Czytaj Biblię

Ewangelia wg św. Mateusza
Rozdział 11

Zmień rozdział
Wyszukaj

11

1 Gdy Jezus skończył dawać te wskazania dwunastu swoim uczniom, odszedł stamtąd, aby nauczać i głosić [Ewangelięs] w ich miastach.

Poselstwo Jana Chrzciciela 11,2-6 Jan, wyobrażając sobie Mesjasza jako tego, który dokona sądu nad grzesznikami, głosił orędzie nawrócenia (3,7-12). Spodziewano się również, iż Mesjasz ogłosi wolność uwięzionym; por. Łk 4,18. Tymczasem wieści docierające do uwięzionego Jana rysowały zupełnie inny obraz Mesjasza – stąd wątpliwości Poprzednika. Ostrzegając Jana przed zwątpieniem, Jezus zwraca się do wszystkich zgorszonych rozdźwiękiem między własnymi poglądami a rzeczywistością Jezusa, powołując się na mesjańskie proroctwa Księgi Izajasza.

2 Tymczasem Jan, skoro usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów 3 z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» 4 Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: 5 niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię 11 ,5  Iz 35 ,5n ; 61 ,1 ; por. Iz 26 ,19 .. 6 A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».

Świadectwo Jezusa o Janie 11,7-15 Por. Łk 7,24-30.

7 Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Coście wyszli obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? 8 Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą 11 ,8  Prawdopodobnie aluzja do Heroda.. 9 Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. 10 On jest tym, o którym napisano: Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę 11 ,10  Ml 3 ,1 .. 11 Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on. 12 A od czasu Jana Chrzciciela aż dotąd królestwo niebieskie doznaje gwałtu, a 11 ,11  Największy z proroków, Jan, należy do starej „ekonomii” zbawienia, stąd najmniejszy w królestwie nowym – mesjańskim – większy jest od niego. zdobywają je ludzie gwałtowni 11 ,12  Królestwo niebieskie nie zamyka się w ramach Starego Prawa, bo nie wchodzi się do niego tytułem dziedzictwa, lecz zdobywa się je osobistym wysiłkiem jako odpowiedzią na łaskę powołania; por. Łk 16 ,16 . Inni rozumieją: o przeszkodach ze strony prześladowców.. 13 Wszyscy bowiem Prorocy i Prawos prorokowali aż do Jana. 14 A jeśli chcecie uznać, to on jest Eliaszem, który ma przyjść. 15 Kto ma uszy, niechaj słucha!

Sąd Jezusa o współczesnych 11,16-19 Por. Łk 7,31-35. Jak dzieci grymaśne i uparte odrzucają każdą zabawę wesołą czy smutną, którą proponują rówieśnicy, tak uparci faryzeusze i pyszni uczeni odrzucają zaproszenie do królestwa mesjańskiego, niezależnie od tego, czy ono pochodzi od surowego Jana, czy od cichego i pokornego Jezusa.

16 Ale z kim mam porównać to pokolenie? Podobne jest do przesiadujących na rynku dzieci, które głośno przymawiają swym rówieśnikom: 17 „Przygrywaliśmy wam, a nie tańczyliście; biadaliśmy, a wyście nie zawodzili”. 18 Przyszedł bowiem Jan, nie jadł ani nie pił, a oni mówią: „Zły duch go opętał”. 19 Przyszedł Syn Człowieczy, je i pije, a oni mówią: „Oto żarłok i pijak, przyjaciel celnikóws i grzeszników”. A jednak mądrość usprawiedliwiona jest przez swe czyny 11 ,19  Są jednak ludzie, którzy zarówno w czynach Jana, jak i Jezusa uznają działanie mądrości Bożej. Łk 7 ,35  nazywa ich „dziećmi mądrości”.».

Biada nie pokutującym miastom 11,20-24 Por. Łk 10,13nn.

20 Wtedy począł czynić wyrzuty miastom, w których dokonało się najwięcej Jego cudów, że się nie nawróciłys. 21 «Biada tobie, Korozain 11 ,21  „Korozain” – gr. Chorazin, dziś ruiny Chirbet Keraze; „Betsaido” – por. Mk 6 ,45 ; 8 ,22 ; Łk 9 ,10 ; J 1 ,44 ; 12 ,21 , dziś ruiny Et-Tell; „w popiele” – przyoblekanie worów i posypywanie głów popiołem lub siedzenie na nim to praktyki pokutne znane z ST (Dn 9 ,3 ; Jon 3 ,5n ).! Biada tobie, Betsaido! Bo gdyby w Tyrzes i Sydonies działy się cuda, które u was się dokonały, już dawno w worzes i w popiele by się nawróciły. 22 Toteż powiadam wam: Tyrowi i Sydonowi lżej będzie w dzień sądu niż wam. 23 A ty, Kafarnaum 11 ,23  „Kafarnaum” – zob. 4 ,13 , dziś ruiny Tell Chum; „zejdziesz” – Iz 14 ,13 .15 ., czy aż do nieba masz być wyniesione? Aż do Otchłanis zejdziesz. Bo gdyby w Sodomie działy się cuda, które się w tobie dokonały, przetrwałaby aż do dnia dzisiejszego. 24 Toteż powiadam wam: Ziemi sodomskiej lżej będzie w dzień sądu niż tobie».

Objawienie Ojca i Syna 11,25nn Por. Łk 10,21n.

25 W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom 11 ,25  Tajemnica królestwa mesjańskiego zakryta jest przed faryzeuszami i uczonymi, a objawiona uczniom Jezusa, dobrze usposobionym do jej przyjęcia; zob. 13 ,11 .16 .. 26 Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie. 27 Wszystko przekazał Mi Ojciec mój. Nikt też nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić.

Wezwanie do utrudzonych

28 Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. 29 Weźcie na siebie moje jarzmo i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokornego serca, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. 30 Albowiem słodkie jest moje jarzmo, a moje brzemię lekkie».

Polecamy naszą księgarnię katolicką dobroci.pl