IZRAEL A USPRAWIEDLIWIENIE Z WIARY Apostoł współczuje Izraelowi Prawdę mówię w Chrystusie , nie kłamię , potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym , że w sercu swoim odczuwam wielki smutek i nieprzerwany ból . Wolałbym bowiem sam być pod klątwą [ odłączony ] od Chrystusa dla [ zbawienia ] braci moich , którzy według ciała są moimi rodakami . Są to Izraelici , do których należą przybrane synostwo i chwała , przymierza i nadanie Prawa , pełnienie służby Bożej i obietnice . Do nich należą praojcowie , z nich również jest Chrystus według ciała , który jest ponad wszystkim , Bóg błogosławiony na wieki . Amen . O łasce rozstrzyga wybór Boży : Jakub i Ezaw Nie znaczy to jednak wcale , że słowo Boże zawiodło . Nie wszyscy bowiem , którzy pochodzą od Izraela , są Izraelem , i nie wszyscy , przez to , że są potomstwem Abrahama , stają się jego dziećmi , lecz w Izaaku uznane będzie twoje potomstwo , to znaczy : nie synowie co do ciała są dziećmi Bożymi , lecz synowie obietnicy są uznani za potomstwo . Albowiem to jest słowo obietnicy : Przyjdę o tym samym czasie , a Sara będzie miała syna . Ale nie tylko ona - bo także i Rebeka , która poczęła [ bliźnięta ] z jednego [ zbliżenia ] z ojcem naszym Izaakiem . Bo gdy one jeszcze się nie urodziły ani nic dobrego czy złego nie uczyniły - aby niewzruszone pozostało postanowienie Boże , powzięte na zasadzie wolnego wyboru , zależne nie od uczynków , ale od woli powołującego - powiedziano jej : starszy będzie służyć młodszemu , jak jest napisane : Jakuba umiłowałem , a Ezawa miałem w nienawiści . Cóż na to powiemy ? Czyżby Bóg był niesprawiedliwy ? Żadną miarą ! Przecież On mówi do Mojżesza : Ja wyświadczam łaskę , komu chcę , i miłosierdzie , nad kim się lituję . [ Wybranie ] więc nie zależy od tego , kto go chce lub o nie się ubiega , ale od Boga , który okazuje miłosierdzie . Albowiem mówi Pismo do faraona : Po to właśnie cię wzbudziłem , aby okazać na tobie moją potęgę i żeby rozsławiło się moje imię po całej ziemi . A zatem komu chce , okazuje miłosierdzie , a kogo chce , czyni zatwardziałym . Powiesz mi na to : Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty ? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić ? Człowiecze ! Kimże ty jesteś , byś mógł się spierać z Bogiem ? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego , kto je ulepił : « Dlaczego mnie takim uczyniłeś ?» Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego , drugiego zaś na użytek niezaszczytny ? Jeżeli więc Bóg , chcąc okazać swój gniew i dać poznać swoją potęgę , znosił z wielką cierpliwością naczynia [ zasługujące ] na gniew , gotowe na zagładę , i żeby dać poznać bogactwo swojej chwały względem naczyń [ objętych ] zmiłowaniem , które już wprzód przygotował ku chwale , względem nas , których powołał nie tylko spośród Żydów , ale i spośród pogan ...? Mówi o tym u Ozeasza : Nazwę " lud nie mój " - ludem moim , i " nie umiłowaną " - umiłowaną . I stanie się : w miejscu , gdzie im powiedziano : « Wy nie jesteście ludem moim », tam nazywać ich będą synami Boga żywego . O Izraelu zaś głosi Izajasz : Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski , tylko Reszta będzie zbawiona . Bo Pan wypełni na ziemi swoje słowo skutecznie i bez zwłoki . Jak to też Izajasz przepowiedział : Gdyby Pan Zastępów nie zostawił nam potomstwa , stalibyśmy się jak Sodoma i bylibyśmy podobni do Gomory . IZRAEL PONOSI WINĘ ZA SWOJE ODRZUCENIE Błędne ujęcie sprawiedliwości Cóż więc powiemy ? To , że poganie nie zabiegając o usprawiedliwienie , osiągnęli usprawiedliwienie , mianowicie usprawiedliwienie z wiary , a Izrael , który zabiegał o Prawo usprawiedliwiające , do celu Prawa nie doszedł . Dlaczego ? Ponieważ zabiegał o usprawiedliwienie nie z wiary , lecz - jakby to było możliwe - z uczynków . Potknęli się o kamień obrazy , jak jest napisane : Oto kładę na Syjonie kamień obrazy i skałę zgorszenia , a kto wierzy w niego , nie będzie zawstydzony .
Określenie paradoksalne, wskazujące na bezgraniczną życzliwość Apostoła dla Żydów. Por. Cherem.
.
Udział w obietnicach będą mieć zatem nie cieleśni, ale duchowi potomkowie Abrahama, tzn. naśladujący jego wiarę.
(zob. przypis).
To znaczy dopuszcza zatwardziałość, jako postawę dobrowolnie obraną.
;
Wiersz ten jest zdaniem niedokończonym; z kontekstu wynika, że opuszczony człon zdania wyraża myśl: Bóg nie jest niesprawiedliwy.
; por. 19 [-]
].
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga