W Tesalonice Przeszli przez Amfipolis i Apolonię i przybyli do Tesaloniki , gdzie Żydzie mieli synagogę . Paweł według swego zwyczaju wszedł do nich i przez trzy szabaty rozprawiał z nimi . Na podstawie Pisma wyjaśniał i nauczał : « Mesjasz musiał cierpieć i zmartwychwstać . Jezus , którego wam głoszę , jest tym Mesjaszem ». Niektórzy z nich , a także pokaźna liczba pobożnych Greków i niemało znamienitych kobiet uwierzyło i przyłączyło się do Pawła i Sylasa . Wtedy zazdrośni Żydzi , dobrawszy sobie jakieś szumowiny z rynku , wywołali tłumne zbiegowisko , podburzyli miasto , naszli dom Jazona i szukali ich , aby stawić przed ludem . Nie znaleźli ich jednak . Wlekli więc Jazona i niektórych braci przed politarchów , krzycząc : « Ludzie , którzy podburzają cały świat , przyszli też tutaj , a Jazon ich przyjął . Oni wszyscy występują przeciwko rozkazom Cezara , głosząc , że jest inny król , Jezus » . Podburzyli tłum i politarchów , którzy tego słuchali , ale po wzięciu poręki od Jazona i innych , zwolnili ich . W Berei Natychmiast w nocy bracia wysłali Pawła i Sylasa do Berei . Kiedy tam przybyli , poszli do synagogi Żydów . Ci byli szlachetniejsi od Tesaloniczan , przyjęli naukę z całą gorliwością i codziennie badali Pisma , czy istotnie tak jest . Wielu też z nich uwierzyło , a także [ wiele ] wpływowych Greczynek i niemało mężczyzn . Gdy Żydzi z Tesaloniki dowiedzieli się , że również w Berei Paweł głosi słowo Boże , przyszli tam , podburzając tłumy i wzniecając rozruchy . Wtedy bracia natychmiast wysłali Pawła , aby szedł aż ku morzu . Sylas i Tymoteusz pozostali tam . Ci , którzy towarzyszyli Pawłowi , zaprowadzili go aż do Aten i powrócili otrzymawszy polecenie dla Sylasa i Tymoteusza , aby czym prędzej przyszli do niego . W Atenach . Mowa na Areopagu Czekając na nich w Atenach , Paweł burzył się wewnętrznie na widok miasta pełnego bożków . Rozprawiał też w synagodze z Żydami i z " bojącymi się Boga " i codziennie na agorze z tymi , których tam spotykał . Niektórzy z filozofów epikurejskich i stoickich rozmawiali z nim : « Cóż chce powiedzieć ten nowinkarz » - mówili jedni , a drudzy : - « Zdaje się , że jest zwiastunem nowych bogów » - bo głosił Jezusa i zmartwychwstanie . Zabrali go i zaprowadzili na Areopag , i zapytali : « Czy moglibyśmy się dowiedzieć , jaką to nową naukę głosisz ? Bo jakieś nowe rzeczy wkładasz nam do głowy . Chcielibyśmy więc dowiedzieć się , o co właściwie chodzi ». A wszyscy Ateńczycy i mieszkający tam przybysze poświęcają czas jedynie albo mówieniu o czymś , albo wysłuchiwaniu czegoś nowego . « Mężowie ateńscy - przemówił Paweł stanąwszy w środku Areopagu widzę , że jesteście pod każdym względem bardzo religijni . Przechodząc bowiem i oglądając wasze świętości jedną po drugiej , znalazłem też ołtarz z napisem : " Nieznanemu Bogu " . Ja wam głoszę to , co czcicie , nie znając . Bóg , który stworzył świat i wszystko na nim , On , który jest Panem nieba i ziemi , nie mieszka w świątyniach zbudowanych ręką ludzką i nie odbiera posługi z rąk ludzkich , jak gdyby czegoś potrzebował , bo sam daje wszystkim życie i oddech , i wszystko . On z jednego [ człowieka ] wyprowadził cały rodzaj ludzki , aby zamieszkiwał całą powierzchnię ziemi . Określił właściwie czasy i granice ich zamieszkania , aby szukali Boga , czy nie znajdą Go niejako po omacku . Bo w rzeczywistości jest On niedaleko od każdego z nas . Bo w Nim żyjemy , poruszamy się i jesteśmy , jak też powiedzieli niektórzy z waszych poetów : " Jesteśmy bowiem z Jego rodu " . Będąc więc z rodu Bożego , nie powinniśmy sądzić , że Bóstwo jest podobne do złota albo do srebra , albo do kamienia , wytworu rąk i myśli człowieka . Nie zważając na czasy nieświadomości , wzywa Bóg teraz wszędzie i wszystkich ludzi do nawrócenia , dlatego że wyznaczył dzień , w którym sprawiedliwie będzie sądzić świat przez Człowieka , którego na to przeznaczył , po uwierzytelnieniu Go wobec wszystkich przez wskrzeszenie Go z martwych ». Gdy usłyszeli o zmartwychwstaniu , jedni się wyśmiewali , a inni powiedzieli : « Posłuchamy cię o tym innym razem » . Tak Paweł ich opuścił . Niektórzy jednak przyłączyli się do niego i uwierzyli . Wśród nich Dionizy Areopagita i kobieta imieniem Damaris , a z nimi inni .
Amfipolis - miasto przy ujściu Strymonu do morza; miasto Apolonia leżało 46 km od Amfipolis, a Tesalonika to stolica prowincji Macedonii.
Tytuł urzędników w Tesalonice, potwierdzony przez inskrypcje znalezione w tym mieście.
Por.
;
.
Relacja skrócona i uproszczona. Wg
Paweł będąc jeszcze w Atenach, otrzymał złe wieści z Macedonii i dlatego posłał do Tesaloniki Tymoteusza, który - spełniwszy misję tesalonicką - wrócił już z Sylasem, lecz nie do Aten, tylko do Koryntu, gdzie przybył wcześniej Paweł (
).
Berea w Macedonii leżała na uboczu, z daleka od wielkiej drogi handlowej.
"Bojącym się Boga" - zob. przypis do
; "na agorze" - był to rynek stanowiący zarazem miejsce zebrań publicznych.
"Epikurejskich i stoickich" - dwie najżywotniejsze wówczas szkoły filozoficzne, dwie odmiany starożytnego materializmu; "nowinkarz" - termin spermologos jest trudny do oddania w języku polskim; dosł.: "zbieracz ziaren"; "zmartwychwstanie" - rzeczownik gr. anastasis sugerował imię żeńskiego bóstwa.
Wzgórze w pobliżu Akropolu, potem najwyższy trybunał ateński, który na nim odbywał swe posiedzenia.
Dosł.: "do uszu".
Por. 13n [-]
];
"Bardzo religijni" - nie wykluczony jest również sens ujemny tego wyrażenia: zabobonni.
Poganie w obawie, by się nie narazić jakiemuś nawet nie znanemu im bóstwu, budowali ołtarze także "nieznanym bogom". Fakt ten nadawał się doskonale do wykorzystania w przemówieniu Pawła. Wszystko, co powie Apostoł na temat Boga podczas tego wystąpienia, będzie miało charakter obrony wiary w jednego Boga.
Jest to tekst z hymnu Kleantesa do Zeusa oraz z poematu Aratosa z Soloi w Cylicji.
Grekom, którzy uważali ciało za więzienie duszy, trudno było przyjąć tę prawdę (por.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga