzja do tych, których koniec świata zastanie przy życiu; por. także 2  Kor 5 ,1 -4 ; 1 Tes 4 ,16 n.. 52 W jednym momencie, w mgnieniu oka, na dźwięk ostatniej trąby – zabrzmi bowiem trąba – umarli powstaną nienaruszeni, a my będziemy odmienieni 15 ,52  Por. Mt 24 ,31 ; 1  Tes 4 ,16 . Jest to nie tyle przekonanie, że ponowne przyjście Chrystusa zastanie Pawła przy życiu, ile raczej pragnienie Apostoła, by nie tracąc życia doczesnego (2  Kor 5 ,4 ), zjednoczyć się całkowicie z Bogiem, mając już ciało odmienione; por. szczególnie Flp 1 ,23 .. 53 Trzeba, ażeby to, co zniszczalne, przyodziało się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, aby się przyodziało w nieśmiertelność.

Hymn eschatologiczny i napomnienie

54 A kiedy już to, co zniszczalne, przyodzieje się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodzieje się w nieśmiertelność, wtedy sprawdzą się słowa, które zostały napisane: Zwycięstwo pochłonęło śmierć 15 ,54  Por. Iz 25 ,8 .. 55 Gdzież jest, o śmierci, twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień? 15 ,55  Por. Oz 13 ,14 . „Oścień” – zob. przyp. do Dz 26 ,14 . Inni tłum.: „żądło”. 56 Ościeniem zaś śmierci jest grzech, a siłą grzechu Prawo 15 ,56  Por. Rz 3 ,20 ; 4 ,15 ; 5 ,13 .20 ; 7 ,8 .10 .13 ; Ga 3 ,10 .. 57 Bogu niech będą dzięki za to, że dał nam odnieść zwycięstwo przez Pana naszego, Jezusa Chrystusa. 58 Przeto, bracia moi najmilsi, bądźcie wytrwali i niezachwiani, zajęci zawsze ofiarnie dziełem Pańskim, pamiętając, że trud wasz nie pozostaje daremny w Panu.

Polecamy naszą księgarnię katolicką dobroci.pl