O gdybyś był moim bratem , który ssał pierś mojej matki , spotkawszy na ulicy , ucałowałabym cię , i nikt by mną nie mógł pogardzić . Powiodłabym cię i wprowadziła w dom matki mej , która mię wychowała ; napoiłabym cię winem korzennym , moszczem z granatów . Lewa jego ręka pod głową moją , a prawica jego obejmuje mnie . OBLUBIENIEC : Zaklinam was , córki jerozolimskie , ( . . . . . . . . . . . ) na cóż budzić ze snu , na cóż rozbudzać umiłowaną , póki nie zechce sama ? PIEŚŃ SZÓSTA CHÓR : Kim jest ta , co się wyłania z pustyni , wsparta na oblubieńcu swoim ? OBLUBIENIEC : Pod jabłonią obudziłem cię ; tam poczęła cię matka twoja , tam poczęła cię ta , co cię zrodziła . OBLUBIENICA : Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu , jak pieczęć na twoim ramieniu , bo jak śmierć potężna jest miłość , a zazdrość jej nieprzejednana jak Szeol , żar jej to żar ognia , płomień Pański . Wody wielkie nie zdołają ugasić miłości , nie zatopią jej rzeki . Jeśliby kto oddał za miłość całe bogactwo swego domu , pogardzą nim tylko . BRACIA : Siostrzyczkę małą mamy , piersi jeszcze nie ma . Cóż zrobimy z siostrą naszą , gdy zaczną mówić o niej ? Jeśli murem jest , uwieńczymy ją gzymsem ze srebra ; jeśli bramą jest , wyłożymy ją deskami z cedru . OBLUBIENICA : Murem jestem ja , a piersi me są basztami , odkąd stałam się w oczach jego jako ta , która znalazła pokój . BRACIA : Salomon miał winnicę w Baal-Hamon ; oddał ją dzierżawcom . Za owoc jej płacić miał każdy tysiąc syklów srebra . OBLUBIENIEC : Oto przede mną winnica moja , moja własna : tysiąc syklów tobie , Salomonie , a dwieście stróżom jej owocu . O ty , która mieszkasz w ogrodach , - druhowie nasłuchują twego głosu - o daj mi go usłyszeć ! OBLUBIENICA : Biegnij , miły mój , bądź podobny do gazeli lub do młodego jelenia na górach [ wśród ] balsamowych drzew !
Inni. Wlg: "tam mnie będziesz uczył".
Por.
;
. Prawdopodobnie brak stychu 4b, odpowiadającego 2,7b.
PIEŚŃ SZÓSTA (
) - interpretacja alegoryczna - Izrael: Nowy obraz powrotu z niewoli (
). Izrael z natury był narodem lichym i lekceważonym przez inne narody (
). Jedynie z powodu Jahwe je przewyższał (
). On to rewindykuje swe wyłączne prawa przeciw władcom Babilonu (
). Wprowadzenie do Palestyny (
). Kościół: Obraz zbawienia przez Chrystusa (
); por.
. Wiersz 8,5ab liturgia stosuje do Wniebowzięcia. Miłość doskonała (
). Chrystus płaci wysoką cenę za ludzkość (
; por.
). Zgoda Oblubienicy wobec całego stworzenia na uprowadzenie przez Oblubieńca-Chrystusa w "krainę górską", czyli do nieba, z którego przyszedł (
). To zakończenie duże analogie z zakończeniem Ap. Bieg historii świata dąży ostatecznie do tego spotkania dwojga "JEDYNYCH" i cały najgłębszy sens dziejów jest w tym.
. Do stychu 5a Wlg dodaje: "opływająca w rozkosze".
Hymn o miłości, który można postawić obok dwu hymnów o miłości w NT.
odpowiada
i mówi o niepokonanej sile miłości, zaś
, o nieporównywalnej z niczym wartości miłości.
"Pieczęć" noszono na sznurku umocowanym na szyi lub ramieniu; uważano ją za alter ego. Por.
; "płomień Pański", forma hebr. superlatywu, znaczy tyle co płomień ogromnej mocy. Nie możemy uważać tego za wzmiankę o Bogu w Pnp.
Wlg: "wzgardzi nią jako nicością".
Kupno Oblubienicy, zgodnie ze zwyczajem (zob.
), przedstawione jest w dwóch alegoriach: jako zdobywanie miasta (
) i jako kupno winnicy (
). Główną rolę odgrywają tu bracia Oblubienicy, którzy sprawują nad nią opiekę (
). Bracia podwyższają cenę (
). Oblubieniec wszystko płaci z nadwyżką (
). Urywek
niektórzy uważają za dodatek późniejszy.
Tzn. gdy będzie dojrzała do małżeństwa.
Podwyższanie ceny przez braci sprzedających alegorycznie przedstawione jest jako umacnianie i ozdabianie miasta.
Oblubienica protestuje przeciwko zarzutowi niedojrzałości (
). Ona jest miastem, które już otworzyło swe bramy (por.
) Oblubieńcowi i stąd czerpie swą warowność niezdobytą: dziewiczą czystość.
Może symboliczna nazwa Jerozolimy albo Palestyny?
Suma wygórowana (por.
), symbol krwi Chrystusa.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga