SCHYŁEK KRÓLESTWA JUDY : EZECHIASZ , PROROK IZAJASZ I ASYRIA Ezechiasz królem Judy ( 728-688 ) W trzecim roku [ panowania ] Ozeasza , syna Eli , króla izraelskiego , Ezechiasz , syn Achaza , został królem judzkim . W chwili objęcia rządów miał dwadzieścia pięć lat i panował dwadzieścia dziewięć lat w Jerozolimie . Jego matce było na imię Abijja - córka Zachariasza . Czynił on to , co jest słuszne w oczach Pańskich , zupełnie tak jak jego przodek , Dawid . On to usunął wyżyny , potrzaskał stele , wyciął aszery i potłukł węża miedzianego , którego sporządził Mojżesz , ponieważ aż do tego czasu Izraelici składali mu ofiary kadzielne - nazywając go Nechusztan . W Panu , Bogu Izraela , pokładał nadzieję . I po nim nie było podobnego do niego między wszystkimi królami Judy , jak i między tymi , co żyli przed nim . Przylgnął do Pana - nie zerwał z Nim i przestrzegał Jego przykazań , które Pan zlecił Mojżeszowi . Toteż Pan był z nim . We wszystkim , co przedsiębrał , miał powodzenie . Zbuntował się on przeciwko królowi Asyrii i nie był mu poddany . To on pokonał Filistynów aż do Gazy i jej okolic , od wieży strażniczej aż do miasta warownego . Zajęcie Samarii i deportacja ( 721 ) W czwartym roku [ panowania ] króla Ezechiasza , który był siódmym rokiem Ozeasza , syna Eli , króla izraelskiego - wyruszył Salmanassar , król asyryjski , przeciw Samarii i oblegał ją . Zdobyto ją po upływie trzech lat . W szóstym roku [ panowania ] Ezechiasza , który jest dziewiątym rokiem [ panowania ] Ozeasza , króla izraelskiego , zdobyta została Samaria . Król asyryjski przesiedlił Izraelitów w niewolę do Asyrii i osiedlił ich w Chalach , nad Chabor , rzeką Gozanu , i w miastach Medów . [ Stało się tak ] dlatego , że nie słuchali głosu Pana , Boga swego , i przekroczyli Jego przymierze - wszystko , cokolwiek przykazał Mojżesz , sługa Pański . Nie słuchali tego ani nie spełniali . Najazd Sennacheryba W czternastym roku panowania króla Ezechiasza najechał Sennacheryb , król asyryjski , wszystkie warowne miasta judzkie i zdobył je . Wtedy Ezechiasz , król judzki , wysłał poselstwo do króla asyryjskiego do Lakisz ze słowami : « Zbłądziłem . Odstąp ode mnie ! Cokolwiek [ jako karę ] mi nałożysz , to poniosę ». Król asyryjski wymierzył Ezechiaszowi , królowi Judy , trzysta talentów srebra i trzydzieści talentów złota . I Ezechiasz dostarczył wszystkich pieniędzy , które znajdowały się w świątyni Pańskiej i w skarbcach pałacu królewskiego . W tym samym czasie Ezechiasz kazał oderwać obicia drzwi i futryn świątyni Pańskiej , które król judzki Ozjasz kazał obić metalem - i dał je królowi asyryjskiemu . Bluźniercza mowa rabsaka Z Lakisz król asyryjski posłał naczelnego dowódcę , przełożonego dworzan i rabsaka z licznym wojskiem do Jerozolimy , przeciw królowi Ezechiaszowi . Wyruszyli i przyszli do Jerozolimy , zatrzymali się przy kanale wyższej sadzawki na drodze Pola Folusznika i polecił zawołać króla . Wyszli do nich : zarządca pałacu Eliakim , syn Chilkiasza , pisarz Szebna i pełnomocnik Joach , syn Asafa . Wtedy rabsak odezwał się do nich : « Powiedzcie Ezechiaszowi : Tak mówi wielki król , król asyryjski : Cóż to za bezpieczeństwo , któremu zaufałeś ? Myślisz może , iż próżne słowa zdołają zastąpić radę i siłę do walki ? W kimże pokładasz ufność , że się przeciwko mnie zbuntowałeś ? Oto ty się opierasz na Egipcie , na tej nadłamanej lasce trzcinowej , która gdy się kto oprze na niej , wchodzi w dłoń i przebija ją . Takim jest faraon , król egipski , dla wszystkich , którzy na nim polegają . Jeśli mi powiecie : " W Panu , Bogu naszym , położyliśmy ufność ", to czyż On nie jest tym , którego wyżyny i ołtarze poznosił Ezechiasz , nakazując Judzie i Jerozolimie : Przed tym tylko ołtarzem w Jerozolimie , będziecie pokłon oddawać [ Bogu ]? Teraz więc , proszę , zrób zakład z panem moim , królem asyryjskim ! Dam ci dwa tysiące koni , jeżeli zdołasz wystawić do nich jeźdźców . Jak zmusisz do odwrotu namiestnika , jednego z najmniejszych sług pana mego ? Lecz ty zaufałeś Egiptowi , ze względu na rydwany i jazdę . A teraz czyż to ja wbrew woli Pańskiej wyruszyłem przeciwko temu miejscu , aby je pustoszyć ? Pan powiedział do mnie : " Wyrusz przeciwko temu krajowi i spustosz go !"» Eliakim , syn Chilkiasza , Szebna i Joach powiedzieli do rabsaka : « Mów , prosimy , do sług twoich po aramejsku , gdyż rozumiemy [ ten język ]; nie mów do nas po hebrajsku wobec słuchającego ludu , który jest na murach ». Lecz rabsak im odrzekł : « Czy do pana twego i do ciebie posłał mię pan mój , abym mówił te słowa ? Czy raczej do ludzi , którzy siedzą na murach [ skazani ] na jedzenie swego kału i picie swego moczu razem z wami ?» Stał więc rabsak i wołał donośnym głosem po hebrajsku tymi słowami : « Słuchajcie słów wielkiego króla , króla asyryjskiego ! Tak mówi król : Niech was nie zwodzi Ezechiasz , ponieważ nie potrafi was ocalić z mojej ręki , i niech was Ezechiasz nie ożywia nadzieją w Panu , zapewniając : Pan wybawi nas na pewno i nie wyda miasta tego w ręce króla asyryjskiego . Nie słuchajcie Ezechiasza , bo tak mówi król asyryjski : Zawrzyjcie ze mną pokój i mnie się poddajcie ! A będziecie jedli owoce ze swej winorośli i ze swego drzewa figowego , i będziecie pili wodę każdy ze swej cysterny , aż przyjdę zabrać was do kraju , który jest podobny do waszego - kraju zboża i moszczu , kraju chleba i winnic , kraju oliwy i miodu , abyście żyli , a nie umarli . Nie słuchajcie Ezechiasza , ponieważ oszukuje was , mówiąc : Wybawi nas Pan ! Czy naprawdę bogowie narodów zdołali wybawić każdy swój kraj z ręki króla asyryjskiego ? Gdzie są bogowie Chamatu i Arpadu , gdzie bogowie Sefarwaim , [ Heny i Iwwy ? Gdzie są bogowie Samarii ?] Czy wybawili Samarię z mojej ręki ? Którzy spośród wszystkich bogów tych krajów wybawili swe kraje z mojej ręki , żeby miał Pan wybawić z mojej ręki Jerozolimę ?» Lud milczał i nie odpowiedział mu ani słowa , bo taki był rozkaz królewski : « Nie odpowiadajcie mu !» Z rozdartymi więc szatami przyszli do króla zarządca pałacu Eliakim , syn Chilkiasza , pisarz Szebna i syn Asafa , pełnomocnik Joach , i oznajmili mu wypowiedź rabsaka .
Hebr.: Chizqijjah.
Popr. wg
.
Por.
;
. Nazwa nawiązuje do "węża" (nachasz) i miedzi" (nechoszet).
Był to Sargon II (zob. przypis do
).
Hebr.: Sancherib, asyr.: Sin-achche-erib.
Tłum. przybliżone. Hebr. ma mylnie: "Ezechiasz".
Tekst powtórzony z nieznacznymi zmianami w
. Rabsak jest tytułem "wielkiego podczaszego". Zob. przypis do
Dodano za częścią rkp LXX.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga