1 List św. Pawła Apostoła do Koryntian
1 Bądźcie naśladowcami moimi 11 ,1 Por. 4 ,16 ; Flp 3 ,17 ; 1 Tes 1 ,6 ; 2 Tes 3 ,7 .9 ., tak jak ja jestem naśladowcą Chrystusa.
O PORZĄDKU NA ZEBRANIACH LITURGICZNYCH
Strój i nakrycie głowy kobiet
2 Pochwalam was, bracias, za to, że we wszystkim pomni na mnie jesteście i że tak, jak wam przekazałem, zachowujecie tradycje 11 ,2 Tutaj – cała nauka Chrystusa przekazana przez Pawła Koryntianom; por. 2 Tes 2 ,15 .. 3 Chciałbym, żebyście wiedzieli, iż głową 11 ,3 „Głową” – w sensie powagi czynnika kierującego; „głową Chrystusa” – w Jego naturze ludzkiej jest Bóg. każdego mężczyzny jest Chrystus, mężczyzna zaś jest głową kobiety, a głową Chrystusa – Bóg. 4 Każdy mężczyzna, modląc się lub prorokując z nakrytą głową, hańbi swoją głowę. 5 11 ,4 Tzn. przemawiając pod specjalnym natchnieniem Ducha Świętego, który pozwala rozpoznawać rzeczy zakryte z teraźniejszości i przyszłości. Każda zaś kobieta, modląc się lub prorokując z odkrytą głową, hańbi swoją głowę; wygląda bowiem tak, jakby była ogolona. 6 Jeżeli więc jakaś kobieta nie nakrywa głowy, niechże ostrzyże swe włosy! Jeśli natomiast hańbi kobietę to, że jest ostrzyżona lub ogolona, niechże nakrywa głowę. 7 Mężczyzna zaś nie powinien nakrywać głowy, bo jest obrazem i chwałą Boga, a kobieta jest chwałą mężczyzny 11 ,7 Tzn.: jak mężczyzna, stworzony naprzód przez Boga, był niejako odbiciem Stwórcy, tak kobieta, stworzona „za pośrednictwem” mężczyzny, jest odbiciem i chwałą tego ostatniego.. 8 To nie mężczyzna powstał z kobiety, lecz kobieta z mężczyzny. 9 Podobnie też mężczyzna nie został stworzony dla kobiety, lecz kobieta dla mężczyzny 11 ,9 Por. Rdz 2 ,18 .. 10 Oto dlaczego kobieta winna mieć na głowie znak poddania, ze względu na aniołów 11 ,10 Aniołowie uważani byli za stróżów porządku publicznego, zwłaszcza na zebraniach liturgicznych. „Na głowie znak poddania” lub „władza na głowie” to wyrażenia, których dokładnego sensu dotychczas nie znamy. Możliwy jest przekład: „znak uprawnienia”, domyślnie: do udziału w liturgii.. 11 Zresztą u Pana ani mężczyzna nie jest bez kobiety, ani kobieta nie jest bez mężczyzny. 12 Jak bowiem kobieta powstała z mężczyzny, tak mężczyzna rodzi się przez kobietę. Wszystko zaś pochodzi od Boga. 13 Osądźcie zresztą sami. Czy wypada, aby kobieta z odkrytą głową modliła się do Boga? 14 Czyż sama natura nie poucza nas, że hańbą jest dla mężczyzny nosić długie włosy, 15 podczas gdy dla kobiety jest to właśnie chwałą? Włosy bowiem zostały jej dane za okrycie. 16 Może ktoś uważa za właściwe spierać się nadal, my jednak nie jesteśmy takiego zdania; ani my, ani Kościoły Boże 11 ,16 Tzn. dalsze dyskusje na ten temat uważamy za zbyteczne..
Wieczerza Pańska
17 Udzielając już pouczeń, nie pochwalam was i za to, że schodzicie się razem nie na lepsze, ale ku gorszemu. 18 Przede wszystkim słyszę – i po części wierzę – że zdarzają się między wami spory, gdy schodzicie się razem jako Kościół. 19 Zresztą nawet muszą być wśród was rozdarcia, żeby się okazało, którzy są wypróbowani. 20 Tak więc, gdy się zbieracie, nie ma u was spożywania Wieczerzy Pańskiej 11 ,20 Wynika stąd, że wspólne zebrania i uczty miały na celu przypomnienie lub powtórzenie niejako Wieczerzy Eucharystycznej, celebrowanej przez samego Jezusa i Apostołów.. 21 Każdy bowiem już wcześniej zabiera się do własnego jedzenia, i tak się zdarza, że jeden jest głodny, podczas gdy drugi nietrzeźwy. 22 Czyż nie macie domów, aby tam jeść i pić? Czy chcecie świadomie znieważać Kościół Boży i zawstydzać tych, którzy nic nie mają? Cóż wam powiem? Czy będę was chwalił? Nie, za to was nie chwalę!
23 Ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem 11 ,23 Treść objawienia, jakie Paweł otrzymał od Pana, dotyczy nie tyle samego faktu ustanowienia Eucharystii, ile raczej pozwala odkryć prawdziwe znaczenie wielkoczwartkowych słów i czynów Jezusa., że Pan Jezus tej nocy, której został wydany, wziął chleb 24 i dzięki uczyniwszy, połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was [wydane]. Czyńcie to na moją pamiątkę!» 25 Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Kielich ten jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę!» 11 ,25 Por. Mt 26 ,26 nn z przyp.; Mk 14 ,22 nn; Łk 22 ,19 n. 26 Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb i pijecie kielich, śmierć Pana głosicie, aż przyjdzie 11 ,26 Mowa o powtórnym przyjściu (paruzji).. 27 Dlatego też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny staje się Ciała i Krwi Pańskiej 11 ,27 Tekst klasyczny na potwierdzenie rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii..
28 Niech przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha. 29 Kto bowiem spożywa i pije, nie zważając na Ciało [Pańskie] 11 ,29 Tzn. bez należytego uświadomienia sobie, że spożywa prawdziwe Ciało i pije prawdziwą Krew Chrystusa., wyrok sobie spożywa i pije. 30 Dlatego to właśnie wielu wśród was jest słabych i chorych i wielu też pomarło. 31 Jeżeli zaś sami siebie osądzimy 11 ,31 Chodzi tu o sąd prowadzący do żalu za grzechy., nie będziemy sądzeni. 32 Lecz gdy jesteśmy sądzeni przez Pana, upomnienie otrzymujemy, abyśmy nie byli potępieni ze światem. 33 Tak więc, bracia moi, gdy zbieracie się, by spożywać [wieczerzę], poczekajcie jedni na drugich! 34 Jeżeli ktoś jest głodny, niech zaspokoi głód u siebie w domu, abyście się nie zbierali ku potępieniu [waszemu]. Co do spraw pozostałych, wydam zarządzenia, gdy do was przybędę.