Odmiana w położeniu Żydów Tego dnia podarował król Aswerus królowej Esterze dom Hamana , dręczyciela Żydów , Mardocheusz zaś dostał się przed oblicze króla , ponieważ powiedziała Estera , kim on był dla niej . Król zaś zdjął swój sygnet , który zabrał Hamanowi , i dał go Mardocheuszowi . Estera zaś ustanowiła Mardocheusza zarządcą domu Hamana . I znowu Estera przemówiła do króla , i upadła do nóg jego , i płakała , i błagała go o łaskę , aby usunął złość Hamana , Agagity i zamiar jego skierowany przeciwko Żydom . A król wyciągnął do Estery złote berło : na co podniosła się Estera i stanęła przed królem , i rzekła : « Jeśli się to podoba królowi , jeśli darzy mnie życzliwością , i jeśli królowi to odpowiada , a ja jestem w jego oczach miła , niech zostanie napisane , aby wycofano listy , plan Hamana , syna Hammedaty , który napisał , aby wygubić Żydów mieszkających we wszystkich państwach króla . Bo jakże mogłabym patrzeć na zło , które spadnie na lud mój , i jak mogłabym patrzeć na zgubę mojego narodu ?» Wtedy rzekł król Aswerus do królowej Estery i do Żyda Mardocheusza : « Oto dałem Esterze dom Hamana , a jego powiesili na drzewie , ponieważ wyciągnął rękę na Żydów . Wy zaś , jeśli wam się wyda to słuszne , napiszcie w sprawie Żydów , w imieniu króla , i zapieczętujcie sygnetem , ponieważ pismo króla , napisane w imieniu króla i zapieczętowane sygnetem króla , jest nieodwołalne » . I zawołano pisarzy królewskich w tym czasie , w trzecim miesiącu , to jest miesiącu Siwan , w dniu dwudziestym trzecim , i napisano według tego wszystkiego , co rozkazał Mardocheusz , do Żydów i do satrapów , i do namiestników , i książąt państw , które [ rozciągają się ] od Indii aż do Etiopii , to jest do stu dwudziestu siedmiu państw , do poszczególnych państw ich pismem i do poszczególnych ludów w ich języku , i do Żydów ich pismem w ich języku . I napisał w imieniu króla Aswerusa pismo , i zapieczętował sygnetem króla , i posłał przez gońców , jadących na koniach , na wierzchowcach królewskich , na źrebcach ze stadniny królewskiej , że król pozwala Żydom , mieszkającym w poszczególnych miastach zgromadzić się i stanąć w obronie swego życia , aby mogli wytracić i wymordować , i wygubić wszystkich zbrojnych swoich wrogów wśród ludów i państw wraz z ich niemowlętami i kobietami , a także aby zabrali ich majętność w jednym dniu , we wszystkich państwach króla Aswerusa , dnia trzynastego miesiąca dwunastego , to jest miesiąca Adar . Dekret rehabilitujący Żydów Odpis tego dekretu , dotyczącego powyższych wypadków jest następujący : « Wielki król Artakserkses przesyła pozdrowienia stu dwudziestu siedmiu państwom od Indii aż do Etiopii , przełożonym krain i tym , którzy z nami są jednej myśli . Wielu z tych , którzy przez nadzwyczajną łaskawość dobroczyńców zostało podniesionych do niezwykłej godności , zapragnęło jeszcze czegoś większego . Usiłują nie tylko źle czynić naszym poddanym , na których szczęście nie mogą patrzeć , lecz przeciw swoim własnym dobroczyńcom knują zdradę . Nie tylko usuwają wdzięczność spomiędzy ludzi , lecz także rozzuchwaleni pochwałami tych , co nie znają dobra , mniemają , że ujdą karzącej sprawiedliwości wszystkowiedzącego Boga . Często też namowa przyjaciół , którym powierzono zarząd spraw , czyniąc tych , którzy sprawują władzę , odpowiedzialnymi za niewinną krew , wikła ich w niepowetowane klęski . W ten sposób kłamliwym rozumowaniem nikczemności oszukują szczerą życzliwość panujących . I możecie zauważyć - niekoniecznie w starożytnych kronikach , któreśmy ogłosili - lecz o wiele więcej patrząc na to , co jest przed stopami , ile zła dzieje się z powodu zepsucia ludzi niegodnie rządzących . Na przyszłość trzeba zwrócić uwagę na to , a w ten sposób sprawimy , że będzie królestwo nie zamącone , pełne pokoju dla wszystkich ludzi , a przy dokonywaniu zmian , narzucających się z oczywistością , rozsądzimy zawsze kierując się większą łagodnością . Tak to Haman , syn Hammedaty , [ Macedończyk ], co prawda , obcy pokrewieństwu perskiemu i bardzo daleki od naszej dobroci , znalazł u nas gościnę i spotkał się do tego stopnia z życzliwością , którą mieliśmy wobec całego ludu , że nazywali go ojcem naszym i oddawali mu wszyscy pokłon , bo osiągnął drugie miejsce przy tronie królewskim . Jednak nie ujarzmił żądzy wielkości , ale przemyśliwał nad tym , jak by nas pozbawić panowania i życia . Naszego zaś wybawcę i stałego dobroczyńcę Mardocheusza i Esterę , wspólniczkę bez skazy we władzy królewskiej , wraz z całym ich ludem starał się doprowadzić do zguby podstępnymi , dobrze przemyślanymi sposobami . Tak spodziewał się , przez ujarzmienie nas osamotnionych , przenieść panowanie z Persów na Macedończyków . My jednak stwierdzamy , że Żydzi wydani na zagładę przez tego trzykroć zbrodniczego człowieka nie są złoczyńcami , lecz rządzą się najbardziej sprawiedliwymi prawami , i że są synami najwyższego , żywego Boga , który dobrze kierując zarówno nami , jak też i naszymi przodkami , królestwo nasze najlepiej utwierdza . Dobrze więc zrobicie , jeśli nie będziecie zważać na listy nadesłane przez Hamana , syna Hammedaty , który za to , że się tego dopuścił , zawisł na drzewie u bram Suzy , z całym swym domem , albowiem wszechwładny Bóg bezzwłocznie wymierzył mu wyrok sprawiedliwy . A odpis tego listu wystawcie na widok publiczny , na każdym miejscu pozwalając Żydom jawnie posługiwać się ich własnymi prawami . Dopomóżcie im , aby tych , którzy ich napadną w chwili ucisku , mogli odeprzeć dnia trzynastego dwunastego miesiąca Adar , w tym samym dniu . Ten bowiem dzień wszechwładny Bóg , zamiast na zagładę ludu wybranego , przeznaczył na jego wesele . Przeto i wy w liczbie świąt waszych imiennie określonych obchodźcie ów pamiętny dzień z wszelkimi biesiadami - aby on i teraz , i potem był dla nas i dla życzliwych Persów pamiątką wybawienia , a dla spiskujących przeciw nam - przypomnieniem zguby . Wszelkie zaś miasto czy okręg , bez wyjątku , który by tego nie spełnił , będzie wydany w gniewie na pastwę włóczni i ognia i będzie uważany nie tylko za niedostępny dla ludzi , lecz także za najbardziej wrogi dla zwierząt i ptaków ». Odpis pisma został ogłoszony we wszystkich państwach z mocą prawa , aby było wiadomo wszystkim ludom , że Żydzi będą gotowi na ten dzień do pomsty nad nieprzyjaciółmi . Gońcy konni , gońcy królewscy , pędzili spiesząc się , przynaglani rozkazem króla , a dekret króla został ogłoszony na zamku w Suzie . Mardocheusz zaś wyszedł od króla w szacie królewskiej z fioletowej purpury i w białym odzieniu , w koronie złotej i wielkiej , w płaszczu bisiorowym i szkarłatnym , a miasto Suza cieszyło się i weseliło . Dla Żydów nastało światło i wesele , i radość , i sława . We wszystkich bez wyjątku państwach i w każdym mieście , w miejscu , dokąd dotarło słowo króla i jego dekret dla Żydów , była radość i wesele , uczty i dzień zabawy . Wielu spośród narodów państwa perskiego przechodziło na judaizm , ponieważ padł na nich strach przed Żydami .
Ponieważ autorytet króla nie pozwalał na cofnięcie pierwszego dekretu, wydano drugi (wiersz 11), pozwalający Żydom na walkę z ich przeciwnikami.
LXX ma: "pierwszego miesiąca tego roku", tj. 23 Nisan (kwiecień).
Inni tłum.: "z bronią w ręku".
Tekst dekretu wg gr.
odpowiada w Wlg Est 16,1-24.
Zob.
.
Późniejsza glosa. Aluzja do rywalizacji Persów z Macedończykami - od czasów Filipa - o władzę nad całym ówczesnym Wschodem.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga