Spór o pierwszeństwo W tym czasie uczniowie przystąpili do Jezusa z zapytaniem : « Kto właściwie jest największy w królestwie niebieskim ?» On przywołał dziecko , postawił je przed nimi i rzekł : « Zaprawdę , powiadam wam : Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci , nie wejdziecie do królestwa niebieskiego . Kto się więc uniży jak to dziecko , ten jest największy w królestwie niebieskim . I kto by przyjął jedno takie dziecko w imię moje , Mnie przyjmuje . Zgorszenie Lecz kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych , którzy wierzą we Mnie , temu byłoby lepiej kamień młyński zawiesić u szyi i utopić go w głębi morza . Biada światu z powodu zgorszeń ! Muszą wprawdzie przyjść zgorszenia , lecz biada człowiekowi , przez którego dokonuje się zgorszenie . Otóż jeśli twoja ręka lub noga jest dla ciebie powodem grzechu , odetnij ją i odrzuć od siebie ! Lepiej jest dla ciebie wejść do życia ułomnym lub chromym , niż z dwiema rękami lub dwiema nogami być wrzuconym w ogień wieczny . I jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu , wyłup je i odrzuć od siebie ! Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia , niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego . Strzeżcie się , żebyście nie gardzili żadnym z tych małych ; albowiem powiadam wam : Aniołowie ich w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mojego , który jest w niebie . [ Albowiem Syn Człowieczy przyszedł ocalić to , co zginęło ] . Owca zabłąkana Jak wam się zdaje ? Jeśli kto posiada sto owiec i zabłąka się jedna z nich : czy nie zostawi dziewięćdziesięciu dziewięciu na górach i nie pójdzie szukać tej , która się zabłąkała ? A jeśli mu się uda ją odnaleźć , zaprawdę , powiadam wam : cieszy się nią bardziej niż dziewięćdziesięciu dziewięciu tymi , które się nie zabłąkały . Tak też nie jest wolą Ojca waszego , który jest w niebie , żeby zginęło jedno z tych małych . Upomnienie braterskie Gdy brat twój zgrzeszy [ przeciw tobie ], idź i upomnij go w cztery oczy . Jeśli cię usłucha , pozyskasz swego brata . Jeśli zaś nie usłucha , weź z sobą jeszcze jednego albo dwóch , żeby na słowie dwóch albo trzech świadków oparła się cała sprawa . Jeśli i tych nie usłucha , donieś Kościołowi ! A jeśli nawet Kościoła nie usłucha , niech ci będzie jak poganin i celnik ! Zaprawdę , powiadam wam : Wszystko , co zwiążecie na ziemi , będzie związane w niebie , a co rozwiążecie na ziemi , będzie rozwiązane w niebie . Dalej , zaprawdę , powiadam wam : Jeśli dwaj z was na ziemi zgodnie o coś prosić będą , to wszystkiego użyczy im mój Ojciec , który jest w niebie . Bo gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje , tam jestem pośród nich ». Obowiązek przebaczenia Wtedy Piotr zbliżył się do Niego i zapytał : « Panie , ile razy mam przebaczyć , jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie ? Czy aż siedem razy ?» Jezus mu odrzekł : « Nie mówię ci , że aż siedem razy , lecz aż siedemdziesiąt siedem razy . Nielitościwy dłużnik Dlatego podobne jest królestwo niebieskie do króla , który chciał rozliczyć się ze swymi sługami . Gdy zaczął się rozliczać , przyprowadzono mu jednego , który mu był winien dziesięć tysięcy talentów . Ponieważ nie miał z czego ich oddać , pan kazał sprzedać go razem z żoną , dziećmi i całym jego mieniem , aby tak dług odzyskać . Wtedy sługa upadł przed nim i prosił go : " Panie , miej cierpliwość nade mną , a wszystko ci oddam ". Pan ulitował się nad tym sługą , uwolnił go i dług mu darował . Lecz gdy sługa ów wyszedł , spotkał jednego ze współsług , który mu był winien sto denarów . Chwycił go i zaczął dusić , mówiąc : " Oddaj , coś winien !" Jego współsługa upadł przed nim i prosił go : " Miej cierpliwość nade mną , a oddam tobie ". On jednak nie chciał , lecz poszedł i wtrącił go do więzienia , dopóki nie odda długu . Współsłudzy jego widząc , co się działo , bardzo się zasmucili . Poszli i opowiedzieli swemu panu wszystko , co zaszło . Wtedy pan jego wezwał go przed siebie i rzekł mu : " Sługo niegodziwy ! Darowałem ci cały ten dług , ponieważ mnie prosiłeś . Czyż więc i ty nie powinieneś był ulitować się nad swoim współsługą , jak ja ulitowałem się nad tobą ?" I uniesiony gniewem pan jego kazał wydać go katom , dopóki mu całego długu nie odda . Podobnie uczyni wam Ojciec mój niebieski , jeżeli każdy z was nie przebaczy z serca swemu bratu ».
Por.
;
.
Jest to niewątpliwie figura literacka, zwana hiperbolą: nie chodzi o to, by w pewnych okolicznościach należało lub można było pozbawić się ręki, nogi lub oczu, ale z pewnością chodzi o wskazanie na bardzo wielką konieczność skutecznego unikania okazji do grzechu.
W tekście geenna.
Zob. Przypis do
jest to rozszerzenie na starszych Kościoła tych uprawnień, które w związku z obietnicą ustanowienia władzy prymatu były dane samemu Piotrowi. Por.
Inni: "Siedemdziesiąt razy po siedem". Sens: zawsze trzeba przebaczać.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga