Ewangelia wg św. Mateusza
Nowe żądanie znaku 16,1-4 Por. Mk 8,11nn.
16
1 Przystąpili do Niego faryzeuszes i saduceuszes i wystawiając Go na próbę, prosili o ukazanie im znakus z nieba. 2 Lecz On im odpowiedział: «Wieczorem mówicie: „[Będzie] piękna pogoda, bo niebo się czerwieni”; 3 rano zaś: „Dziś burza, bo niebo się czerwieni i jest zasępione”. Wygląd nieba umiecie rozpoznawać, a znaków czasu nie potraficie? 4 Plemię przewrotne i wiarołomne żąda znaku, ale żaden znak nie będzie mu dany, prócz znaku Jonasza» 16 ,4 Zob. 12 ,38nn.. A zostawiwszy ich, odszedł.
Kwas faryzeuszów i saduceuszów 16,5-12 Por. Mk 8,14-21; Łk 12,1.
5 Przeprawiając się na drugi brzeg, uczniowie zapomnieli wziąć z sobą chleba. 6 Jezus rzekł do nich: «Uważajcie i strzeżcie się kwasu faryzeuszów i saduceuszów!» 7 Oni zaś rozprawiali między sobą i mówili: «Nie zabraliśmy chleba». 8 Jezus, poznawszy to, rzekł: «Ludzie małej wiary, czemu rozprawiacie między sobą o tym, że nie zabraliście chleba? 9 Czy jeszcze nie rozumiecie i nie pamiętacie owych pięciu chlebów na pięć tysięcy, i ile zebraliście koszów? 10 Ani owych siedmiu chlebów na cztery tysiące, i ile koszów zebraliście? 11 Jak to, nie rozumiecie, że nie o chlebie mówiłem wam, lecz: strzeżcie się kwasu faryzeuszów i saduceuszów?» 12 Wówczas pojęli, że mówił o wystrzeganiu się nie kwasu chlebowego, lecz nauki faryzeuszów i saduceuszów.
Wyznanie Piotra 16,13-20 Por. Mk 8,27-30; Łk 9,18-21. W relacji Marka nie ma obietnicy ustanowienia prymatu. Niewykluczone, że Marek opuścił te słowa na wyraźne życzenie Piotra, który nie chciał, by wypowiedziane były tak bardzo pochlebne o nim zdania, traktując być może ten dobrowolny akt pokory jako zadośćuczynienie za zaparcie się Mistrza.
13 Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: «Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego?» 14 A oni odpowiedzieli: «Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków» 16 ,14 Sam Herod sądził, że Jezus jest zmartwychwstałym Janem Chrzcicielem (14 ,2 ). Eliasz miał się znów pojawić na ziemi jako zwiastun przyjścia Mesjasza (Ml 3 ,23n [Wlg 4 ,5n ]). Jeremiasz – może ze względu na wielki szacunek, jakim Żydzi otaczali tego proroka potężnego, lecz jakże cierpiącego równocześnie.. 15 Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» 16 Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». 17 Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew 16 ,17 Tzn. nie doszedłeś do tej prawdy na drodze poznania tylko naturalnego., lecz Ojciec mój, który jest w niebie. 18 Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Opoka] i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne 16 ,18 „Opoka” – gra słow. Greckie Petros, petra; po aram. w obu wypadkach ten sam wyraz Kefa; „Kościół” – słowo gr. ekklesia oznacza zwołane zgromadzenie ludu, a także dom, w którym się zgromadzenie odbywa; „bramy piekielne” – wrogie potęgi świata podziemnego, uderzające w Opokę i w Kościół na niej założony. go nie przemogą. 19 I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie». 20 Wtedy surowo zabronił uczniom, aby nikomu nie mówili, że On jest Mesjaszem.
Pierwsza zapowiedź męki i zmartwychwstania 16,21nn Por. Mk 8,31nn; Łk 9,22.
21 Odtąd zaczął Jezus <Chrystus> wskazywać swoim uczniom na to, że musi udać się do Jerozolimy i wiele wycierpieć od starszych i arcykapłanów oraz uczonych w Piśmie; że będzie zabity i trzeciego dnia zmartwychwstanie. 22 A Piotr wziął Go na bok i począł robić Mu wyrzuty: «Panie, niech Cię Bóg broni! Nie przyjdzie to nigdy na Ciebie». 23 Lecz On odwrócił się i rzekł do Piotra: «Zejdź Mi z oczu 16 ,23 Dosł.: „Idź za Mną”, w czym niektórzy widzą aluzję do 4 ,19 ., szatanie! Jesteś Mi zawadą, bo nie myślisz po Bożemu, lecz po ludzku».
Warunki naśladowania Jezusa 16,24-28 Por. Mk 8,34 – 9,1; Łk 9,23-27.
24 Wtedy Jezus rzekł do swoich uczniów: «Jeśli ktoś chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój 16 ,24 Zob. 10 ,38 z przyp. i niech Mnie naśladuje. 25 Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je. 26 Cóż bowiem za korzyść odniesie człowiek, choćby cały świat zyskał, a na swej duszy szkodę poniósł? Albo co da człowiek w zamian za swoją duszę? 27 Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami swoimi i wtedy odda każdemu według jego postępowania. 16 ,27 Przy końcu świata.28 Zaprawdę, powiadam wam: Niektórzy z tych, co tu stoją, nie zaznają śmierci, aż ujrzą Syna Człowieczego przychodzącego w królestwie swoim» 16 ,28 Chodzi tu o duchowe przyjście Jezusa i rozwój Jego królestwa – Kościoła, który się zacznie z upadkiem Jerozolimy w roku 70 ..
















