WODA ŻYWA I ŚWIATŁOŚĆ W drodze na Święto Namiotów Potem Jezus obchodził Galileę . Nie chciał bowiem chodzić po Judei , bo Żydzi mieli zamiar Go zabić . A zbliżało się żydowskie Święto Namiotów . Rzekli więc Jego bracia do Niego : « Wyjdź stąd i idź do Judei , aby i uczniowie Twoi ujrzeli czyny , których dokonujesz . Nikt bowiem nie dokonuje niczego w ukryciu , jeżeli chce się publicznie ujawnić . Skoro takich rzeczy dokonujesz , to okaż się światu !» Bo nawet Jego bracia nie wierzyli w Niego . Powiedział więc do nich Jezus : « Dla Mnie stosowny czas jeszcze nie nadszedł , ale dla was - zawsze jest do rozporządzenia . Was świat nie może nienawidzić , ale Mnie nienawidzi , bo Ja o nim świadczę , że złe są jego uczynki . Wy idźcie na święto ; Ja jeszcze nie idę na to święto , bo czas mój jeszcze się nie wypełnił » . To im powiedział i pozostał w Galilei . Kiedy zaś bracia Jego udali się na święto , wówczas poszedł i On , jednakże nie jawnie , lecz skrycie . Tymczasem Żydzi już Go szukali w czasie święta i mówili : « Gdzie On jest ?» Wśród tłumów zaś wiele mówiono o Nim pokątnie . Jedni mówili : « Jest dobry ». Inni zaś mówili : « Nie , przeciwnie - zwodzi tłumy ». Nikt jednak nie odzywał się o Nim jawnie z obawy przed Żydami . Spory w czasie święta Tymczasem dopiero w połowie świąt przybył Jezus do Świątyni i nauczał . Żydzi zdumiewali się mówiąc : « W jaki sposób zna On Pisma , skoro się nie uczył ?» Odpowiedział im Jezus mówiąc : « Moja nauka nie jest moją , lecz Tego , który Mnie posłał . Jeśli kto chce pełnić Jego wolę , pozna , czy nauka ta jest od Boga , czy też Ja mówię od siebie samego . Kto mówi we własnym imieniu , ten szuka własnej chwały . Kto zaś szuka chwały Tego , który go posłał , ten godzien jest wiary i nie ma w nim nieprawości . Czyż Mojżesz nie dał wam Prawa ? A przecież nikt z was nie zachowuje Prawa , [ bo ] czemuż usiłujecie Mnie zabić ?» Tłum odpowiedział : « Jesteś opętany przez złego ducha ! Któż usiłuje Cię zabić ?» W odpowiedzi Jezus rzekł do nich : « Dokonałem tylko jednego czynu , a wszyscy jesteście zdziwieni . Oto Mojżesz dał wam obrzezanie - ale nie pochodzi ono od Mojżesza , lecz od przodków - i wy w szabat obrzezujecie człowieka . Jeżeli człowiek może przyjmować obrzezanie nawet w szabat , aby nie przekroczono Prawa Mojżeszowego , to dlaczego złościcie się na Mnie , że w szabat uzdrowiłem całego człowieka ? Nie sądźcie z zewnętrznych pozorów , lecz wydajcie wyrok sprawiedliwy » . Niektórzy z mieszkańców Jerozolimy mówili : « Czyż to nie jest Ten , którego usiłują zabić ? A oto jawnie przemawia i nic Mu nie mówią . Czyżby zwierzchnicy naprawdę się przekonali , że On jest Mesjaszem ? Przecież my wiemy , skąd On pochodzi , natomiast gdy Mesjasz przyjdzie , nikt nie będzie wiedział , skąd jest » . A Jezus , ucząc w świątyni , zawołał tymi słowami : « I Mnie znacie , i wiecie , skąd jestem . Ja jednak nie przyszedłem sam od siebie ; lecz prawdziwy jest Ten , który Mnie posłał , którego wy nie znacie . Ja Go znam , bo od Niego jestem i On Mnie posłał ». Zamierzali więc Go pojmać , jednakże nikt nie podniósł na Niego ręki , ponieważ godzina Jego jeszcze nie nadeszła . Natomiast wielu spośród tłumu uwierzyło w Niego i mówili : « Czyż Mesjasz , kiedy przyjdzie , uczyni więcej znaków , niż On uczynił ?» Faryzeusze usłyszeli , że tłum tak mówił o Nim w podnieceniu . Kapłani więc wraz z faryzeuszami wysłali strażników celem pojmania Go . Ale Jezus rzekł : « Jeszcze krótki czas jestem z wami , a potem pójdę do Tego , który Mnie posłał . Będziecie Mnie szukać , a nie znajdziecie , a tam , gdzie Ja będę potem , wy pójść nie możecie » . Rzekli Żydzi do siebie : « Dokąd to zamierza pójść , że Go nie będziemy mogli znaleźć ? Czyżby miał zamiar udać się do Żydów rozproszonych wśród Greków i uczyć Greków ? Cóż znaczy to Jego powiedzenie : " Będziecie Mnie szukać i nie znajdziecie , a tam , gdzie Ja będę , wy pójść nie możecie ?"» Źródło wody żywej W ostatnim zaś , najbardziej uroczystym dniu święta , Jezus stojąc zawołał donośnym głosem : « Jeśli ktoś jest spragniony , a wierzy we Mnie - niech przyjdzie do Mnie i pije ! Jak rzekło Pismo : Strumienie wody żywej popłyną z jego wnętrza ». A powiedział to o Duchu , którego mieli otrzymać wierzący w Niego ; Duch bowiem jeszcze nie był [ dany ] , ponieważ Jezus nie został jeszcze uwielbiony . A wśród słuchających Go tłumów odezwały się głosy : « Ten prawdziwie jest prorokiem ». Inni mówili : « To jest Mesjasz ». « Ale - mówili drudzy - czyż Mesjasz przyjdzie z Galilei ? Czyż Pismo nie mówi , że Mesjasz będzie pochodził z potomstwa Dawidowego i z miasteczka Betlejem ?» I powstało w tłumie rozdwojenie z Jego powodu . Niektórzy chcieli Go nawet pojmać , lecz nikt nie odważył się podnieść na Niego ręki . Wrócili więc strażnicy do arcykapłanów i faryzeuszów , a ci rzekli do nich : « Czemuście Go nie pojmali ?» Strażnicy odpowiedzieli : « Nigdy jeszcze nikt nie przemawiał tak , jak ten człowiek przemawia ». Odpowiedzieli im faryzeusze : « Czyż i wy daliście się zwieść ? Czy ktoś ze zwierzchników lub faryzeuszów uwierzył w Niego ? A ten tłum , który nie zna Prawa , jest przeklęty ». Odezwał się do nich jeden spośród nich , Nikodem , ten , który przedtem przyszedł do Niego : « Czy Prawo nasze potępia człowieka , zanim go wpierw przesłucha , i zbada , co czyni ?» Odpowiedzieli mu : « Czy i ty jesteś z Galilei ? Zbadaj , zobacz , że żaden prorok nie powstaje z Galilei ». I rozeszli się - każdy do swego domu .
Jest to godzina (zob.
) decydującego pójścia do Jerozolimy na mękę.
Zapowiedź z wiersza 8 dotyczyła oficjalnego udziału w święcie.
Zob.
.
Tzn. z okresu patriarchów. por.
Że Jezus, "Pan szabatu" (
), jest równy Ojcu, który ustanowił szabat (
).
Pogląd późnego judaizmu. Por.
Por.
;
. Niestety, Żydzi nie zrozumieli godziny łaski i nie przyjęli jej. Przyjmą ją poganie:
W ostatni dzień oktawy Święta Namiotów kapłan czerpał wodę z sadzawki Siloam i zaniósłszy ją do dziedzińca wewnętrznego świątyni wylewał na ołtarz całopalenia. Jezus nawiązuje do tego obrzędu i stwierdza, że On jako Mesjasz spełni zapowiedziane przez "Pismo" wylanie Ducha Świętego. Cytat przy tym jest sumaryczny (por.
). W NT podobna myśl:
. Wlg inaczej dzieli to zdanie, sugerując, że z wnętrza wierzącego człowieka płyną wody żywe.
Tzn. jeszcze nie zstąpił na Kościół.