KAZANIE NA GÓRZE Jezus , widząc tłumy , wyszedł na górę . A gdy usiadł , przystąpili do Niego Jego uczniowie . Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami : Osiem błogosławieństw « Błogosławieni ubodzy w duchu , albowiem do nich należy królestwo niebieskie . Błogosławieni , którzy się smucą , albowiem oni będą pocieszeni . Błogosławieni cisi , albowiem oni na własność posiądą ziemię . Błogosławieni , którzy łakną i pragną sprawiedliwości , albowiem oni będą nasyceni . Błogosławieni miłosierni , albowiem oni miłosierdzia dostąpią . Błogosławieni czystego serca , albowiem oni Boga oglądać będą . Błogosławieni , którzy wprowadzają pokój , albowiem oni będą nazwani synami Bożymi . Błogosławieni , którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości , albowiem do nich należy królestwo niebieskie . Błogosławieni jesteście , gdy [ ludzie ] wam urągają i prześladują was , i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was . Cieszcie się i radujcie , albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie . Tak bowiem prześladowali proroków , którzy byli przed wami . Zadanie uczniów Wy jesteście solą dla ziemi . Lecz jeśli sól utraci swój smak , czymże ją posolić ? Na nic się już nie przyda , chyba na wyrzucenie i podeptanie przez ludzi . Wy jesteście światłem świata . Nie może się ukryć miasto położone na górze . Nie zapala się też światła i nie stawia pod korcem , ale na świeczniku , aby świeciło wszystkim , którzy są w domu . Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi , aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego , który jest w niebie . Jezus a Prawo Nie sądźcie , że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków . Nie przyszedłem znieść , ale wypełnić . Zaprawdę . bowiem powiadam wam : Dopóki niebo i ziemia nie przeminą , ani jedna jota , ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie , aż się wszystko spełni . Ktokolwiek więc zniósłby jedno z tych przykazań , choćby najmniejszych , i uczyłby tak ludzi , ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim . A kto je wypełnia i uczy wypełniać , ten będzie wielki w królestwie niebieskim . Bo powiadam wam : Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów , nie wejdziecie do królestwa niebieskiego . Piąte przykazanie Słyszeliście , że powiedziano przodkom : Nie zabijaj ! ; a kto by się dopuścił zabójstwa , podlega sądowi . A Ja wam powiadam : Każdy , kto się gniewa na swego brata , podlega sądowi . A kto by rzekł swemu bratu : Raka , podlega Wysokiej Radzie . A kto by mu rzekł : " Bezbożniku ", podlega karze piekła ognistego . Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam wspomnisz , że brat twój ma coś przeciw tobie , zostaw tam dar swój przez ołtarzem , a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim ! Potem przyjdź i dar swój ofiaruj ! Pogódź się ze swoim przeciwnikiem szybko , dopóki jesteś z nim w drodze , by cię przeciwnik nie podał sędziemu , a sędzia dozorcy , i aby nie wtrącono cię do więzienia . Zaprawdę , powiadam ci : nie wyjdziesz stamtąd , aż zwrócisz ostatni grosz . Szóste przykazanie Słyszeliście , że powiedziano : Nie cudzołóż ! A Ja wam powiadam : Każdy , kto pożądliwie patrzy na kobietę , już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa . Jeśli więc prawe twoje oko jest ci powodem do grzechu , wyłup je i odrzuć od siebie . Lepiej bowiem jest dla ciebie , gdy zginie jeden z twoich członków , niż żeby całe twoje ciało miało być wrzucone do piekła . I jeśli prawa twoja ręka jest ci powodem do grzechu , odetnij ją i odrzuć od siebie . Lepiej bowiem jest dla ciebie , gdy zginie jeden z twoich członków , niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła . Powiedziano też : Jeśli kto chce oddalić swoją żonę , niech jej da list rozwodowy . A ja wam powiadam : Każdy , kto oddala swoją żonę - poza wypadkiem nierządu - naraża ją na cudzołóstwo ; a kto by oddaloną wziął za żonę , dopuszcza się cudzołóstwa . Ósme przykazanie Słyszeliście również , że powiedziano przodkom : Nie będziesz fałszywie przysięgał , lecz dotrzymasz Panu swej przysięgi . A Ja wam powiadam : Wcale nie przysięgajcie , ani na niebo , bo jest tronem Bożym ; ani na ziemię , bo jest podnóżkiem stóp Jego ; ani na Jerozolimę , bo jest miastem wielkiego Króla . Ani na swoją głowę nie przysięgaj , bo nie możesz nawet jednego włosa uczynić białym albo czarnym . Niech wasza mowa będzie : Tak , tak ; nie , nie . A co nadto jest , od Złego pochodzi . Prawo odwetu Słyszeliście , że powiedziano : Oko za oko i ząb za ząb ! A Ja wam powiadam : Nie stawiajcie oporu złemu . Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek , nadstaw mu i drugi ! Temu , kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę , odstąp i płaszcz ! Zmusza cię kto , żeby iść z nim tysiąc kroków , idź dwa tysiące ! Daj temu , kto cię prosi , i nie odwracaj się od tego , kto chce pożyczyć od ciebie . Miłość nieprzyjaciół Słyszeliście , że powiedziano : Będziesz miłował swego bliźniego , a nieprzyjaciela swego będziesz nienawidził . A Ja wam powiadam : Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych , którzy was prześladują ; tak będziecie synami Ojca waszego , który jest w niebie ; ponieważ On sprawia , że słońce Jego wschodzi nad złymi i nad dobrymi , i On zsyła deszcz na sprawiedliwych i niesprawiedliwych . Jeśli bowiem miłujecie tych , którzy was miłują , cóż za nagrodę mieć będziecie ? Czyż i celnicy tego nie czynią ? I jeśli pozdrawiacie tylko swych braci , cóż szczególnego czynicie ? Czyż i poganie tego nie czynią ? Bądźcie więc wy doskonali , jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski .
- 7,29 Kazanie na Górze uchodzi za kodeks moralności chrześcijańskiej. "Nowa" moralność polega na wypełnieniu duchem (miłości) dawnej litery Prawa (
), Mateuszowa wersja Kazania na Górze, znacznie dłuższa od relacji Łukasza (
), być może odtwarza wierniej oryginalne przemówienie Jezusa. również - zwłaszcza błogosławieństwom - charakter bardziej duchowy ("ubodzy w duchu", "łakną i pragną sprawiedliwości"). Usytuowanie Kazania na Górze, wśród wypadków z życia Jezusa, jest chyba poprawniejsze u Łukasza, tzn. nie na początku, lecz w pełni działalności Jezusa.
Por.
.
To anawim ST, tzn. biedni, uciśnieni, wyzuci ze wszystkiego (por.
). To ubóstwo idzie w parze z dziecięctwem duchowym, warunkiem wejścia do królestwa niebieskiego (
).
Uczniowie Jezusa są następcami proroków.
Miara ciał sypkich (ok. 8 l). Tu mowa tylko o naczyniu. Zadaniem apostołów jest szerzyć znajomość Boga wobec wszystkich.
Tzn. udoskonalić; ale, jak wskazują następne przykłady, może to również odnosić się do wypełnienia proroctw, zawartych o Nim jako Mesjaszu w Prawie i Prorokach (por.
;
Dosł.: "pusta głowo" lub "człowieku godny pogardy".
. Kontekst w na to, że chodzi tu o rozliczenie się przed sądem Bożym.
Zob.
Z wszystkich trzech Synoptyków wynika jasno i niedwuznacznie, że Jezus przywrócił pierwotną nierozerwalność małżeństwa i nie pozwolił na żadne rozwody (
; por.
). Wyjątek, o którym jest mowa tu i w
, należy prawdopodobnie tak rozumieć, że chodzi nie o ważne, legalnie zawarte małżeństwo. Współżycie zaś dwóch osób poza małżeństwem jest zawsze nierządem. Użyty tu termin gr. Gyne oznacza i żonę, i kobietę w ogóle. Tylko pod uwagę dyskusje rabinackie.
Jezus wymaga przezwyciężenia zła dobrem (por.
. W ST nie ma polecenia nienawiści nieprzyjaciół. Natomiast była ona nakazem sekty w Qumran. Podobnie rabini tłumaczyli nakazy dotyczące niektórych sąsiadów (np.
). Jezus odwołuje się i do nakazu Prawa, i do potocznej jego interpretacji.
biblia, biblia online, pismo święte, pismo święte online, twoja biblia, ewangelia, stary testament, nowy testament, księga, księgi, prorocy, słowo boga