Wyprawa Lizjasza A w bardzo krótkim czasie potem Lizjasz , opiekun króla , krewny i wielkorządca , głęboko dotknięty tym , co się stało , zebrał około osiemdziesięciu tysięcy [ ludzi ] i razem z całą konnicą wyruszył przeciwko Żydom w przekonaniu , że miasto uczyni osiedlem Greków , ze świątyni zaś będzie pobierał podatki jak z innych świątyń pogańskich , a każdego roku będzie sprzedawał godność arcykapłańską . Nie zwracał on najmniejszej uwagi na Bożą potęgę , pokładał nadzieję tylko w dziesiątkach tysięcy pieszych i w tysiącach jazdy , a także w osiemdziesięciu słoniach . Wszedłszy do Judei przybliżył się do Bet-Sur , miejsca umocnionego , które leży mniej więcej o pięć schojnów od Jerozolimy . Silnie na nie uderzył . Kiedy zaś żołnierze Machabeusza dowiedzieli się , że [ Lizjasz ] oblega twierdzę , błagali Pana , wśród wzdychania i łez , łącząc się z tłumami , aby na ratunek Izraelowi wysłał dobrego anioła . Pierwszy zaś sam Machabeusz pochwycił za broń i zachęcił innych , aby razem z nim narazili się na niebezpieczeństwo i pomogli braciom . Kiedy zaś oni razem podnieśli się pełni zapału , ale jeszcze byli w Jerozolimie , ukazał się przewodzący im jeździec w białych szatach i w złotej zbroi , wywijający włócznią . Wszyscy więc razem błogosławili miłosiernego Boga , a dusze ich tak były pełne ufności , że nie tylko w ludzi , ale w najdziksze zwierzęta i w żelazne mury gotowi byli godzić . Wyruszyli więc w szyku bojowym , mając z nieba sprzymierzeńca , gdyż Pan się nad nimi zmiłował . Jak lwy rzucili się na nieprzyjaciół i powalili z nich na ziemię jedenaście tysięcy , jezdnych tysiąc sześćset , wszystkich zaś innych zmusili do ucieczki . Większość z nich stanowili ranni , którzy porzuciwszy broń ratowali się ucieczką . Sam tylko Lizjasz uratował się dzięki haniebnej ucieczce . Nie był on jednak pozbawiony rozumu , a rozważając klęskę , którą poniósł , doszedł do przekonania , że Hebrajczycy niezwyciężeni są dlatego , że potężny Bóg jest ich sprzymierzeńcem . Posłał więc , prośbę o pokój za cenę wszelkich sprawiedliwych warunków . Obiecał też , że nawet króla do tego doprowadzi , iż będzie ich przyjacielem . Zgodził się więc Machabeusz na wszystko , o co Lizjasz prosił , mając na uwadze powszechne dobro . Na wszystko bowiem , co Machabeusz wręczył Lizjaszowi na piśmie w sprawie Żydów , król się zgodził . List , który był napisany do Żydów przez Lizjasza , miał taką treść : « Lizjasz ludowi żydowskiemu - pozdrowienie . Jan i Absalom , posłowie wasi , wręczyli mi niżej przytoczone pismo i zażądali postanowienia co do spraw w nim zawartych . Oznajmiłem więc królowi to wszystko , co było trzeba , a on zgodził się na to , co było możliwe . Jeżeli więc będziecie trwali w przychylnym usposobieniu wobec rządów , jestem gotów i na przyszłość współdziałać dla waszego dobra . Co zaś do spraw szczegółowych , to zarówno tym , jak i ode mnie wysłanym posłom wydałem polecenia , aby się z wami układali . Bądźcie zdrowi ! [ Dan ] w roku sto czterdziestym ósmym , dnia dwudziestego czwartego , miesiąca Dioskora » . List zaś króla zawierał tę treść : « Król Antioch bratu Lizjaszowi - pozdrowienie . Ojciec nasz został przeniesiony do bogów , my zaś życzymy sobie , aby mieszkańcy naszego królestwa pozostawali w spokoju i oddawali się własnym sprawom . Kiedy więc usłyszeliśmy , że Żydzi nie godzą się z rozporządzeniem ojca , nakazującym przyjąć greckie obyczaje , że mianowicie własny sposób postępowania uważają za lepszy i proszą , aby im pozwolić na własne prawa ; pragnąc , aby ten naród także był wolny od niepokojów , uważamy , iż należy im zwrócić świątynię i pozwolić , aby żyli według obyczajów , jakie mają po przodkach . Dobrze zatem zrobisz , jeżeli wyślesz do nich poselstwo i dasz im prawicę , aby poznali nasze rozstrzygnięcie i byli dobrej myśli , i chętnie oddawali się prowadzeniu własnych spraw ». List zaś króla do ludu był taki : « Król Antioch starszyźnie żydowskiej i wszystkim innym Żydom - pozdrowienie . Jeżeli wam się dobrze powodzi , jest to zgodne z naszym życzeniem . My sami zaś jesteśmy w dobrym zdrowiu . Menelaos wyjaśnił nam , że chcecie powrócić do domów i oddać się swoim sprawom . Wszystkim zatem , którzy do dnia trzydziestego Ksantyka powrócą , przysługuje pokój i zapewnienie , że Żydzi mogą korzystać z własnych pokarmów i praw , jak to było również dotychczas . Niechaj nikt z nich , i to w żaden sposób , nie będzie niepokojony z powodu nieświadomego wykroczenia . Posyłam również Menelaosa , aby was uspokoił . Bądźcie zdrowi ! [ Dan ] w roku sto czterdziestym ósmym , piętnastego Ksantyka ». Nawet Rzymianie posłali do nich list tej treści : « Kwintus Memmius [ i ] Tytus Manius , legaci rzymscy , ludowi żydowskiemu - pozdrowienie . Na wszystko , co przyznał wam Lizjasz , krewny króla , i my wyrażamy swoją zgodę . Te sprawy , co do których uważał , że je należy przedłożyć królowi , rozważcie i przyślijcie kogoś bezzwłocznie , abyśmy przedstawili je w sposób zgodny z waszym życzeniem . My bowiem udajemy się do Antiochii . Pospieszcie się więc i przyślijcie kogoś , abyśmy również i my dowiedzieli się , jakie są wasze zamiary . Bądźcie zdrowi ! [ Dan ] w roku sto czterdziestym ósmym , dnia piętnastego Ksantyka ».
Por.
.
Tekst skażony.
Inni popr. wg kod. A: "a ja zgodziłem się".
Wiosną roku 164 przed Chr.; "Dioskora" - popr. wg rkp łacińskich.
Tytuł honorowy.
Antioch IV Epifanes.
Tj. kwietnia.
Występowanie przeciw państwowym władzom.
Kwiecień roku 164 przed Chr.
Rkp podają różną pisownię tych imion i dlatego nie wiadomo dokładnie, do kogo się one odnoszą.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga