Odrzucenie Izraela jest częściowe i czasowe Pytam więc : Czyż Bóg odrzucił lud swój ? Żadną miarą ! I ja przecież jestem Izraelitą , potomkiem Abrahama , z pokolenia Beniamina . Nie odrzucił Bóg swego ludu , który wybrał przed wiekami . Czyż nie wiecie , co mówi Pismo o Eliaszu , jak uskarża się on przed Bogiem na Izraela ? Panie , proroków Twoich pozabijali , ołtarze Twoje powywracali . Ja sam tylko pozostałem , a oni na życie moje czyhają . Lecz co mu głosi odpowiedź Boża ? Pozostawiłem sobie siedem tysięcy mężów , którzy nie zgięli kolan przed Baalem . Tak przeto i w obecnym czasie ostała się tylko Reszta wybrana przez łaskę . Jeżeli zaś dzięki łasce , to już nie ze względu na uczynki , bo inaczej łaska nie byłaby już łaską . Cóż zatem ? Izrael nie osiągnął tego , czego skwapliwie szukał ; osiągnęli jednak wybrani . Inni zaś pogrążyli się w zatwardziałości , jak jest napisane : Dał im Bóg ducha odurzenia ; takie oczy , by nie mogli widzieć , i takie uszy , by nie mogli słyszeć aż po dzień dzisiejszy . A Dawid powiada : Niech stół ich stanie się sidłem , pułapką , kamieniem potknięcia i odpłatą ! Niech oczy ich się zaćmią , by nie mogli widzieć , a grzbiet ich trzymaj zawsze pochylony ! Przyczyny czasowego odrzucenia Pytam jednak : Czy aż tak się potknęli , że całkiem upadli ? Żadną miarą ! Ale przez ich przestępstwo zbawienie przypadło w udziale poganom , by ich pobudzić do współzawodnictwa . Jeżeli zaś ich upadek przyniósł bogactwo światu , a ich pomniejszenie - wzbogacenie poganom , to o ileż więcej przyniesie ich zebranie się w całości ! Do was zaś , pogan , mówię : będąc apostołem pogan , przez cały czas chlubię się posługiwaniem swoim w tej nadziei , że może pobudzę do współzawodnictwa swoich rodaków i przynajmniej niektórych z nich doprowadzę do zbawienia . Bo jeżeli ich odrzucenie przyniosło światu pojednanie , to czymże będzie ich przyjęcie , jeżeli nie powstaniem ze śmierci do życia ? Jeżeli bowiem zaczyn jest święty , to i ciasto ; jeżeli korzeń jest święty , to i gałęzie . Jeżeli zaś niektóre gałęzie zostały odcięte , a na ich miejsce zostałeś wszczepiony ty , który byłeś dziczką oliwną , i razem [ z innymi gałęziami ] z tym samym korzeniem złączony na równi z nimi czerpałeś soki oliwne , to nie wynoś się ponad te gałęzie . A jeżeli się wynosisz , [ pamiętaj , że ] nie ty podtrzymujesz korzeń , ale korzeń ciebie . Powiesz może : Gałęzie odcięto , abym ja mógł być wszczepiony Słusznie . Odcięto je na skutek ich niewiary , ty zaś trzymasz się dzięki wierze . Przeto się nie pysznij , ale trwaj w bojaźni ! Jeżeli bowiem nie oszczędził Bóg gałęzi naturalnych , może też nie oszczędzić i ciebie . Przyjrzyj się więc dobroci i surowości Bożej . Surowość [ okazuje się ] wobec tych , co upadli , a dobroć Boża wobec ciebie , jeśli tylko wytrwasz w [ kręgu ] tej dobroci ; w przeciwnym razie i ty będziesz wycięty . A i oni , jeżeli nie będą trwać w niewierze , zostaną wszczepieni . Bo Bóg ma moc wszczepić ich ponownie . Albowiem jeżeli ty zostałeś odcięty od naturalnej dla ciebie dziczki oliwnej i przeciw naturze wszczepiony zostałeś w oliwkę szlachetną , o ileż łatwiej mogą być wszczepieni w swoją własną oliwkę ci , którzy do niej należą z natury . Całkowite nawrócenie Izraela Nie chcę jednak , bracia , pozostawiać was w nieświadomości co do tej tajemnicy - byście o sobie nie mieli zbyt wysokiego mniemania - że zatwardziałość dotknęła tylko część Izraela aż do czasu , gdy wejdzie [ do Kościoła ] pełnia pogan . I tak cały Izrael będzie zbawiony , jak to jest napisane : Przyjdzie z Syjonu wybawiciel , odwróci nieprawości od Jakuba . I to będzie moje z nimi przymierze , gdy zgładzę ich grzechy . Co prawdą - gdy chodzi o Ewangelię - są oni nieprzyjaciółmi [ Boga ] ze względu na wasze dobro ; gdy jednak chodzi o wybranie , są oni - ze względu na przodków - przedmiotem miłości . Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne . Podobnie bowiem jak wy niegdyś byliście nieposłuszni Bogu , teraz zaś z powodu ich nieposłuszeństwa dostąpiliście miłosierdzia , tak i oni stali się teraz nieposłuszni z powodu okazanego wam miłosierdzia , aby i sami [ w czasie obecnym ] mogli dostąpić miłosierdzia . Albowiem Bóg poddał wszystkich nieposłuszeństwu , aby wszystkim okazać swe miłosierdzie . O głębokości bogactw , mądrości i wiedzy Boga ! Jakże niezbadane są Jego wyroki i nie do wyśledzenia Jego drogi ! Kto bowiem poznał myśl Pana , albo kto był Jego doradcą ? Lub kto Go pierwszy obdarował , aby nawzajem otrzymać odpłatę ? Albowiem z Niego i przez Niego , i dla Niego [ jest ] wszystko . Jemu chwała na wieki ! Amen .
Wybranie św. Pawła (i innych Żydów nawróconych) jest dowodem, że Bóg całkowicie Izraela nie odrzucił.
.
;
Dosł.: "pierwociny" - zob.
Nie licząc się z rzeczywistością użytego porównania (w naturze szlachetnym szczepem udoskonala się dziki pień, a nie odwrotnie), obrazami wziętymi z czynności szczepienia wyjaśnia św. Paweł stosunek Żydów i pogan do nowego ładu w Chrystusie: gdy Żydzi z przysługującego im prawa pierwszeństwa nie skorzystali, ich miejsce zajęli poganie, nie niwecząc jednak pozostającego w mocy ich przywileju (
).
Słowa te zachodzą w dwóch czołowych rkp gr. i Wlg. Oznaczają zaś okres mesjański, trwający od przyjścia Chrystusa do końca świata.
Dosł.: "zamknął"; por.
Część dogmatyczną listu poświęconą tajemnicy zbawienia kończy Apostoł hymnem na cześć niedościgłej mądrości Boga, przejawiającej się w zbawczym planie (por. 10-19 [-]
]). Język hymnu przypomina określenia znane z apokaliptyki judaistycznej.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga