UWOLNIENIE OD PRAWA Na wzór zależności małżeńskiej Czyż nie jest wam wiadomo , bracia - mówię przecież do tych , co Prawo znają - że Prawo ma moc nad człowiekiem , dopóki on żyje ? Podobnie też i kobieta zamężna , na mocy Prawa , związana jest ze swoim mężem , jak długo on żyje . Gdy jednak mąż umrze , traci nad nią moc prawo męża . Dlatego to uchodzić będzie za cudzołożną , jeśli za życia swego męża współżyje z innym mężczyzną . Jeśli jednak umrze jej mąż , wolna jest od tego prawa , tak iż nie jest cudzołożną , współżyjąc z innym mężczyzną . Tak i wy , bracia moi , dzięki ciału Chrystusa umarliście dla Prawa , by złączyć się z innym - z Tym , który powstał z martwych , byśmy zaczęli przynosić owoc Bogu . Jak długo bowiem wiedliśmy życie cielesne , grzeszne namiętności [ pobudzane ] przez Prawo działały w naszych członkach , by owoc przynosić śmierci . Teraz zaś straciło moc nad nami Prawo , gdy umarliśmy temu , co trzymało nas w jarzmie , tak , że możemy pełnić służbę w nowym duchu , a nie według przestarzałej litery . Prawo stało się sposobnością do grzechu Cóż więc powiemy ? Czy Prawo jest grzechem ? Żadną miarą ! Ale jedynie przez Prawo zdobyłem znajomość grzechu . Nie wiedziałbym bowiem , co to jest pożądanie , gdyby Prawo nie mówiło : Nie pożądaj ! Z przykazania tego czerpiąc podnietę , grzech wzbudził we mnie wszelakie pożądanie . Bo gdy nie ma Prawa , grzech jest w stanie śmierci . Kiedyś i ja prowadziłem życie bez Prawa . Gdy jednak zjawiło się przykazanie - grzech ożył , ja zaś umarłem . I przekonałem się , że przykazanie , które miało prowadzić do życia , zawiodło mnie ku śmierci . Albowiem grzech , czerpiąc podnietę z przykazania , uwiódł mnie i przez nie zadał mi śmierć . Prawo samo jest bezsprzecznie święte ; święte , sprawiedliwe i dobre jest też przykazanie . A więc to , co dobre , stało się dla mnie przyczyną śmierci ? Żadną miarą ! Ale to właśnie grzech , by okazać się grzechem , przez to , co dobre , sprowadził na mnie śmierć , aby przez związek z przykazaniem grzech ujawnił nadmierną swą grzeszność . Skłonności upadłej natury Wiemy przecież , że Prawo jest duchowe . A ja jestem cielesny , zaprzedany w niewolę grzechu . Nie rozumiem bowiem tego , co czynię , bo nie czynię tego , co chcę , ale to , czego nienawidzę - to właśnie czynię . Jeżeli zaś czynię to , czego nie chcę , to tym samym przyznaję Prawu , że jest dobre . A zatem już nie ja to czynię , ale mieszkający we mnie grzech . Jestem bowiem świadom , że we mnie , to jest w moim ciele , nie mieszka dobro ; bo łatwo przychodzi mi chcieć tego , co dobre , ale wykonać - nie . Nie czynię bowiem dobra , którego chcę , ale czynię to zło , którego nie chcę . Jeżeli zaś czynię to , czego nie chcę , już nie ja to czynię , ale grzech , który we mnie mieszka . A zatem stwierdzam w sobie to prawo , że gdy chcę czynić dobro , narzuca mi się zło . Albowiem wewnętrzny człowiek [ we mnie ] ma upodobanie zgodne z Prawem Bożym . W członkach zaś moich spostrzegam prawo inne , które toczy walkę z prawem mojego umysłu i podbija mnie w niewolę pod prawo grzechu mieszkającego w moich członkach . Nieszczęsny ja człowiek ! Któż mnie wyzwoli z ciała , [ co wiedzie ku ] tej śmierci ? Dzięki niech będą Bogu przez Jezusa Chrystusa , Pana naszego ! Tak więc umysłem służę Prawu Bożemu , ciałem zaś - prawu grzechu .
W urywku tym "ja" streszcza doświadczenia każdego człowieka jako potomka Adama. W dramacie tym występują nadto trzy uosobienia: Grzech, Prawo i Śmierć.
;
.
Św. Paweł nie mówi tu wyraźnie, że rozterkę tę leczy łaska (jak ma Wlg), zwraca tylko uwagę na to, że wszystkiemu zaradzi Bóg, któremu za wszystko trzeba dziękować.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga